پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
رضا شریفی
از عزیزان محقق و پژوهشگر برای ارائه یک ترجمه برای کتاب التحقیق فی لغات القران تقاضا می کنم چون برای امثال بنده که زیاد به عربی مسلط نیستیم معنی لغات زیاد قابل فهم نیست
حسین عالمی (داور) : با سلام
مرکز تحقیقات علوم کامپیوتری نور که تولید کننده نرم افزارهای اسلامی است لوح فشرده جامع التفاسیر را نشر داده که حاوی همه مجامع لغوی عرب و ترجمه های موجود آنهاست بحول الهی غنی خواهید شد
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
رضا شریفی
با سلام آیا ممکن است که آیه 119 نسا درباره شبیه سازی حیوانات باشد و اگر جواب مثبت است آیا باعث حرمت این عمل نمی شود؟
حسین عالمی (داور) : با سلام
سوال شما بسیار دقیق و بروز است .
بصورت کوتاه به چند نکته اشاره می کنم :
1- در تفسیر عیاشى از محمد بن یونس از بعضى اصحاب خود از امام صادق (ع) و از جابر از امام باقر (ع) روایت کرده که در معناى جمله:" وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ" فرموده‏اند: یعنى شیطان دستورشان مى‏دهد به اینکه امر خدا را به هر چه امر کرده تغییر دهند.
2- و در همان کتاب از جابر از امام ابى جعفر، باقر (ع) روایت آمده که در معناى جمله:" وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ"، فرمود: یعنى دین خدا را تغییر دهند.
در صورت نیاز آماده ادامه مباحثه هستم
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
رضا شریفی
با سلام آیا ممکن است که آیه 119 نسا درباره شبیه سازی حیوانات باشد و اگر جواب مثبت است آیا باعث حرمت این عمل نمی شود؟
حسین عالمی (داور) : سوال شما بسیار دقیق و بروز است .
بصورت کوتاه به چند نکته اشاره می کنم :
1- در تفسیر عیاشى از محمد بن یونس از بعضى اصحاب خود از امام صادق (ع) و از جابر از امام باقر (ع) روایت کرده که در معناى جمله:" وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ" فرموده‏اند: یعنى شیطان دستورشان مى‏دهد به اینکه امر خدا را به هر چه امر کرده تغییر دهند.
2- و در همان کتاب از جابر از امام ابى جعفر، باقر (ع) روایت آمده که در معناى جمله:" وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ"، فرمود: یعنى دین خدا را تغییر دهند.
در صورت نیاز آماده ادامه مباحثه هستم
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ازاده خالقی
چرانام حضرت مهدی (عج)ومشخصات ظاهری ایشان درقران نیامده است؟دراین صورت دیگرکسی نمیتوانست مدعی شود
حسین عالمی (داور) : با سلام
اگر نام مبارک حضرت هم در قرآن می امد مانع از مدعیان دروغی نمی شد.
نبی و امام باید از طریق دلایل قطعی نبوت و امامت شناخته شوند مثل معجزه .
البته کلمات نورانی پیامبر مکرم اسلام که مفسر قران هستند راهگشای خوبی برای شناخت ایشان است .
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : سلام علیکم
بذیهی است همانطور که تمامی احاذیث و روایات مربوط به خلافت امیرالمومنین علی ع حذف و یا تحریف شد برای حفظ و در امان ماندن قران و به تبع ان اسلام بطور صریح به این مطالب در قران اشاره نشده است چراکه اگر اشاره میشد اکنون چیزی باقی نمانده بود تا به ان استدلال کنیم.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهدی شریف رضویان
با سلام و عرض خسته نباشید
لطفا بفرمایید متدولوژی تفکر در قران چیست؟به عبارت دیگر فرایند ، شیوه ، حداقل ابزارهای مورد نیاز و ...در تفکر قرانی چیست؟
حسین عالمی (داور) : با سلام
سوال شما بسیار دقیق و حساس است
مثل غواصی که قبل از شیرجه زدن در دل اقیانوس از عمق و عواقب و خطرات آن می پرسد .
علم تفسیر و شاید بتوان گفت تمام حوزه علمیه در یک کلام ،علوم مربوط با قرآن است
از علم صرف و نحو تا لغت عرب و تاریخ و شان نزول تا بدیع و معانی بیان و حدیث و رجال و درایه و ......
