پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
مسیح لهراسبی
باسلام
چگونه می شود عمل را برای خدا خالص کرد ودر همه ی ایام همه کارها را تنها برای خدا انجام داد ومنتظر جواب از غیر خدا نبود
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در این زمینه باید به کتاب‌های اخلاقی ماند چهل حدیث امام خمینی (ره)، مبانی عملی تزکیه آیت الله شجاعی، جامع السعادات مرحوم نراقی و... مراجعه کنید و مجال بحث در اینجا نمی‌گنجد.

امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
صغری حسین زاده
رابط سوره کوثرباتکاثردرچیست؟
هدف ازلهف چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : این دو سوره متفاوت‌اند که دو معنای کاملاً جدا دارند. کوثر به معنای خیر کثیر است که برای آن در روایات مصادیق زیادی ذکر شده مانند وجود مبارک حضرت فاطمه صلام الله علیها،‌ حوض کوثر و موارد دیگر مانند نهرى در جنت ، انشراح صدر به پیامبر (ص). مالی که حلال باشد و خیر کثیری را به همراه داشته باشد نیز ممکن است از مصادیق کوثر باشد.
تکاثر به معنای روی هم انباشتند و مال روی مال آوردن است که همراه با غفلت از خدا و آخرت و همراه با دنیازدگی است که در قرآن نیز مذمت شده است.
2. لهف:؟ اگر منظور لهو است بفرمائید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سیف الله امین
معنی واقعی سخٌر لص و لصا و ثانی چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سخر به معنای تسخیر کرد، مسخر گردانید، در خدمت (کسی) قرار داد.
لص: به معنای دزد است. در قرآن نیزنیامده.
لصا:؟
ثانی یعنی دوم.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
فاطمه مداح
ایه 88 منظور از غلف چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : کلمه (غلف) جمع اغلف است، و اغلف از ماده غلاف است، و معنای آن دلهای ما در زیر غلاف‌ها و لفافه‏ها، و پرده‏ها است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حمیده باصبر
باسلام رابطه سوره کوثر وتکاثر در چیست؟
حسین عالمی (داور) : با سلام
هر دو از یک ریشه اند
کوثر را به فراوان رجمه کرده اند و تکاثر را به فراوانی وجه به دنیا و غیر خدا
وجه مشرکشان زیادی و فراوانی است
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
بهناز سادات متولی
می خواستم آیاتی را که درباره ی ظهور حضرت مهدی (عج) است را به من معرفی کنید.
با تشکر
حسین عالمی (داور) : باسلام
برای سوال شما باید نیازمند مقالات یا کتب فراوان هستیم
اما به عنوان نمونه به کتب زیر مراجعه کنید
سیری در سیره ائمه اطهار استاد شهید مطهری
عبقری الحسان فی احوال مولانا صاحب الزمان انتشارات مسجد مقدس جمکران اابته این اثر نه جلد مفصل است اما دریاست
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حمیده باصبر
شان نزول سوره تکاثر چیست؟کدام خطبه حضرت امیر این مصداق را بیان میکند؟
حسین عالمی (داور) : ترجمه خطبه 221 اثر استاد دشتی
(پس از خواندن آیه 1 سوره تکاثر «افزون طلبى شما را به خود مشغول داشته تا آنجا که به دیدار قبرها رفتید»
«» فرمود)
1 هشدار از غفلت زدگى‏ها
شگفتا چه مقصد بسیار دورى و چه زیارت کنندگان بیخبرى و چه کار دشوار و مرگبارى پنداشتند که جاى مردگان خالى است، آنها که سخت مایه عبرتند، و از دور با یاد گذشتگان، فخر مى‏فروشند.
