پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
حمید کناری
به نام خدا
در هر زمانی حجت ظاهری وجود داشت و دوستان موفق به دیدار او بودند الا زمان ما ، چرا خدا دیدار محبوب را برای ما غیر ممکن کرد ؟
حسین عالمی (داور) : باسلام
امام غایب ما آخرین است ؛ آخرین حجت الهی .
و دیدن او غیر ممکن نیست اما چون او سر عالم است پس سر عالم را برای غریبه نمایان نمی کنند . اهل باش تا نشانت دهند. زیارتش غیر ممکن نیست .
باید پاک بود تا به او رسید .
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
رحمان مهدوی خانقاهی
چرا در قرآن به طور مستقیم از ائمه اطهار و حضرت مهدی (ع) اشاره نشده است ؟
حسین عالمی (داور) : با سلام
اگر غرض امتحان بندگان است که لزومی در ذکر نام در متن قرآن نیست .
و مگر حضرت ختمی مرتبت هزاران هزار بار نامشان را گوشزد نکرد ؟؟
اگر در خانه کس است یک حرف بس است !
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
با سلام و خسته نباشید خدمت شما فعالان فرهنگی اخیرا برای من سوالی پیش آمد و می خواستم بدانم که چرا قرآن کریم در 114 سوره به پیامبر نازل گردیده است؟
حسین عالمی (داور) : با سلام
اگر انتظار دارید غیر معصوم از تمام سوالات عالم با خبر و آگاه باشد که هیچ.
اما باید بدانیم که متن قرآن که کلام الهی است در این تعداد نازل شده و حتی اگر حکمتی داشته باشد باید آن را به اهلش که اهل بیت عصمت و طهارت هستند ارجاع داد .
متن قرآن معیار است مثل متن نسخه پزشک که باید به آن عمل کرد نه تعداد سور و آیات و کلمات و حروف که البته منکر حکمت الهی در این زمینه نیستم و جواب را به اهلش وا می گذارم
به بهانه این سوالات زیبا از متن قرآن غافل نشویم !!
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
با عرض سلام و تشکر
درباره ی عبارت های من یشاء در قرآن و این که فاعل در این عبارات به چه کسی برمیگردد ، توضیح بدین ؟ گاهی هم عبارت من تشاء آمده است
حسین عالمی (داور) : با سلام
کاش دقیقا آیه مورد نظرتان را مشخص می کردید تا دقیق تر به بحث می پرداختیم
ضمیر در آیات غالبا به پروردگار باز میگردد اما احتمال بازگشت ضمیر به انسان نیز هست.
یعنی هدایت و ضلالت برای کسی است که بخواهد و خواسته انسان البته که در طول اراده الهی است .
مثل حرکت دست و انگشتر در دست که هر دو محرک اند یکی بالاصاله و دیگری بالتبع
و در طول هم هستند
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
هدی عزیزمحمدی
سلام
خداوند در آیه 29 سوره بقره می فرمایند ابتدا هر آنچه را در زمین است خلق کرده اند و سپس به آفرینش آسمانها پرداخته اند.
آیا این آیه با نظریه BigBang (مهبانگ) که بیان می کند "کل آفرینش بر اثر انفجاری مهیب که در ذره ای با جرم بسیار بالا اتفاق افتاده است"،به وجود آمده در تناقض است یا به نوعی با آن منطبق است؟
با تشکر
حسین عالمی (داور) : با سلام
برای ارایه جواب لازم است نظریه را و مقالات مرتبط با آن را برایم ارسال کنید تا با بررسی کامل به بحث و گفتگو بپردازیم منتظرم
alemihossein06@gmail.com
نا گفته پیداست که همه مباحث علمی در محیط سایت مقدس تدبر صورت خواهد گرفت
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
رضا شریفی
از عزیزان محقق و پژوهشگر برای ارائه یک ترجمه برای کتاب التحقیق فی لغات القران تقاضا می کنم چون برای امثال بنده که زیاد به عربی مسلط نیستیم معنی لغات زیاد قابل فهم نیست
حسین عالمی (داور) : با سلام
مرکز تحقیقات علوم کامپیوتری نور که تولید کننده نرم افزارهای اسلامی است لوح فشرده جامع التفاسیر را نشر داده که حاوی همه مجامع لغوی عرب و ترجمه های موجود آنهاست بحول الهی غنی خواهید شد
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
رضا شریفی
با سلام آیا ممکن است که آیه 119 نسا درباره شبیه سازی حیوانات باشد و اگر جواب مثبت است آیا باعث حرمت این عمل نمی شود؟
حسین عالمی (داور) : با سلام
سوال شما بسیار دقیق و بروز است .
