پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
مریم
آیاتی که کلمه شکر و مشتقات آن در آنها به کار رفته است چه تعداد است؟
ممنون
حسین عالمی (داور) : باسلام
از مشتقات ماده شکر دقیقا هفتادو پنج مورد در قرآن استفاده شده است
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
maryamr ezabakhsh
دریکی از آیه ها امده بودکه خداوند مومن را از صلب پدر کافر وکافررا از صلب پدر مومن قرار می دهد ایا منظور این است که انها از ابتدا کافر یا مومن دنیا می ایند؟ که در این صورت هیچ اختیاری نداشتندکه در اینده مومن شوند یا کافر؟
2-در جایی هم امده که خداوند هر که را بخواهد نور بندگی رادردل او روشن کرده او را هدایت میکند در این صورت کفار نمی توانند ادعا کنند که مارا خداوند هدایت نکرده ودر کافر شدن ما تقصیری نداشته ایم؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : خیر، فرد به اختیار خودش مؤمن و یا کافر می‌شود اما به هر حال مؤمنی است که از پدری کافر به دنیا آمده و تمامی افعال این عالم مستند به خداست. لذا خدا می‌فرماید که ما مؤمن را از صلب کافر بیرون می‌آوریم.
همه افراد سرمایه اولیه‌ای به نام فطرت دارند که بینش‌ها و گرایش‌های اولیه و شناخت‌های اولیه و گرایش‌های اولیه نسبت به حق و شناخت و تنفر از باطل در همه وجود دارد. این همان هدایت اولیه است اگر کسی به اقتضای آن عمل کرد مشمول هدایت‌ها بیشتر می‌شود و گرنه خداوند او را بی‌راه می‌گذارد و لذا او گم شده و کافر می‌شود. آنچه در سؤال به آن اشاره شده همان هدایت ثانوی است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
مقایسه بین سوره احزاب با سوره توبه
حسین عالمی (داور) : با سلام
لطفا از سوالات مبهم و کلی پرهیز کنید
دقیقا مورد سوال را مشخص کنید تا خدمتگذاران شما از جواب دادن دلسرد نشوند
ممنونم
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حمید کناری
66
سلام
امید که خوب و خوش باشید یک سوال داشتم آیا سنتور از نظر شرعی حرام است ؟
لطفا نظر رهبر معظم را در این مورد بفرمایید.
با تشکر .
حسین عالمی (داور) : با سلام
نوع الت موسیقی در نوع حکم شرعی تاثیر ندارد بلکه می توان با هر کدام به نحو حلال و حرام به نوازندگی پرداخت لذا ملاک اصلی اختصاص آن به مجالس لهو و لعب است
یعنی اگر ان موسیقی به آن مجالس حرام مخصوص شد حرام و الا حلال است
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سمیه حدادی
سلام
چرا در قرآن میفرماید از آنچه از دست میدهید ناراحت نشویدو به آنچه به دست می آورید شادمان نشوید؟
حسین عالمی (داور) : با سلام
آنچه از دست داده میشود چون گذرا و دنیایی بوده ارزش دل بستگی ندارد
و آنچه خدایی است از دست نمی رود و همیشه جاوید است
دل بستگی انسان الهی باید الهی باشد
در نتیجه اگر از دست دادنی بود انسان ناراحت نمی شود
دل را باید به او سپرد
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سمیه حدادی
علت اینکه سرمبارک امام حسین بر روی نی آیات سوره کهف را تلاوت فرمودند چه بود؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : این روایت تاریخی به دو گونه نقل شده است:
1. شیخ مفید به نقل از زید بن أرقم آورده است، روز دوّم که عبیدالله دستور داد تا سرهای شهدا را در کوفه بگردانند «من سر امام حسین را دیدم که آیه‎ای از سوره کهف را که ـ ام حسبت ان اصحاب الکهف و الرقیم کانوا من آیاتنا عجبا ـ را تلاوت می‎کرد.
2. منهال بن عمرو گوید: چون سر مطهر امام (علیه السلام) را به دمشق آورده بر نى حمل مى کردند، من پیش روى او بودم. شخصى سوره کهف را مى خواند تا رسید به آیه شریفه أم حسبت أن أصحاب الکهف والرقیم کانوا من آیاتنا عجبا(419) آیا پنداشتى که واقعه اصحاب کهف و رقیم از آیات شگفت ماست ؟! به خدا سوگند ناگاه آن سر مطهر به سخن آمد و با زبان فصیح فرمود: «شگفت تر از اصحاب کهف واقعه شهادت و بردن من بر نى است».
اما درباره علت تلاوت این آیات نیز دو جنبه ذکر شده:
1. همان طور که در روایت دوم آمده به نظر می آید این آیه بیانگر نوعی اعجاب در داستان اصحاب کهف است که درباره امام حسین (ع) شگفت انگیزتر و اعجاب آورتر اتفاق افتاد. یعنی همانطور که قضیۀ اصحاب کهف نشان داد نتیجه و عاقبت ظلم چیست و خداوند با قدرت بی انتهایش، برای خاموش کردن ظلم ستمگران و پیروزی حق مداران چه می کند، لذا امام حسین علیه السلام با این آیه عاقبت کار ظالمان را ترسیم می کند که خداوند در پایان ماجرا چگونه ایشان را از بین خواهد برد.
