پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
علیرضا محمدیان
با سلام افزودن کلمه مسلما به آیه 79 سوره انعام انی وجهت ..... بعد از کلمه حنیفا توسط برخی افراد چه حکمی دارد
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
در سوره آل عمران نیز این تعبیر آمده است:
ما کانَ إِبْراهیمُ یَهُودِیًّا وَ لا نَصْرانِیًّا وَ لکِنْ کانَ حَنیفاً مُسْلِماً وَ ما کانَ مِنَ الْمُشْرِکینَ (67)
ابراهیم نه یهودى بود و نه نصرانى، بلکه حق‏گرایى فرمانبردار بود، و از مشرکان نبود.

در توضیح معنای این تعبیر، از امام صادق علیه السلام روایت شده که:
عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع فِی قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى حَنِیفاً مُسْلِماً. قَالَ خَالِصاً مُخْلِصاً لَا یَشُوبُهُ شَیْ‏ءٌ.
معنای حینف مسلم یعنی خالص مخلص که هیچ چیزی با آن مخلوط نیست.

این تعبیر در برخی روایات آمده است و در برخی موارد ادعیه ای برگرفته از قرآن وارد شده و مسلماً را به حنیفاً اضافه کرده است و این به معنای توضیحی بر آیه است.
به طور مثال در زمان قربانی کردن اذکاری وارد شده که بخشی از آن چنین است:

َ قُلْ حِینَ تُرِیدُ أَنْ تَذْبَحَ وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ حَنِیفاً
مُسْلِماً وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِینَ إِنَّ صَلاتِی وَ نُسُکِی وَ مَحْیایَ وَ مَماتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ لا شَرِیکَ لَهُ وَ بِذلِکَ أُمِرْتُ وَ أَنَا مِنَ الْمُسْلِمِینَ اللَّهُمَّ مِنْک‏ ( مسائل علی بن جعفر و مستدرکاتها، ص: 141)

همچنین در زمان مو چیدن نیز آمده است که ذکری گفته شود که بخشی از آن چنین است:
إِذَا أَخَذْتَ مِنْ شَعْرِ رَأْسِکَ فَابْدَأْ بِالنَّاصِیَةِ وَ مُقَدَّمِ رَأْسِکَ وَ الصُّدْغَیْنِ مِنَ الْقَفَا فَکَذَلِکَ السُّنَّةُ، وَ قُلْ: بِسْمِ اللَّهِ، وَ عَلَى مِلَّةِ إِبْرَاهِیمَ، وَ سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ حَنِیفاً مُسْلِماً وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِکِین‏ ( الأصول الستة عشر (ط - دار الحدیث)، ص: 207)
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سیدجوادقریشی
با توجه به اینکه در بهشت و جهنم خواب معنی ندارد و آنجا ادراک کامل نعمات الهی برای مومنان و عذاب الهی برای گنهکاران است منظور ازکلمه عشیا دراین آیه چیست و با معنی آن در دنیا چه تفاوتی دارد
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : گونه ای از زمان در بهشت وجود دارد. صبح و شب. این الزاما به معنای وجود خواب نیست.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حمیدرضا همایون
نگاه کردن به نامحرم چه دستوری دارد؟

چون من با پسری دوست هستم که خانواده شان چندان حجابی ندارند و بدون روسری بعضی موقع ها در جلوی خانه با من روبه رو می شوند. من چه کار کنم که نگاهی را به نامحرم نداشته باشم تا گناه نکنم و با دوستم ارتباط برقرار کنم و بعد به خاطر حجاب خانواده ی دوستم من در جشن تولدش شرکت نکردم با وجود اینکه که بهترین دوستم بود

