مهسا تقی
با تشکر از زحمات شما من واقعا از این سایت استفاده می کنم و بسیار راضی هستم
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در مسیر بندگی خداوند و آشنایی با قرآن موفق باشید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
آرش طوفانی
سلام
داور محترم آقای ابراهیمی در انتهای همین صفحه در پاسخ به سوال یک در باب سحر و جادو و در پاسخ به نقدی که من در مورد آن نوشتم که اعتقاد به سحر و جادو با ایمان قرآنی اصلا سازگاری ندارد؛ بیان فرموده اند که در قرآن اصل سحر و جادو تأیید شده است!!!
لطفا داور محترم مستندات قرآنی خود را بیان بفرمایند؟!
محمد حسین شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
لطفا آیه 102 سوره مبارکه بقره را بفرمایید. قرآن صریحا می فرماید گروهی به گروه دیگر سحر می آموختند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حمیدرضا همایون
آیا بازی کلش اف کلنز از نظر شرعی اشکال دارد؟
محمد حسین شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
طبیعتا این سوال را باید از دفتر مرجع تقلید بپرسید. اما به طور کلی اگر مفسده ای در این بازی نباشد (از جمله ارتباط با نامحرم و ارتباط حرام) شرعا مشکلی نخواهد داشت.
نکته مهم آن است که باید این بازی و امثال آن را با روح دینداری سنجید که به نظر می آید فاصله آن با ارزشهای دینی زیاد است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حمیدرضا همایون
سلام اگر در نماز حرفی را درست تلفظ نکنیم چه کار کنیم؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
انسان واجب است حروفی که در نماز می خواند به طور صحیح ادا کند و لذا باید تلفظ صحیح را یاد بگیرد.
نماز را اعاده کنید. (دوباره بخوانید) البته نباید به وسواس در تلفظ دچار شد. کسی که وسواس داشته باشد نباید به شک خود اعتنا کند.
یک بار نماز خود را نزد عالمی بخوانید و اشکالات آن را تصحیح کنید.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حمیدرضا همایون
باسلام من دوازده ساله هستم.آیا در نماز اگر حرف (ع) را درست رعایت نکنیم نمازمان باطل است؟ و بعد اگر بخواهیم رعایت کنیم ولی نمی توانیم آیا خداوند از ما نمازمان را می پذیرد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
رعایت مخارج حروف به گونه ای که عربی باشد نه فارسی واجب است. چرا که معنای کلمات با تغییر مخارج حروف تغییر می کند. مثلا اگر نعبد را به گونه ای بخواند که نأبد شنیده شود معنایش می شود : ابدی می شویم که معنای نادرستی است.
یک بار قرائت نماز خود را پیش فرد خبره ارائه دهید و اشکالات آن را برطرف کنید. اصلا سخت نیست و با کمی تمرین تصحیح می شود. وسواس در این مورد هم بی جا است.
اما اگر کسی واقعا نتواند مخارج حروف را یاد بگیرد (که در مورد غالب افراد این طور نیست) برخی از مراجع فتوا دارند که نمازهایش را به جماعت بخواند.
اگر واقعا پیش فرد خبره رفتید و بدون وسواس تمرین کردید و از توان شما خارج بود به فتوای مرجع خود عمل کنید.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
زهره کیانی
با سلام و احترام ؛ اگه کسی مشروب بخوره ولی هوش و عقلش سر جاش باشه یعنی زیاده روی نکنه و نماز بخونه نمازش قبوله ؟ آیا مشروب خوردن با نماز خوندن منافات داره ؟ اگه کسی مشروب بخوره نمازش قبول نیست ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
خوردن هر گونه مایع مسکر (مست کننده) حتی به اندازه یک قطره در هر حال حرام است و از گناهان کبیره است.
یَسْئَلُونَکَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ قُلْ فیهِما إِثْمٌ کَبیرٌ وَ مَنافِعُ لِلنَّاسِ وَ إِثْمُهُما أَکْبَرُ مِنْ نَفْعِهِما وَ یَسْئَلُونَکَ ما ذا یُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ کَذلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمُ الْآیاتِ لَعَلَّکُمْ تَتَفَکَّرُونَ (بقره، 219)
در باره شراب و قمار، از تو مىپرسند، بگو: «در آن دو،گناهى بزرک، و سودهایى براى مردم است، و[لى] گناهشان از سودشان بزرگتر است.» و از تو مىپرسند: «چه چیزى انفاق کنند؟» بگو: «مازاد [بر نیازمندى خود] را.» این گونه، خداوند آیات [خود را] براى شما روشن مىگرداند، باشد که در [کار] دنیا و آخرت بیندیشید.
یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُکارى حَتَّى تَعْلَمُوا ما تَقُولُونَ (نساء،43 )
اى کسانى که ایمان آورده اید، در حال مستى به نماز نزدیک نشوید تا زمانى که بدانید چه مىگویید.
إِنَّما یُریدُ الشَّیْطانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِی الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ وَ یَصُدَّکُمْ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَ عَنِ الصَّلاةِ فَهَلْ أَنْتُمْ مُنْتَهُونَ (مائده، 91)
همانا شیطان مىخواهد با شراب و قمار، میانِ شما دشمنى و کینه ایجاد کند، و شما را از یاد خدا و از نماز باز دارد. پس آیا شما دست برمىدارید؟
کسی که شراب خورده، موظف است که نمازش را بخواند، همان گونه که اگر مرتکب گناه دیگری مانند غیبت و تهمت شده باشد، مانع از آن نیست که عبادات دیگر را انجام دهد . البته چنانچه جایی از بدن یا لباسش به واسطه شراب نجس شده باشد، باید پیش از نماز بشوید .
