پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
زهره کیانی
سلام و خسته نباشید ، به گفته آقا یا خانم طوفانی صیغه موقت دختر باکره باطل است صیغه دائم چطور ؟ آنهم باطل است یا نه ؟ اگر دختر سنش بالای 35 به بعد باشد باید اذن پدر را گرفت ؟ یعنی نمی توان این خانهایی که سنشان بالاست و عاقل و بالغ هستند بدون اذن پدر عقد موقت یا دائم داشته باشند ؟ با تشکر منتظر پاسخ شما هستم .
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
ازدواج به دوصورت انجام می شود:
ازدواج دائم
متعه (ازدواج موقت که در عرف به آن صیغه گفته می شود)
برای ازدواج چه دائم و چه موقت بنا به نظر بسیاری از مراجع تقلید اذن پدر لازم است مگر آنکه دختر رشیده باشد و خودش بتواند صلاح و فساد خود را تشخیص دهد.
موارد بیشتر را از سایت مرجع تقلید خود استفتا نمایید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) علیخانی : اینا سوالات قانونی نه فقهی!
2) : سلام خانومم نه نیاز به اجازه نیست واسه دختر 35 ساله البته می تونید در بعضی موراد به مرجع تقلید دیگه روجوع کنید که اجازه داده که دختره رشیده اجازه صیغه به خودش داده
3) طوفانی : چرا با وجود پاسخی که به نظر (2) داده ام آن را قید نمی فرمایید؟!!! آیا این حقّ است؟!!!
4) : سلام
در پاسخ خانم زهره کیانی باید عرض شود که :
1- بنده آرش طوفانی هستم؛ و چنانکه از نامم بر می آید، مرد هستم.
2- باید توجّه داشت که در علم حقوق، الفاظ و کلمات بسیار مهم بوده و هر کدام معنای خاص و دقیقی را مدنظر دارند.
بنابراین منظور از لفظ «صیغه» و یا «خطبه» در علم حقوق، همان جملاتی است که یک عقد را بین دو نفر ایجاد می کند و طرفین به مفاد آن ملزم می شوند.
3- «دختر» در علم حقوق به «انسان جنس مؤنّث باکره» اطلاق می شود. که تشریح معنای «باکره» هم ضروری به نظر نمی رسد!
لذا برای اینکه مؤنثی، مشمول عنوان حقوقی دختر شود؛ باکره بودن او شرط است؛ نه میزان سن او!
از همین روی اگر انسان مؤنّثی 70 سال هم سن داشته ولی همچنان باکره باشد؛ از نظر حقوقی او «دختر» محسوب می شود.
4- عقد دائم دختر ایرادی ندارد! و اصولا اگر دختر را نتوان به عقد نکاح دائم هم تزویج نمود؛ پس دیگر چگونه می شود با دختری ازدواج کرد؟!
در مورد ممنوعیّت نکاح موقّت دختر نیز از نظر قانونی ممنوعیّتی وجود ندارد! فقط از منظر فقهی، مشهور این است که نکاح موقّت «دختر» محل اشکال است.
5- موضوع اذن پدر در نکاح «دختر باکره» شرط اساسی و از موارد صحّت عقد نکاح نیست! بلکه مشهور نظر فقها در این ارتباط در «مستحب بودن» وجود اذن پدر در نکاح دختر باکره می باشد! و بدیهی است که «حکم استحبابی» همانند «حکم واجب» نیست و ایجاد الزام قطعی برای شخص مکلّف نمی کند؛ در حد یک پیشنهاد است که اگر چنان کنی بهتر است!
قانون مدنی ایران نیز در مواد 1043 و 1044 بحث اذن پدر در نکاح «دختر باکره» را که مطرح می کند؛ به هیچ وجه به شکل یک شرط الزامی به نحوی که اگر نباشد، عقد نکاح باطل شود، بیان نمی کند!
حتّی فرض عدم اذن پدر یا پدر پدری را هم مشروع می شمارد!