2. شاید علت دیگرش این باشد که با توجه به پایان داستان کهف و پیروزی مردان آنجلس، امام این آیه را خوانده تا پیروزی نهایی خود را به گوش آنان که اهل درک هستند برساند، کما اینکه این چنین هم شد و امام حسین علیه السلام نامش و راهش برای همیشۀ تاریخ زنده و جاودان ماند.

امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سمیه حدادی
با سلام.
علت اینکه این همه در قرآن داستان قوم حضرت موسی و بنی اسراییل ذکر شده چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : اولاً براى بنى‏اسرائیل - که همان فرزندان یعقوب‏علیه السلام هستند پیامبران بسیارى مبعوث شده‏اند؛ همانند یعقوب، یوسف، موسى و عیسى‏علیه السلام و... بنابراین پیامبران زیادى در بین آنان مبعوث گشته و حوادث زیادى در تاریخ آنها به وقوع پیوسته است. ثانیاً شباهت حوادث و تحولات پیش آمده براى بنى‏اسرائیل با امت اسلام است. در روایات آمده است: هر آنچه بر بنى‏اسرائیل گذشت و براى آنان پیش آمد، دقیقاً براى مسلمانان نیز پیش خواهد آمد. بنابراین، ذکر تاریخ بنى‏اسرائیل در موارد متعدد، بدون حکمت و جهت نیست. افزون بر آن تکرار داستان بنى‏اسرائیل در سوره‏هاى مکى و مدنى متفاوت است. در سوره‏هاى مکى، تأکید بیشتر بر روى برخورد موسى‏علیه السلام با فرعون و اطرافیان او است؛ اما در سوره‏هاى مدنى، عموماً از رابطه موسى‏علیه السلام با بنى‏اسرائیل و مشکلات اجتماعى و سیاسى آنان صحبت شده است بنابراین تکرار آیات و برخى از داستان‏ها، بجا بوده و داراى حکمت خاصى است‏V}ر. ک: محمد هادى معرفت، تلخیص التمهید، ج 2، ص 235، مؤسسه نشر اسلامى.{V. در پایان گفتنى است قوم بنى‏اسرائیل نمادى از یک جامعه بشرى است که بهانه‏جویى، نافرمانى، راحت‏طلبى و... را به نمایش گذاشته و داستان آنها عبرت‏آموز است. از این رو سرگذشت بنى‏اسرائیل، نماد اتمام حجت بر بشریت است.
یکى از راه هایى که قرآن کریم در پیام‏رسانى خود از آن استفاده کرده، تکرار یک کلمه یا جمله یا یک آیه کامل است. بدون تردید این کار تحصیل حاصل و خالى از فایده نیست بلکه آثار و فوائدى دارد و از محسنات سخن به شمار مى‏رود. قرآن‏پژوهان تکرار در قرآن را به دو گونه تقسیم کرده‏اند: 1ـ تکرار لفظى یعنى اینکه لفظى به صورت مفرد یا مرکب بیش از یک بار گفته شده باشد. 2ـ تکرار معنوى: مقصود از این نوع تکرار، تکرار یک مضمون یا مفهوم است مانند تکرار داستان ابراهیم یا موسى و مانند آن که در موارد زیادى با جملات و عبارات متفاوتى تکرار شده و یا از مقاطع مختلف شروع شده است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
نیره مرحمتی
وقتی میگویند شب اول قبر گودالی از جهنم یاباغی از بهشت است یعنی چه ومومن گنهکار که هم خوبی وهم بدی دارد چه سرنوشتی پیدا میکند ومعنی کفر و ایمان خالص یعنی چه
حسین عالمی (داور) : باسلام
ایمان مرانبی دارد که در روایات به آن اشاره شده است نظیر ایمان با زبان و ایمان با قلب و ایمان با اعضاو جوارح و ...
ایمان کامل و محض یعنی ایمان به خدا با تمام شئون انسانی
در باره کفر هم همین گونه است کفر هم مراتبی دارد
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
باسلام وخسته نباشید
می خواستم خواهش کنم اگه امکانش هست کتابی درباره زندگی مامون عباسی معرفی کنید.
باتشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : کتاب تخصصی درباره زندگی مأمون سراغ ندارم. اما کتب نوشته شده درباره زندگی امام رضا (علیه‌السلام) غابلاً به زندگی مأمون نیز اشاره داشته‌اند. مانند: زندگی سیاسی هشتمین امام: حضرت علی بن موسی الرضا (ع)، نوشته سیدخلیل خلیلیان ،سیدجعفرمرتضی عاملی، نشر دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
همچنین برخی تحقیقات خوب در اینترنت در دسترس می‌باشد. مانند:
http://wiki.ahlolbait.ir/
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مریم.ک
جنیان از چه جنسی هستند؟ایا از نوع بشر یا اتش یا نور یا خاک هستند؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : بنا به نص صریح قرآن، جنیان از جنس از آتش هستند. خلق الجانّ من مارج من نار (الرحمن 15)
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 195
  • >
  • >>