پرتگاه تفسیر به رای در کنار و حبل متینی چون اهل بیت عصمت و طهارت در مقابل شماست .
سعی ما در این سایت آشنایی با مفاهیم قرآنی و اندیشه در آن است و البته تلاش برای شاید دریافت گوهر از اقیانوسی که پر از گوهر است اما مرد خود را می طلبد
دوری از اهل بیت پرتگاهی است که اهل سنت را بلعید و آشنا نبودن به مبانی و ملزمات تفسیر قرآن پرتگاهی است که روشنفکران معاصر نظیر مهندس بازرگان را نابود کرد .
گفتن و نوشتن از خطرات به این دلیل است که بدانیم بافتن و به دهان قرآن گذاشتن غیر از تفسیر کلام الهی است . قرآنی که عدل و میزان کسی چون امیر المومنین است .
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : ممنون و خداقوت
از بس مطالبتان جالب بود حیفم آمد این نکته را تذکّر ندهم که اگر اسم فردی را به عنوان داوری و قضا ذکر نکنید مطلب شما برد بیشتری پیدا می کند. التماس دعا
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد صادق تنها
در تفاسیر آمده است که علت قتل آن جوان که در ماجرای موسی (ع) و خضر نبی (ع) کشته شد، امکان انحراف بیشتر او و انحراف پدر و ماد مؤمنش شمرده شده است. سؤال اینجاست که عدل خداوند چه می شود آیا واقعاً این جوان در آخرت هیچگونه حق اعتراضی مبنی بر این ندارد که اگر طول عمر به من داده می شد صالح می شدم.یا سؤال دیگر این است که اگر به فرمان و مشیت الهی بوده است خُب آن جوان اعتراض می کرد که خضر نبی (ع) می آمد و من را اصلاح می کرد.
خواهشمند است به دو سؤال بالا مستدلاً و با استفاده از قرائن قرآنی پاسخ دهید.
حسین عالمی (داور) : باسلام
ازشما می پرسم : آیا عدل خداوند اقتضا می کند که همه انسانها عمر طولانی داشته باشند؟ یا اینکه حتی یک شبانه روز زندگی هم می تواند نشان دهنده ایمان و کفر او و البته قصد و عزم او بر انجام تکالیف الهی یا عصیان و تمرد او باشد.
درضمن کار همه انبیا و اولیا جز اتمام حجت و به تعبیرساده "بیان راه و چاه عالم" نیست و هدایت صرفا کار خداست.
البته اگر این جمله که " آن مقتول غلام یا نوجوان بوده و به سن تکلیف نرسیده بوده" را بپذیریم به این معنی است که دیگر جایی برای مجازات و البته اعتراض باقی نخواهد ماند.
دور از نظر نماند که همه این سه جریان به امر خداوند دانا برای تربیت و رشد موسی کلیم طراحی شده بود تا به او فهمانده شود :
1- چگونه به سوراخ کردن کشتی اعتراض می کنی و از غرق شدن اهلش هراسناکی در حالی که تورا میان دریا غرق نساختیم و در میان صندوقچه محافظت بودیم ؟؟
2- چگونه به کشتن این نوجوان اعتراض می کنی در حالی که خودت ان جوان قبطی را کشته بودی و از ترس فرعونیان پا به فرار گذاشتی و ما نجاتت دادیم ؟؟
3- چگونه به کار کردن بدون اجر برای آن دو کودک یتیم اعتراض کردی اما در اوج جوانی و در ماجرای دختران شعیب خود به کار بی مزد برای انان و آب کشی برای گوسفندان تن داده بودی؟؟
در صورت نیاز اماده ام در این خصوص به گفت و گو ادامه دهم
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) : سلام
پاسخ قانع کننده نیست.
ممنون
2) اسماعیل زاده : پاسخ موارد 2 و 3 اصلا وارد و قانع کننده نیست .آیا منظور فقط بستن زبان اعتراض حضرت موسی بوده است ؟ مسلما نه !!
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
چرا در ترجمه ایه78/سوره اسرا لدولوک الشمس را (وسط اسمان معنا کرده)درصورتی که معنایش مالیده شدن میباشد
حسین عالمی (داور) : با سلام
راغب میگوید دلوک شمس بمعنى میل بغروب است.