به طور کلی فلسفه ی بودن اذن پدر در عقد نکاح «دختر باکره» از نظر رعایت مصلحت دختر است؛ چراکه معمولا پدر بیشتر صلاح دختر خود را می خواهد؛ فلذا اگر اذن او باشد، احتمال قوّت و استحکام عقد نکاح افزایش می یابد!
مخالفت پدر نیز با نکاح «دختر باکره» ی خود باید مشروع و معقول باشد؛ نه احساسی و بی پایه؛ به همین جهت نیز قانون مدنی برای دختر باکره این حقّ را قائل شده است که چنانچه دلایل مخالفت پدر خود را موجّه نمی داند، با طرح دادخواست و معرفی مرد مورد علاقه ی خود از دادگاه اذن نکاح خود را دریافت دارد.
شایان ذکر است که به هر صورت، عدم وجود اذن پدر در نکاح دختر باکره، مبطل عقد نکاح نخواهد بود!
6- شایان ذکر است که اذن پدر فقط مربوط به نکاح دختر باکره می باشد! نه یک زن!

5) : با سلام. تعدادی از پرسش و پاسخها را خواندم اما در برخی موارد و بویژه این سؤال بسیار از اظهار نظر آقای طوفانی متأسف شدم . شاید ایشان مقداری اطلاعات حقوقی داشته باشند اما قوانین شرع را نباید با قوانین بشری مقایسه کرده و تطبیق داد . لطفاً پس از مراجعه به رساله فقها نظردهیتان را محدودتر نمایید.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ایرج آرپناهی
بر اساس اصول صحیح استخاره زدم و آیه 10 سوره مائده آمد.آیا تفسیر این آیه در جهت نیکی و انجام عمل است و یا سفارش در جهت عدم انجام عمل؟؟؟
واقعیت اینکه بنده یک پیشنهاد کاری دارم که لازم است در هرماه فقط 5 روز مرخصی بیایم ولی حقوقش از کار فعلی یکمیلیون بیشتر است. میخواستم از کتاب خدای رحمان جویا شوم.متشکر میشوم اگر پاسخ مرا بر روی خط تلفن همراه بصورت خلاصه بفرستید: 09167016630 و هوالخالق
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
از نتیجه استخاره اطلاعی ندارم
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
رسول ایرانى
به برادر بزرگم خیلى خیلى اعتماد دارم و وکالت با اختیار کامل در مورد میراث پدرم داده ام ، به علت ناتوانى در اجراى وصیت نامه پدرم و فروش و تقسیم اموال پدرم قصد باطل کردن وکالت نامه داده شده و عزل ایشان را کردم . ولى بعداً به خاطر این که برادرم ناراحت میشود دو دل شدم اولاً استخاره کردنم در این مورد جائز است یا با عقل و منطق و توجه به قرائن باید تصمیم بگیرم، دوماً استخواره کردم و سوره یونس آیه ١٨ آمد تعبیرش چیست متشکرم
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
تا زمانی که می توانید با عقل و مشورت خیر و شر کاری را انتخاب کنید و با توکل کار را انجام دهید جایی برای استحاره نیست. اما اگر مردد ماندید و عقل و مشورت شما را از تحیر بیرون نیاورد جا برای استخاره باز است. اگر خودتان بلد هستید استخاره بگیرید اگر بلد نیستید از علمای مورد اعتماد کمک بگیرید. بنده از پاسخ استخاره اطلاعی ندارم
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) طوفانی : داور محترم پاسخ منطقی ای دادند.
2) علیخانی : اما من فکر می کنم به جای پیام گذاشتن در این سایت، باید با یک وکیل مشاوره کنید!!!
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
mm
سلام چرا در قرآن در بعضی آیات من قبل روی لام حرکت ضمه گذاشته مگر من حرف بعد خودش را مجرور نمی کند؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
قبل (مانند بعد) ظرف است و اگر به چیزی اضافه نشود مبنی بر ضم خواهد بود.
یعنی محلاً مجرور است اما لفظاً ضمه می گیرد.
