مهمان
با عرض سلام - چند وقتیه دارم در مورد شفاعت تحقیق میکنم و برام سوال بود که شفاعت مربوط به حق الله میشه یا مربوط به حق الناس ، که با تحقیقاتی انجام دادم فهمیدم نه مربوط به حق الله میشه و نه مربوط به حق الناس ، بلکه حق الناس هایی که ما حلالیت نطلبیده ایم از شخصی که رنجش دادیم و حق الله هایی که توبه نکردیم ازشون ، تو اون دنیا بصورت گناه تو نامه اعمالمون میان و شفاعت مربوط به زمان گرفتن نامه اعمال هستش برای کسایی که حالا به اصطلاح خودمون یه کوچولو گناهاشون بیشتر از صواباشون هست که سوال اولم اینه که " این کوجولو " یعنی چقدر البته اگه درست فهمیدم مطلب رو ؟؟؟؟؟؟ ، تو قرآن هم که 3 دسته ایه داریم که دسته اول شفاعت را نفی میکنن و دسته دوم میگن فقط به خود خدا مربوط میشه و دسته سوم شفاعت را به غیر خدا اما به اذن خدا هم دادن ، حالا سوال دوم ؟؟؟ که برام مطرحه اینه که کسی که مورد شفاعت قرار میگیره با توجه به آیات قرآنی که داریم باید یه سری ویژگی هایی داشته باشه مثلا آیه 28 سوره انبیاء گفته خدا باید ازشون راضی باشه ، این کلمه راضی خودش یه دنیایی هستش . یعنی چه خدا ازشون راضی باشه ؟؟؟؟ آیا خدا از کسی که قتل کرده راضی میشه اگه اون شخص یه لحظه رو عصبانیت کسی رو کشته ، آیا خدا از کسی که زنا کرده راضی میشه ؟ و مهمتر از همه آیا خدا از کسی که آبروی مومنی را برده راضی میشه ؟ مفهوم کلمه راضی واسم سواله که شامل چه کسانی میشه ؟ آیا کسیانی که گناهان کبیره انجام دادن خدا ازشون راضی میشه ؟؟؟؟
ممنووووون @
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام
از آنجایی که شما در حال تحقیق در این باره هستید و سوالات تان هم در این باره بسیار اساسی است و پاسخ به آنها زمان زیادی می گیرد که در گنجایش این بخش نیست، پیشنهاد می کنم کتاب زیر را مطالعه کنید. این کتاب به طور مفصل تقریباً به همه شبهات مربوط به شفاعت پاسخ گفته است:
کتاب معادشناسی، جلد نهم، نوشته علامه طهرانی
لینک دانلود
motaghin.org/my_doc/process.aspx?file=my_files/pdf/pdf_ketab/maad9.pdf
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
رضا آهار
سود بانکی از لحاظ شرعی و متن قرانی چه حکمی دارد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سوالات شرعی خود را از دفتر و یا سایت مرجع تقلید خود استفتا نمایید.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
پریسا حمیدی
سلام داوران عزیز
ممکنه لطف بفرمایید توضیحات کاملی در رابطه با زکات بگذارید.
من واقعا مشکل دارم......با اینکه جامعه ی ما اسلامی است ....ولی خیلی ها معنی ذکات را نمیدانند....
مثلا من تصمیم میگرم به دختری کا بی بضاعت هست جهاز دهم به نیت قرب الله حالا این ذکات است یا انفاق یا صدقه.......و آیا میشه نیت کفاره هم کرد....
اگر ممکنه توضیحی قابل استفاده بگذارید که مفید فایده باشد....
قبلا از لطفتون تشکر میکنم
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
زکات به موارد خاصی تعلق می گیرد. در غلات: گندم, جو, خرما و کشمش. در دامها: گوسفند, شتر و گاو. در نقدینگى: طلا و نقره. یعنی هر کدام از این ها به نصاب خاصی که برسد، باید مقداری از آن را (که در رساله های عملیه آمده است) به عنوان زکات پرداخت کرد تا به مصارف خاص زکات برسد . (ُ لِلْفُقَراءِ وَ الْمَساکینِ وَ الْعامِلینَ عَلَیْها وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ وَ فِی الرِّقابِ وَ الْغارِمینَ وَ فی سَبیلِ اللَّهِ وَ ابْنِ السَّبیل)
کفاره نیز در ین اسلام به موارد متعددی تعلق می گیرد:
مثلا کسی که به واسطه بارداری و مراقبت از کودک اش روزه ماه رمضان را نگرفته به ازای هر روز باید یک مد طعام بدهد.