اثر روحی و روانی شرابخواری تا مدّتها باقی میماند. با خوردن شراب روح انسان پاکی خود را از دست می دهد . شرابخواری موجب عدم قبولی نماز میشود، اگر چه در ظاهر نماز صحیح است و واجب شرعی خود را انجام داده است ، مگر اینکه توبه نماید و اثر گناه را از روان خود پاک کند.
بنابراین اگر توبه نمایید نه تنها نمازتان صحیح است، بلکه می تواند مورد قبول خداوند نیز قرار گیرد، زیرا توبه گناه وآثار گناه را می شوید و پاک می کند.
علی(ع) فرمود: منشربالمسکر لم تقبل صلوته أربعین یوماً و لیلهً؛ کسی که مست کننده بنوشد، تا چهل شبانه روز نمازش قبول نمیشود. . بحارالانوار ، ج79، ص 138 .
پیامبر(ص) فرمود: اگر در آن چهل روز بدون توبه بمیرد، خداوند او را از آب های جوشان جهنم خواهد نوشانید . (همان ، ص131 )
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
میهمان
من از اهل سنت هستم چه کتابی رو پیشنهاد میکنید که بخونم و متوجه تفاوت اعتقادات شیعه و سنی بشوم؟
آیا شیعیان هم کتابهای اهل سنت رو میخوانند؟
آیا تا کنون عالمی از اهل تشیع سنی شده است
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در کتابخانه هامای شیعه می شود گفت ک همواره کتب اهل سنت به ویژه کتاب های اصلی آنها مانند صحاح سته موجود است. اما غالب علمای اهل سنت از کتب شیعه اطلاع درستی ندارند. شیخ شلتوت از علمای الازهر در زمان آیت الله بروجردی تازه با صحیفه سجادیه آشنا شد! یعنی دومین کتاب شیعه بعد از نهج البلاغه را بزرگترین عالم سنی نمی شناخت! همچنین استاد محمد تیجانی از علمای سنی تونسی وقتی به عراق آمد تازه با اعتقادات شیعه آشنا شد. احمد امین مصری از بزرگترین نویسندگان مصر در کتاب های اولیه خود تهمت هایی را به شیعه نسبت داده که بعدها اعتراف کرده به دلیل نشناختن شیعه آنها را گفته است.
برای آشنایی با اعتقادات شیعه آثار دکترتیجانی را که سنی بوده و شیعه شده مطالعه کنید:کتاب آنگاه هدایت شدم
از آگاهان بپرسید
راه نجات
اهل بیت، کلید مشکلها.
از علمای شیعه که سنی شده باشند نمی شناسم
اهل سنت واقعی
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمدحسین کرامتیان
آیامی توان این آیه رابعدازنمازخواند؟دراین مورد آیاحدیث یاروایاتی ازمعصومین وجوددارد؟وآیا اشکالی درخواندن این آیه بعدازنمازوجودداردیاحنمابایدذکرتسبیحات حضرت زهراگفته شودوسپس این ایه خوانده شود.خواهشمنداست جواب راغیرازمفاتیح باشد.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : فَإِذَا سَلَّمْتَ عَقَّبْتَ یَسِیراً وَ تُسَبِّحُ تَسْبِیحَ الزَّهْرَاءِ عَلَى مَا مَضَى شَرْحُهُ. وَ تَقُولُ إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ وَ عَلَى ذُرِّیَّتِهِ وَ صَلِّ عَلَى أَهْلِ بَیْتِه
مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج1، ص: 98
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ مَنْ قَالَ بَعْدَ صَلَاةِ الْفَجْرِ وَ بَعْدَ صَلَاةِ الْمَغْرِبِ قَبْلَ أَنْ یَثْنِیَ رِجْلَهُ أَوْ یُکَلِّمَ أَحَداً إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ وَ عَلَى ذُرِّیَّتِهِ وَ عَلَى أَهْلِ بَیْتِهِ مَرَّةً وَاحِدَةً قَضَى اللَّهُ تَعَالَى لَهُ مِائَةَ حَاجَةٍ سَبْعُونَ مِنْهَا لِلدُّنْیَا وَ ثَلَاثُونَ لِلْآخِرَة
فلاح السائل و نجاح المسائل، ص: 230
الفصل التاسع فی تعقیب صلاة المغرب
إذا سلمت فیها [منها] و سبحت تَسْبِیحَ الزَّهْرَاءِ ع و قلت ما مر ذکره عقیب کل فریضة.
فَقُلْ إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ وَ عَلَى ذُرِّیَّتِه
المصباح للکفعمی (جنة الأمان الواقیة)، ص: 38
در نمازهای صبح و مغرب این آیه و صلوات بعد از آن توصیه شده است. ظاهراً بهتر است بعد از تسبیحات حضرت زهرا علها سلام گفته شود.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد
سلام - پس از مشورت و تحقیق در کارم به نتیجه نرسیدم.
استخاره گرفتن - آیه 49 سوره زمر آمد.
اگر امکانش هست تقسیر آن را می خواستم.
ممنون.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
از جواب استخاره اطلاعی ندارم
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مطلب سلدوزی
لطفا بفرمایید که در آیه 250 کلمه « لجالوت» چرا با توجه به حرف جر که بر سرش آمده قاعدتا" باید مجرور می شد و جالوت منصوب است با تشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : جالوت مجرور است اما چون غیرمنصرف است جر آن به فتح است
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.