اما اگر به کلمه دیگر اضافه شود حرف جر آن ظاهر می شود: من قبلِکم
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
م.م
سلام.چرا در قرآن بعضی مواقع من قبل. لام را با حرکت ضمه آروده مگر من حرف جر نیست که حرکت کلمه ی بعد خودش را مجروکند؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : ظروف مانند قبل و بعد، اگر به صورت مضاف استعمال شوند، کسره می گیرند:
مِنْ قَبْلِ أَنْ تُنَزَّلَ التَّوْراة
الَّذینَ اسْتَجابُوا لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ مِنْ بَعْدِ ما أَصابَهُمُ الْقَرْح‏
اما اگر مضاف الیه آنها حذف شود، ضمه جایگزین آن می شود. در واقع این حروف محلاً مجرور هستند و این حرف ضمه نشان دهنده مضاف الیه محذوف است. چون این کلمات دائم الاضافه هستند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
آلاء
سلام خدا قوت
ببخشید 1-در باره تبعیت کامل از مرجع تقلید شاهد قرآنی داریم؟
یکی از آشنایان من ک فقط قرآن رو قبول دارن اینو ازم پرسیدن تا اطمینان پیدا کنند ب تبعیت کامل از مرجع.
2- و این که از آیه ی ولا تزرو وازره وزر اخری استفاده می کنن و میگن طبق این آیه اگه من عملی رو طبق حکم مرجع تقلید ک بر فرض اشتباه حکم کرده ،انجام بدم دامن من رو هم میگیره نمی گن تقصیر مرجعته و شما گناهی نداری چون من باید دقت می کردم تو اتخاب مرجع. پس طبق آیه من باید از مرجع استفاده کنم ولی نظر اخر رو عقل خودم باید بده ک درسته یا نه.ک اون دنیا هم جواب داشته باشم ک چرا عقل خودم رو هم ب کار نبردم.
خواهش می کنم اگه ممکنه جواباتون قرآنی باشه تا ایشون هم قانع بشن.
خیلی ممنونم
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
کسی که تنها قرآن را قبول دارد بخشی از دین را قبول کرده و بخشی را نه. لذا صحبت کردن با کسی که بخشی از دین را قبول ندارد بی معنی است مگر آنکه به طور پایه ای و مبنایی درباره حجیت روایات در کنار قرآن بحث شود.
در کجای قرآن آمده که سگ نحس است؟ یا نماز صبح دو رکعت است؟ یا... کسی که فقط قرآن را قبول دارد بخش زیادی از دین را قبول نکرده و کسی که بخشی از دین را رد کند همه دین را رد کرده است:
افتومنون ببعض الکتاب و تکفرون ببعض؟ فما جزاء من یفعل ذالک منکم الا خزی فی الحیات الدنیا و یوم القیامه یردون الی اشد العذاب
نبی اکرم صلی الله علیه و آله به تعبیر قرآن کریم، تبیین کننده قرآن هستند (أَنْزَلْنا إِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ ما نُزِّلَ إِلَیْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرُونَ (نحل44)) و کلامشان حجت است و ایشان معصوم هستند: ماینطق عن الهوی (نجم، 3)
بنا به روایات متواتر از پیامبر اکرم که شیعه و سنتی نقل کرده اند اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله نیز وارثان علم پیامبر هستند و پس از ایشان وظیفه تبیین قرآن و دین را بر عهده دارند و سخنشان عین دین است: انی تارک فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی و آنان مصداق اولو الامر هستند که قرآن تبعیت مطلق از آنها را فرمان داده است:
اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولوی الامر منکم (نساء، 59)
در زمان غیبت آخرین ولی الهی بنا به روایات ائمه ،شیعیان برای اخذ دین خود باید به فقهای عادل و دور از هوای نفس و دنیاطلبی مراجعه کنند. کسانی که به قرآن و روایات ائمه آشنایی دارند و می توانند روایت صحیح را از ناصحیح بشناسند و روایات متعارض را با یکدیگر جمع نمایند و معنای روایات را دریابند و بتوانند احکام فقهی را استخراج نمایند.