آیا به گورهاى پدران خویش مى‏نازند و یا به تعداد فراوانى که در کام مرگ فرو رفته‏اند آیا خواهان بازگشت اجسادى هستند که پوسیده شده و حرکاتشان به سکون تبدیل گشت
آنها مایه عبرت باشند سزاوارتر است تا تفاخر اگر با مشاهده وضع آنان به فروتنى روى آورند عاقلانه‏تر است تا آنان را وسیله فخر فروشى قرار دهند اما بدانها با دیده‏هاى کم سو نگریستند، و با کوته بینى در امواج نادانى فرو رفتند،
اگر حال آنان را از خانه‏هاى ویران، و سرزمین‏هاى خالى از زندگان، مى‏پرسیدند، پاسخ مى‏دادند: آنان با گمراهى در زمین فرو خفتند، و شما ناآگاهانه دنباله روى آنان شدید.
بر روى کاسه‏هاى سر آنها راه مى‏روید، و بر روى جسدهایشان زراعت مى‏کنید، و آنچه به جا گذاشته‏اند مى‏خورشید، و بر خانه‏هاى ویران آنها مسکن گرفته‏اید، و روزگارى که میان آنها و شماست بر شما گریه و زارى مى‏کند،
آنها پیش از شما به کام مرگ فرو رفتند، و براى رسیدن به آبشخور، از شما پیشى گرفتند.
2 شرح حالات رفتگان
در حالى که آنها داراى عزّت پایدار، و درجات والاى افتخار بودند. پادشاهان حاکم، یا رعیّت سر فراز بودند که سرانجام به درون برزخ راه یافتند، و زمین آنها را در خود گرفت، و از گوشت بدن‏هاى آنان خورد، و از خون آنان نوشید،
پس در شکاف گورها بى جان و بدون حرکت پنهان مانده‏اند. نه از دگرگونى‏ها نگرانند،
و نه از زلزله‏ها ترسناک، و نه از فریادهاى سخت هراسى دارند. غائب شدگانى که کسى انتظار آنان را نمى‏کشد، و حاضرانى که حضور نمى‏یابند، اجتماعى داشتند و پراکنده شدند، با یکدیگر مهربان بودند و جدا گردیدند،
اگر یادشان فراموش گشت، یا دیارشان ساکت شد، براى طولانى شدن زمان یا دورى مکان نیست، بلکه جام مرگ نوشیدند. گویا بودند و لال شدند، شنوا بودند و کر گشتند، و حرکاتشان به سکون تبدیل شد، چنان آرمیدند که گویا بیهوش بر خاک افتاده و در خواب فرو رفته‏اند.
همسایگانى هستند که با یکدیگر انس نمى‏گیرند و دوستانى‏اند که به دیدار یکدیگر نمى‏روند. پیوندهاى شناسایى در میانشان پوسیده، و اسباب برادرى قطع گردیده است.
با اینکه در یک جا گرد آمده‏اند تنهایند، رفیقان یکدیگرند و از هم دورند، نه براى شب صبحگاهى مى‏شناسند، و نه براى روز شامگاهى. شب، یا روزى که به سفر مرگ رفته‏اند براى آنها جاویدان است.
خطرات آن جهان را وحشتناک‏تر از آنچه مى‏ترسیدند یافتند، و نشانه‏هاى آن را بزرگ‏تر از آنچه مى‏پنداشتند مشاهده کردند. براى رسیدن به بهشت یا جهنّم، تا قرارگاه اصلى‏شان مهلت داده شدند، و جهانى از بیم و امید برایشان فراهم آمد. اگر مى‏خواستند آنچه را که دیدند توصیف کنند، زبانشان عاجز مى‏شد.
