نويسنده : سید مصطفی فاطمی کیا
کلید واژه : خداوند - امتحان الهی - بندگان -شدت -
در آیات قرآن و روایات تعبیر "امتحان الهی" به چشم می خورد و به این معناست که خداوند بندگان را به وسیله سختی ها و بلایا امتحان می کند. سؤالی که ذهن انسان را مشغول می سازد آن است که مگر خداوند از باطن کار مردم بی خبر است که با امتحان می خواهد از آن باخبر بشود؟ مگر قرآن مجید نمی فرماید که هیچ حرکتی و جنبشی و هیچ امر کوچک و بزرگی در عالم هستی نیست مگر آنکه معلوم و مکشوف حق است پس امتحان چه معنایی دارد؟
نويسنده : سید مصطفی فاطمی کیا
کلید واژه : قرآن- شهادت - زندگی - مرگ - حیات جاوید
قرآن کریم می فرماید:"ولاتحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتاً، بل احیاء عند ربهم یرزقون" (آل عمران / 169) کسانی را که در راه خدا کشته می شوند، مرده نپندارید، بلکه زنده هائی هستند که نزد پروردگار روزی می گیرند.
و نیز می فرماید:"ولاتقولوا لمن یقتل فی سبیل الله اموات، بل احیاء لکن لاتشعرون" (بقره /154) به کسانی که در راه خدا کشته می شوند مرده نگوئید بلکه زنده اند ولی شما درک نمی کنید.
نويسنده : مهسا پناهی
کلید واژه : افسردگی- قران
این کلمه بیشتر در مورد غم و اندوهی که قلب آدمی را بخود مشغول می سازد و او را در ناراحتی های روحی قرار می دهد بکار گرفته می شود و درمیان مردم ، هم همین معنا از آن استفاده می گردد وقتی که گفته می شود که فلانی افسردگی پیدا کرده است یعنی غم و اندوه به او روی آورده است یا اینکه فلانی افسرده خاطر است در مقابل اطمینان خاطر گفته می شود.
نويسنده : حاجیه تقی زاده فانید
کلید واژه : امام حسن مجتبی سرآمد بردباران
انسان کریم، بردبار و حلیم است، و امام مجتبی علیه السلام سرآمد بردباران و مظهر عفو و گذشت بود. حضرت در برابر کژ اندیشان و معاندانی چون فسّاق بنی امیه چونان کوه می ایستاد و در برابر تجاوزات آنان از قانون و فسق و فجورشان مداهنه نمی کرد و خطرهای راه را به جان می خرید. حضرت ملحق کردن زیاد بن ابیه زنازاده را توسط معاویه به پدرش ابوسفیان، نپذیرفت و از شمشیر خونریز زیاد، هراسی به دل راه نداد:
نويسنده : حاجیه تقی زاده فانید
کلید واژه :
پیامبر اکرم(ص) ، فرماندهی سپاه بزرگی که جهت نبرد با رومیان ترتیب داده بود به جوانی به نام "اسامة بن زید" که در آن زمان بیش از هفده یا هجده سال نداشت سپرد.
پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم پس از بازگشت از "حجّة الوداع" و در آخرین روزهاى عمر شریف خود، جهت نبرد با رومیان - که از شمال غربى شبه جزیره عربستان در صدد لشکرکشى به سرزمین هاى مسلمانان بودند - سپاهى منظّم از مهاجران و انصار مدینه ترتیب داد و به همگان فرمان داد تا در آن شرکت جسته و با رومیان ِمتجاوز به جهاد برخیزند. پیامبر اکرم صل الله علیه و آله و سلم فرماندهى این سپاه بزرگ و پرمخاطره را به جوانى به نام "اسامة بن زید" که در آن زمان بیش از هفده یا هجده سال نداشت سپرد.
نويسنده : حاجیه تقی زاده فانید
کلید واژه : ماجرای غم انگیز شهادت و تدفین امام مجتبی علیه السلام
شیخ مفید(ره) این دانشمند پرآوازه اسلامی در کتاب «الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد» خود که به «الارشاد» معروف است در فصل مربوط به شهادت امام حسن علیه السلام می نویسد:
معاویه برای جَعده، دختر اشعث بن قیس پیغام فرستاد که:
أَنِّی مُزَوِّجُکِ یَزِیدَ ابْنِی عَلَى أَنْ تَسُمِّیَ الْحَسَنَ ؛ من تو را به ازدواج پسرم یزید در می آورم به شرط آنکه [امام] حسن [علیه السلام] را مسموم کنی و او را به قتل رسانی. هزار درهم نیز برای او فرستاد.
نويسنده : آسیه افشار
کلید واژه : یاران امام رضا (ع)
سابقة تشیع در میان ایرانیان به دوران رسول اعظم الهی میرسد. با آنکه دوران پیشوایان پاک شیعه به لحاظ حاکمیت دشمنان کینه توز اسلام و اهلبیت:از سیاهترین بسترهای تاریخ تشیع به شمار میاید. اما بهرههای علمی و معنوی ایرانیان از رهبران معصوم و یاری آنان در مآخذ تاریخی چشمگیر است...
نويسنده : آسیه افشار
کلید واژه : شهادت امام رضا(ع)
مأمون از مرو به سرخس و از سرخس به طوس میآید تا از آن جا عازم بغداد شود، ولی مدتی در طوس درنگ میکند.
طبری مینویسد: «مأمون مدتی در کنار قبر پدرش هارون درنگ کرد و پس از آن، علی بن موسی انگور بسیار خورد و ناگهان درگذشت!»
نويسنده : آسیه افشار
کلید واژه : اهمیت زیارت امام رضا (ع)
15 مزیت از مزایای زیارت شاه طوس امام علی بن موسی الرضا(علیه السلام):
مزیت اول - زیارت حضرت رضا (علیه السلام) افضل و برتر از زیارت سیدالشهدا (علیه السلام) است :
شاه عبدالعظیم حسنی فرمود: به حضرت جواد علیه السلام عرض کردم که به زیارت قبر حضرت سیدالشهدا علیه السلام مشرف شوم یا به زیارت پدرتان .
نويسنده : آسیه افشار
کلید واژه : زیارت امام رضا (ع)
1- زیارت شما قلبی باشد. در موقع ورود اذن دخول بخواهید، اگر حال داشتید به حرم بروید. هنگامی که از حضرت رضا علیه السلام اذن دخول میطلبید و میگویید:
«أأدخل یا حجة الله: ای حجت خدا، آیا وارد شوم؟»
به قلبتان مراجعه کنید و ببینید آیا تحولی در آن به وجود آمده و تغییر یافته است یا نه؟ اگر تغییر حال در شما بود، حضرت علیه السلام به شما اجازه داده است.