البته اصول اعتقادات تقلیدی نیست و هر کس باید با دلیل و برهان خودش به دحدانیت خدا، روز قیامت و بهشت و جهنم و رسالت انبیا و ولایت ائمه ایمان آورد.
اما در امور احکام که بحث تخصصی است یا انسان خود باید متخصص شود و یا به متخصص که فقها باشند رجوع کند و این مطلب عقلی است.
البته فقیهان از اشتباه معصوم نیستند ولی عاقلانه ترین راه در زمانی که به معصوم دسترسی وجود ندارد مراجعه به متخصص ترین افراد در دین است. مگر زمانی که شما به پزشک مراحعه می کنید یقین دارید که او اشتباه نمی کند؟
آیا شما بدون تخصص و مطالعه و تنها با عقل خود می توانید درمان سرطان را تشخیص دهید؟ اگر عقل کسی حکم می کند که بدون تخصص در موضوعی از متخصص آن موضوع بیشتر می فهمد برود به عقل خودش مراجعه کند.
در قرآن هم برای این حکم عقلی آیه: فاسألوا اهل الذکر ان کنتم لاتعلمون (نحل 43) آمده است.
تبعیت کامل از مرجع تقلید در احکام شرعی است نه در اعتقادات یا امور دیگر
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سالارکریمی
سلام....میخاستم ببینم اگه کسی دستش شکسته باشه و گچ گرفته باشه چطور میتونه غسل کنه و وضو بگیره؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
وضی جبیره ای می گیرد.
یعنی همه مواضع وضو یا غسل را می شوید و آن مقداری که گچ گرفته شده تنها با دست تر بر روی آن می کشد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
با سلام و خسته نباشید.
امروز از قرآن کریم استخاره گرفتم , آیات 131 تا 137 سوره ی اعراف جواب استخارم بود
ولی نمی دونم دقیقا مفهوم این آیات چیست؟ یعنی در واقع نمی دونم خداوند متعال می خواد چه مفهومی رو به مخاطبش برسونه؟
با تشکر از شما
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
از پاسخ استخاره اطلاعی ندارم
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
آرش طوفانی
با عرض سلام و تحیّات

آیا نظریات مرحوم شهید مطّهری، برابر با نظر اسلام است؟ یعنی هرچه که ایشان در کتب خود فرمودند عینا نظر دین اسلام محسوب می شود؟ و یا اینکه ایشان فقط استنباط های خود را از دین اسلام بیان می داشتند؟
به عبارتی دیگر آیا مرحوم شهید مطّهری فصل الخطاب دین اسلام است؟ و یا یکی از متفکّرین عالم اسلام در کنار خیل عظیمی از اندیشمندان اسلامی؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
ایشان هم مجتهد در کنار سایر مجتهدان هستند که البته در علوم مختلف اسلامی تبحر داشته اند مانند فقه اصول، تاریخ، فلسفه، کلام. البته همه مجتهدان از نظر قوت علمی در یک سطح نیستند و نظر هیچ یک نظر نهایی نیست و همیشه باب بحث و بررسی برای عالمان دینی باز است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حکمت ایزدی
در آیه 39 و 40 سوره حجر شیطان خطاب به خداوند می گوید : اینک که مرا گمراه کردی یا فریب دادی یا اغوا کردی .
چرا باید خداوند شیطان را فریب دهد ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : وقتی شیطان به اختیار خود مسیر کفر را برمی گزیند خداوند او را در این مسیر امداد می دهد. یعنی درهای هدایت اش را بر روی او می بنددو ذا او بیش از پیش در گمراهی فرو می رود. تصمیم اولیه با خود شیطان بوده که مسیر گمراهی را بر مسیر هدایت انتخاب کرده است:
کُلاًّ نُمِدُّ هؤُلاءِ وَ هَؤُلاءِ مِنْ عَطاءِ رَبِّکَ وَ ما کانَ عَطاءُ رَبِّکَ مَحْظُوراً (20اسراء)
هر دو [دسته:] اینان و آنان را از عطاى پروردگارت مدد مى‏بخشیم، و عطاى پروردگارت [از کسى‏] منع نشده است‏
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 195
  • >
  • >>