3 پیام مردگان
حال اگر چه آثارشان نابود، و اخبارشان فراموش شده، امّا چشم‏هاى عبرت بین، آنها را مى‏نگرد، و گوش جان اخبارشان را مى‏شنود، که با زبان دیگرى با ما حرف مى‏زنند و مى‏گویند: چهره‏هاى زیبا پژمرده و بدن‏هاى ناز پرورده پوسیده شد،
و بر اندام خود لباس کهنگى پوشانده‏ایم، و تنگى قبر ما را در فشار گرفته، وحشت و ترس را از یکدیگر به ارث برده‏ایم،
خانه‏هاى خاموش قبر بر ما فرو ریخته، و زیبایى‏هاى اندام ما را نابود، و نشانه‏هاى چهره‏هاى ما را دگرگون کرده است. اقامت ما در این خانه‏هاى وحشت‏زا طولانى است، نه از مشکلات رهایى یافته، و نه از تنگى قبر گشایشى فراهم شد.
مردم اگر آنها را در اندیشه خود بیاورید، یا پرده‏ها کنار رود، مردگان را در حالتى مى‏نگرید که حشرات گوش‏هایشان را خورده، چشم‏هایشان به جاى سرمه پر از خاک گردیده،
و زبان‏هایى که با سرعت و فصاحت سخن مى‏گفتند پاره پاره شده، قلب‏ها در سینه‏ها پس از بیدارى به خاموشى گراییده، و در تمام اعضاى بدن پوسیدگى تازه‏اى آشکار شده، و آنها را زشت گردانیده، و راه آفت زدگى بر اجسادشان گشوده شده، همه تسلیم شده، نه دستى براى دفاع، و نه قلبى براى زارى دارند.
و آنان را مى‏بینى که دل‏هاى خسته از اندوه، و چشم‏هاى پر شده از خاشاک دارند، و حالات اندوهناک آنها دگرگونى ایجاد نمى‏شود و سختى‏هاى آنان بر طرف نمى‏گردد.
4 عبرت از گذشتگان
آه زمین چه اجساد عزیز و خوش سیمایى را که با غذاهاى لذیذ و رنگین زندگى کردند، و در آغوش نعمت‏ها پرورانده شدند به کام خویش فرو برد. آنان که مى‏خواستند با شادى غم‏هاى را از دل بیرون کنند، و به هنگام مصیبت با سرگرمى‏ها، صفاى عیش خود را برهم نزنند،
دنیا به آنها و آنها به دنیا مى‏خندیدند، و در سایه خوشگذرانى غفلت زا، بى خبر بودند که روزگار با خارهاى مصیبت زا آنها را در هم کوبید و گذشت روزگار توانایى‏شان را گرفت،
مرگ از نزدیک به آنها نظر دوخت، و غم و اندوهى که انتظارش را نداشتند آنان را فرا گرفت، و غصّه‏هاى پنهانى که خیال آن را نمى‏کردند، در جانشان راه یافت، در حالى که با سلامتى انس داشتند انواع بیمارى‏ها در پیکرشان پدید آمد،
و هراسناک به اطبّا، که دستور دادند گرمى را با سردى، و سردى را با گرمى درمان کنند روى آورند که بى نتیجه بود، زیرا داروى سردى، گرمى را علاج نکرد، و آنچه براى گرمى به کار بردند، سردى را بیشتر ساخت، و ترکیبات و اخلاط، مزاج را به اعتدال نیاورد، جز آن که آن بیمارى را فزونى داد،
تا آنجا که درمان کننده خسته، و پرستار سرگردان، و خانواده از ادامه بیمارى‏ها سست و ناتوان شدند، و از پاسخ پرسش کنندگان درماندند، و در باره همان خبر حزن آورى که از او پنهان مى‏داشتند در حضورش به گفتگو پرداختند.
5 سختى‏هاى لحظه مرگ
یکى مى‏گفت تا لحظه مرگ بیمار است، دیگرى در آروزى شفا یافتن بود، و سوّمى خاندانش را به شکیبایى در مرگش دعوت مى‏کرد، و گذشتگان را به یاد مى‏آورد.
در آن حال که در آستانه مرگ، و ترک دنیا، و جدایى با دوستان بود، ناگهان اندوهى سخت به او روى آورد، فهم و درکش را گرفت، زبانش به خشکى گرایید.