لطفا مرا راهنمایی کنید
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : نگاه کردن به نامحرم بع غیر از گردی صورت (وجه) و دست ها از مچ به پایین (کفین) بدون قصد شهوت و بدون احتمال افتادن به گناه اشکال ندارد و بیش از آن گناه دارد.
انسان نمی تواند به جایی که می داند به گناه می افتد و توان نهی از منکر ندارد، برود.
دوستی خود را با کسانی محکم کنید که اهل تقوا باشند. در قیامت که حقیقت همه روابط انسان آشکار می شود همه دوستی ها از هم گسیخته می شود و همه یکدیگر را در سخت ترین شرایط رها می کنند مگر متقین. دوستی خود را با کسانی داشته باشید که تا ابد با هم دوست باشید و از دوستی شان گناه دامن شما را نگیرد.
هر کس در راه خدا قدم بگذارد خداوند راه های خود را به او نشان می دهد و از جایی که فکر نمی کند روزی های مادی و معنوی به او می رساند: و من یتق الله یجعل له مخرجا و یرزقه من حیث لایحتسب
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حمیدرضا همایون
با سلام اگر شیطان توبه مند خداوند توبه اش را می پذیرد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
بله. اما او توبه نمی کند چرا که به دلیل گناه و شرک و نافرمانی خداوند خودش راه هدایت را بر خودش بسته است. به تعبیر قرآن کریم برخی افراد به جایی می رسند که خداوند بر قلب هایشان مهر می زند و راه هدایت بر آنها بسته می شود و این در نتیجه عصیان و گناه های مکرر آنها است.
ان الذین کفروا سواء علیهم أأنذرتهم ام لم تنذرهم لایومنون (سوره بقره، 6)
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
زنده دل
ادف ازحلقت در قران در کدام ایه ذکر شده
محمد حسین شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
در آیات زیادی آمده است. به عنوان نمونه سوره ذاریات آیه 56 را ملاحظه بفرمایید:
و ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
با سلام دوست عزیز با تشکر از لطف شما.لطفا از مدیریت سایت تقاضا بفرمایید روی فایل تدبر در سوره نازعات بررسی مجدد انجام گیرد.....سایت شما پر بار تر از این هاست و ما انتظار بیشتری در مسیر هدایت داریم........به نظرم من در درجه اول کلا آیات ابتدایی را اشتباه معنی و تفسیر می کنند.من تفسیر المیزان.نمونه.نور.مکارم.و انصاریان رو چک کردم.....معنی آیه اول اونطوری که اون جناب می فرمایند نمیشه خودشونو بر میکنن و ایه دوم نمیشه با نشاط اینکار رو میکنن.......
درجه دوم تفسیر فوق العاده سطحی می باشد......
تشکر میکنم.....
و اینکه تصمیم به این تدکر گرفتم تنها به دلیل دوستی بود و لا غیر
محمد حسین شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
با رعایت احترام به همه تفاسیر، در بحث علمی و قرآنی قرار نیست در تفاسیر متوقف شویم. و البته از تفسیر به رای هم خودداری می کنیم. آنچه در توضیحات استاد آمده است همراه شواهد و دلایلی است که البته آن دلایل به اقتضای کلاس خیلی مختصر و بلکه ناقص بیان شده است.
در صورت نیاز به بحث بیشتر بفرمایید تا اسنادی برای شما از طریق رایانامه ارسال شود انشاءالله.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) طوفانی : سلام
احسنت به شجاعت در نظر داور محترم! «قرار نیست در تفاسیر متوقف شویم» بسیار عالی بود.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علی علوی
سلام.
حداقل یک نمونه آیه از هرکدام از موضوعات زیر میخواستم:
آخرت را به دنیا نفروشید.
آنچه به آن علم ندارید و نمیدانید بر زبان نیاورید.
آنچه بر تو لازم نیست بر زبان نیاور.
محمد حسین شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
آخرت را به دنیا نفروشید.
اولئک الذین اشتروا الحیاه الدنیا بالآخره فلا یخفف عنهم العذاب و لا هم ینصرون (بقره/ 86)
و آمنوا بما انزلت مصدقا لما معکم و لا تکونوا اول کافر به و لا تشتروا بآیاتی‏ ثمنا قلیلا و ایای فاتقون (بقره/ 41)


آنچه به آن علم ندارید و نمیدانید بر زبان نیاورید.
و لا تقف ما لیس لک به علم ان السمع و البصر و الفواد کل اولئک کان عنه مسولا (اسرا/36)

آنچه بر تو لازم نیست بر زبان نیاور.
یا ایها الذین آمنوا لم تقولون ما لا تفعلون (صف/2)
لا تُحَرِّکْ بِهِ لِسانَکَ لِتَعْجَلَ بِهِ (قیامت/16)
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) شریف : باسلام
علاوه برپاسخ قبلی
درسوره حدید ایه 19/20درباره دنیا واخرت نکته های نابی اومده.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حمیدرضا همایون
با سلام. چه کتاب هایی برای اطلاعات شیعه مناسب است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : کتاب های متعددی وجود دارد. از بهترین این کتاب ها آثار استاد محمد تیجانی است. ایشان عالم اهل سنت و تونسی بوده و شیعه شده و آثاری را تهیه کرده است که ترجمه شده است از جمله:
آنگاه هدایت شدم
اهل سنت واقعی
با راستگویان
همچنین آثار علامه طهرانی یک دوره معارف شیعی است:
معاد شناسی (10 جلد)
امام شناسی (18 حلد)
الله شناسی (3جلد)
ولایت فقیه (4 جلد)
آثار علامه طهرانی را می توانید به صورت متن کامل در سایت زیر پیدا کنید:
http://motaghin.com/fa_default.asp?RP=M_Content.asp&P1N=ContentId&P1V=5736&R%3D7192801%26L%3Dfa%26FT%3DFalse
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
بااهداسلام - خداقوت . من قبلا ثبت نام کرده ولی فعالیتی نداشته ام ،حال برای ورود به سایت وقتی کاربری ورمز را مینویسم نوشته ی شماغیرفعالید میآید لطفا راهنمایی فرمایید . من الله التوفیق
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
پیشنهاد می‌کنیم در همایش‌های ماهیانه شرکت کنید و این سوال را از اساتیدی که آن جا حضور دارند بپرسید.
انشاءالله موفق باشید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمود نادعلی
سلام: درخواندن زیارت عاشورا نفر چهارم که لعنت شده چه کسی می باشد
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
معاویه لعنه الله علیه
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 195
  • >
  • >>