صحاح آنرا زوال گفته است و مراد از زوال میل و انحراف خورشید از وسط آسمان بطرف مغرب است و عبارت اخراى وقت ظهر میباشد.
قاموس آنرا غروب، زرد شدن، میل و زوال از کبد سماء گفته است.
طبرسى آنرا ظهر معنى کرده و از ثعلب نقل میکند که معنى آن میل است.
ابن اثیر در نهایه گفته اصل دلوک بمعنى میل است و از دلوک شمس زایل شدن آن از وسط آسمان قصد میشود و گاهى غروب آفتاب مراد است.
در روایات اهل بیت علیهم- السلام دلوک شمس بزوال یعنى ظهر و غسق اللیل به نصف شب تفسیر شده است چنانکه خواهد آمد.
بنا بر آنچه گذشت دلوک بمعنى میل و آن مایل شدن آفتاب از وسط آسمان نسبت بمحیط و محلّ هر مردم است (بعبارت دیگر: ظهر) لام در «لِدُلُوکِ الشَّمْسِ» باحتمال قوى بمعنى عند و حین است یعنى «عند دلوک الشّمس و حین دلوک الشمس» و دلیل آن «إِلى‏ غَسَقِ اللَّیْلِ» است و «الى» دلالت بر انتها دارد على هذا لام در لدلوک براى ابتدا است.
و نیز بیضاوى و زمخشرى نقل کرده‏اند که رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود «اتانى جبرئیل لدلوک الشّمس حین زالت فصلّى بى الظّهر» در این حدیث کلمه «حین زالت» عبارت اخراى دلوک شمس است.
غسق که در آیه شریفه آمده.
بمعنى ظهور تاریکى شب است چنانکه در مجمع گفته و یا بمعنى ظلمت شدید است چنانکه راغب گفته است ولى در روایات اهل بیت علیهم السلام چنانکه گفته شد بنصف شب تفسیر شده است و «قُرْآنَ الْفَجْرِ» در آخر آیه در روایات به نماز صبح تفسیر گردیده است.
على هذا آیه شریفه اوقات نمازهاى پنجگانه را بیان میکند از ظهر تا انتصاف شب. وقت نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء، و وقت نماز صبح بعد از فجر است.
و در باره مشهود بودن آن روایت شده که ملائکه شب و روز در آن حاضر میشوند.
در المیزان میگوید:
روایات فریقین در حضور ملائکه شب و روز در نماز صبح نزدیک بتواتر است.
در تفسیر عیّاشى از زرارة نقل شده که از امام باقر علیه السلام پرسیدم از نمازهاى واجبى؟ فرمود: پنج نماز است در شب و روز. گفتم:
خدا آنها را معین کرده و در کتابش به پیامبرش بیان نموده است؟
فرمود: آرى خدا به پیغمبرش صلّى اللَّه علیه و آله فرموده «أَقِمِ الصَّلاةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلى‏ غَسَقِ اللَّیْلِ» دلوک زوال آنست، ما بین دلوک تا غسق لیل چهار نماز هست. آنها را معیّن و آشکار و با وقت کرده است. غسق لیل نصف شدن آنست و فرموده «وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُوداً» و این پنجمى است.
و در ذیل روایت زرارة و حمران و محمد بن مسلم از امام باقر و صادق علیهما السلام نقل شده که فرموده «قُرْآنَ الْفَجْرِ» نماز صبح است و اینکه فرموده «کانَ مَشْهُوداً» از آنست که ملائکه شب و روز در آن حاضر میشوند. در تفسیر عیاشى مجموعا 9 حدیث در باره این آیه نقل گردیده و در وسائل کتاب الصلوة ابواب المواقیت از این روایات و نظائر آنها نقل شده است.
ظاهرا مراد از ملائکة شب و روز ملائکه‏اى هستند که در شب و روز اعمال مردم را مینویسند و وقت نماز صبح موقع رفتن ملائکة شب و آمدن ملائکه روز است لذا هر دو فریق در نماز صبح حاضر میشوند.
کلمه دلوک در کلام اللَّه فقط یکبار آمده است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد نیک روان
- چرا در این آیه از ضمیر اشاره دور (ذلک- آن کتاب) استفاده شده در صورتی که بهتر بود از ضمیر اشاره نزدیک یعنی (هذا- این کتاب) استفاده می شد؟
حسین عالمی (داور) : با سلام
قران را گوینده حکیم نازل فرموده پس بهتر را خود بهتر می داند . تمام سعی مفسرین این است که وجه این انتخاب را درک کنند و شاید به دلیل ان دست یابند.