بصورت کوتاه به چند نکته اشاره می کنم :
1- در تفسیر عیاشى از محمد بن یونس از بعضى اصحاب خود از امام صادق (ع) و از جابر از امام باقر (ع) روایت کرده که در معناى جمله:" وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ" فرموده‏اند: یعنى شیطان دستورشان مى‏دهد به اینکه امر خدا را به هر چه امر کرده تغییر دهند.
2- و در همان کتاب از جابر از امام ابى جعفر، باقر (ع) روایت آمده که در معناى جمله:" وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ"، فرمود: یعنى دین خدا را تغییر دهند.
در صورت نیاز آماده ادامه مباحثه هستم
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
رضا شریفی
با سلام آیا ممکن است که آیه 119 نسا درباره شبیه سازی حیوانات باشد و اگر جواب مثبت است آیا باعث حرمت این عمل نمی شود؟
حسین عالمی (داور) : سوال شما بسیار دقیق و بروز است .
بصورت کوتاه به چند نکته اشاره می کنم :
1- در تفسیر عیاشى از محمد بن یونس از بعضى اصحاب خود از امام صادق (ع) و از جابر از امام باقر (ع) روایت کرده که در معناى جمله:" وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ" فرموده‏اند: یعنى شیطان دستورشان مى‏دهد به اینکه امر خدا را به هر چه امر کرده تغییر دهند.
2- و در همان کتاب از جابر از امام ابى جعفر، باقر (ع) روایت آمده که در معناى جمله:" وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ"، فرمود: یعنى دین خدا را تغییر دهند.
در صورت نیاز آماده ادامه مباحثه هستم
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ازاده خالقی
چرانام حضرت مهدی (عج)ومشخصات ظاهری ایشان درقران نیامده است؟دراین صورت دیگرکسی نمیتوانست مدعی شود
حسین عالمی (داور) : با سلام
اگر نام مبارک حضرت هم در قرآن می امد مانع از مدعیان دروغی نمی شد.
نبی و امام باید از طریق دلایل قطعی نبوت و امامت شناخته شوند مثل معجزه .
البته کلمات نورانی پیامبر مکرم اسلام که مفسر قران هستند راهگشای خوبی برای شناخت ایشان است .
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : سلام علیکم
بذیهی است همانطور که تمامی احاذیث و روایات مربوط به خلافت امیرالمومنین علی ع حذف و یا تحریف شد برای حفظ و در امان ماندن قران و به تبع ان اسلام بطور صریح به این مطالب در قران اشاره نشده است چراکه اگر اشاره میشد اکنون چیزی باقی نمانده بود تا به ان استدلال کنیم.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهدی شریف رضویان
با سلام و عرض خسته نباشید
لطفا بفرمایید متدولوژی تفکر در قران چیست؟به عبارت دیگر فرایند ، شیوه ، حداقل ابزارهای مورد نیاز و ...در تفکر قرانی چیست؟
حسین عالمی (داور) : با سلام
سوال شما بسیار دقیق و حساس است
مثل غواصی که قبل از شیرجه زدن در دل اقیانوس از عمق و عواقب و خطرات آن می پرسد .
علم تفسیر و شاید بتوان گفت تمام حوزه علمیه در یک کلام ،علوم مربوط با قرآن است
از علم صرف و نحو تا لغت عرب و تاریخ و شان نزول تا بدیع و معانی بیان و حدیث و رجال و درایه و ......
پرتگاه تفسیر به رای در کنار و حبل متینی چون اهل بیت عصمت و طهارت در مقابل شماست .
سعی ما در این سایت آشنایی با مفاهیم قرآنی و اندیشه در آن است و البته تلاش برای شاید دریافت گوهر از اقیانوسی که پر از گوهر است اما مرد خود را می طلبد
دوری از اهل بیت پرتگاهی است که اهل سنت را بلعید و آشنا نبودن به مبانی و ملزمات تفسیر قرآن پرتگاهی است که روشنفکران معاصر نظیر مهندس بازرگان را نابود کرد .
گفتن و نوشتن از خطرات به این دلیل است که بدانیم بافتن و به دهان قرآن گذاشتن غیر از تفسیر کلام الهی است . قرآنی که عدل و میزان کسی چون امیر المومنین است .
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : ممنون و خداقوت
از بس مطالبتان جالب بود حیفم آمد این نکته را تذکّر ندهم که اگر اسم فردی را به عنوان داوری و قضا ذکر نکنید مطلب شما برد بیشتری پیدا می کند. التماس دعا
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 195
  • >
  • >>