چه مطالب مهمّى را مى‏بایست بگوید که زبانش از گفتن آنها باز ماند، و چه سخنان دردناکى را از شخص بزرگى که احترامش را نگه مى‏داشت، یا فرد خردسالى که به او ترحّم مى‏کرد، مى‏شنید و خود را به کرى مى‏زد.
همانا مرگ سختى‏هایى دارد که هراس انگیز و وصف ناشدنى است، و برتر از آن است که عقل‏هاى اهل دنیا آن را درک کند.

امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سید محمد مهدی منصوری
با سلام با توجه به ایه 94سوره یونس چگونه قران میفرماید (فان کنت فی شک ) ای پیامبر اگر در حقانیت قران شک داری از اهل کتاب سوال کن با انکه پیامبر (ص ) هرگز در شک نبوده است ؟ وعقل نمی پذیرد که پیامبری در وحی شک کند ؟ و با انکه کتب اسمانی گذشته تحریف شده است چرا علمای اهل کتاب در این ایه مرجع وداور قرار داده شده اند؟
حسین عالمی (داور) : از ظاهر این آیه برمى‏آید که رسول خدا (ص)- العیاذ باللَّه- نسبت به حقیقت آنچه بر او نازل گردیده دچار تردید شده و لیکن آیه شریفه چنین لازمه‏اى ندارد.
این سبک خطاب در صورتى مستلزم آن لازمه است که متوجه فردى معمولى باشد، نه یک پیامبر که از ناحیه پروردگارش پیامها دریافت نموده، به امتش ابلاغ مى‏کند.
و بسیار مى‏شود که از باب" ایاک اعنى فاسمعى یا جارتى"،" در به تو مى‏گویم، دیوار تو بشنو" خطاب متوجه شخص او باشد، ولى شخص او منظور نباشد."
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
رسول همتی
از دیدگاه قرآن ملاک طرفین برای ازدواج دختر و پسر چه باید باشد؟
حسین عالمی (داور) : با سلام
سوره نور و سوره نسا مبین این سوال هستند
سوره نسا به صورت عام میفرماید: فانکحوا ما طاب لکم من النسا
از میان زنان هر که را پسندیدید به زنی اختیار کنید
در حقیقت این امر به خود افراد واگذار شده است اما در فقه اسلامی که برآمده از قرآن و سیره اهل بیت است برخی ازدواجها ممنوع شمرده شده است که برای اطلاع از مصادیق آن باید به رساله عملیه مرجع خودتان مراجعه کنید
صرف نظر از دیدگاه فقهی می توان با نگاه روان شناسی و جامعه شناختی به این سوال نظر کرد که در صورت نیاز مایل به ادامه گفتگو هستم
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حمیده باصبر
مصداق سوره تکاثر چیست؟وهدف لهو در این سوره چیست؟
حسین عالمی (داور) : با سلام
نگاه ما به دنیا و آخرت چگونه است ؟
نگاه ما به مرده و زنده چگونه است و با نگاه قرآن چه تناسبی دارد؟
خطبه معروف و مشهور مولانا امیرالمومنین را در نهج البلاغه در مورد مردگان خوانده اید؟
مولا فرمودند : یا له مراما ما ابعده و زورا ما اغفله!!
ابن ابی الحدید این خطبه را به گفته خودش هزار بار خوانده و متاثر شده!
باید نگاهمان را به نگاه قرآن نزدیک کنیم
تفاخر به مردگان به جای عبرت گیری از آنان !
توجه به ملی گرایی و افتخار به گذشتگان و در جا زدن در باتلاق گذشته و سر درون خاک کردن و چشم از آسمان پوشیدن و آخرت را فراموش کردن !
نهج البلاغه را ورق بزنید تا جوابتان را از حلقوم مبارک علوی بشنوید
مولا بعد از خواندن سوره تکاثر آن خطبه معجزه وار را انشاء فرموده اند.
یا علی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 193
  • >
  • >>