قران چونان باران نازل نمی شود که قبل از نزول پایین نباشد و پس از نزول بالا از وجودش خالی گردد.
نزول قران چون اویختن طناب است که یک سر ان به دست بی دستی خدای متعال و طرف دیگر آن الفاظ عربی مبین در دست ماست.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ‏
حم (1)
وَ الْکِتابِ الْمُبینِ (2)
إِنَّا جَعَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِیًّا لَعَلَّکُمْ تَعْقِلُونَ (3)
وَ إِنَّهُ فی‏ أُمِّ الْکِتابِ لَدَیْنا لَعَلِیٌّ حَکیمٌ (4)
به نام خداوند بخشنده مهربان‏
حم (رسول و جانشینانش بر اسرار این حرف آگاهند. یا اشاره به دو اسم حمید و مجید خداست) (1)
قسم به این کتاب روشن بیان. (2)
که ما آن را قرآنى به لسان فصیح عربى مقرر داشتیم تا مگر شما (بندگان در فهم آن) عقل و فکرت کار بندید. (3)
و همانا این کتاب نزد ما در لوح محفوظ که اصل مخزن کتب آسمانى است بسى بلند پایه و محکم اساس است. (4)
یعنی : الفاظ عربی مبین ان به دست شماست و البته سر دیگر این طناب در نزد ماست .
کلمه فی در آیه چهارم سوره زخرف مد کامل دارد و همین مد طولانی و زیبا حتی در موسیقی آیه به این نکته ناب اشاره می کند .
هذا برای عربی مبین و ذلک اشاره به مراتب نورانی قران دارد .
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
باسلام آیامیشودازکتاب های قرانی استفاده کرد؟میشودکتاب هایی معرفی کنیدتا مب بتوانیم به انها مراجعه کنیم؟
حسین عالمی (داور) : با سلام
بحمد الله امروزه برای سطوح مختلف دانش پژوهان کتاب های مناسبی تالیف و تدوین گردیده است .
برای شروع می توانید از اثار تفسیری شهید بزرگوار علامه استاد مطهری که به نام اشنایی با قرآن چاپ شده مراجعه کنید .
در مراحل بعدی تفسیر نور اثر استاد قرائتی و بعد از ان به ترتیب تفسیر نمونه و المیزان و در آخر تفسیر شریف و متقن و نورانی تسنیم اثر علامه بزرگوار جوادی املی .
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
باسلام وخسته نباشید می خواستم ازعلماخواهش کنم که بعدازگفتن نظرخودشون درمورد آیه جندسطری هم درمورد آیه توضیح بدهندکه مابهترمتوجه شویم. نظرخودرادرموردنظرات خوانندگان وافرادی که نظرمیدهندبگویندتاتشویقی باشدتا بتوانیم بیشتردرآیه های قران تدبرکنیم.باتشکروخسته نباشید
حسین عالمی (داور) : با سلام
سایت تدبر فضایی برای رشد همه حتی خود داوران است تا به برکت قرآن و نظرات دانش پژوهان و ایجاد جو گفت و گو همگی خود را به سمت تحقیق و دانستن معارف الهی سوق دهند.
در همین جا می خواهم خواهش کنم شما نیز به این چند سر کوتاه بسنده نکنید .
قران دریایی است که گنجهای آن دست نخورده باقی مانده است .
خود را به مقدمات تفسیر مثل زبان عرب و تاریخ اسلام و حدیث آشنا کنید و در صورت امکان در کلاسهای حضوری شرکت نمایید و از مطالعه تفاسیر معتبر شیعه غفلت نکنید.
برای شروع می توانید از اثار تفسیری شهید بزرگوار علامه استاد مطهری که به نام اشنایی با قرآن چاپ شده مراجعه کنید .
در مراحل بعدی تفسیر نور اثر استاد قرائتی و بعد از ان به ترتیب تفسیر نمونه و المیزان و در آخر تفسیر شریف و متقن و نورانی تسنیم اثر علامه بزرگوار جوادی املی .
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 193
  • >
  • >>