یا کسی که روزه اش را عمداً باطل کرده می تواند 60 روز روزه بگیرد و یا 690 فقیر را سیر کند.
یا کسی که نذر یا عهد شرعی خود را شکسته باید 10 فقیر را هر کدام یک مد طعام دهد.
موارد انفاق های واجب مالی مانند خمس و زکات و کفاره و فدیه را باید بر اساس نظر مرجع تقلید خود بدانید و در مواردی که در دین گفته شده به مصرف برسانید.
اما غیر از واجبات، می توان صدقات مستحبی پرداخت کرد و مقدار آن و موارد مصرف آن به نظر خود فرد است.
کسی که واجبات مالی بر عهده اش دارد ابتدا واجبات اش را پرداخت کند و پرداخت های مستحبی جای پرداخت واجبات را نمی گیرد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
جواد عباس نژاد
سلام وقت بخیر
لطفا در خصوص تاکید قرآن بر امی بودن حضرت رسول (ص) در آیه 2 سوره جمعه توضیح بفرمایید.
با سپاس فراوان
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
امی یعنی درس نخوانده و بی سواد. پیامبر اکرم پیش کسی سواد خواندن و نوشتن را نیاموخته بودند و این نکته در قرآن نیز اشاره شده است:
وَ ما کُنْتَ تَتْلُوا مِنْ قَبْلِهِ مِنْ کِتابٍ وَ لا تَخُطُّهُ بِیَمینِکَ إِذاً لاَرْتابَ الْمُبْطِلُونَ (عنکبوت، 48)
و تو هیچ کتابى را پیش از این نمىخواندى و با دست [راست] خود [کتابى] نمىنوشتى، و گر نه باطلاندیشان قطعاً به شک مىافتادند.
برای تثبیت معجزه بودن قرآن، پیامبر سابقه هیچ گونه علم آموزی بشری نداشتند. یعنی حتیحداقل لازم برای علم آموزی که خواندن و نوشتن است را بلد نبودند تا همه مطمئن شوند که این قرآن از سوی پروردگار است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ابوالفضل جعفری
در آیه 10 و11 سوره مبارکه ممتحنه اشاره به مهاجرت زنان مومن به سوی مسلمانان مدینه می کند و می فرماید آنها را به سوی شوهرانشان بازنگردانید. سوال این است که؛
- بعد از فراگیری اسلام در تمام شبه جزیره تکلیف آنها چگونه شد؟
- یا در صورت فرار زنی به سوی کفار تکلیف آنها چه شده است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : کسی که به دلیل هجرت به پیامبر پیوست، رابطه زوجیت اش با همسر مشرک اش قطع می شود و می تواند به همسری مسلمانی درآید. پس از فراگیر شدن اسلام هم آن زن در عقد همان مسلمانی است که پس از هجرت با او ازدواج کرده است مگر به مرگ یا طلاق از او جدا شود.
اگر زنى از شما مسلمانان به کفار پیوست، شما نیز باید از کفار مهریهاى که به آن زن دادهاید مطالبه کنید، هم چنان که آنها مىتوانند مهریه زنى را که به شما مسلمانان پیوسته از شما مطالبه کنند،
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
ملیکا تیموری
جگونه در مصرف اب صرفه جویی کنیم
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : به توصیه های سازمان آب گوش کنیم.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
جهان بخت
آیا می شود با فرشتگان الهی ارتباط برقرار کرد. آیا می شود از آنها درخواستی نمود و آنها انجام دهند؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : و در این کتاب از مریم یاد کن، آنگاه که از کسان خود، در مکانى شرقى به کنارى شتافت.
و در برابر آنان پردهاى بر خود گرفت. پس روح خود را به سوى او فرستادیم تا به [شکل] بشرى خوشاندام بر او نمایان شد.
[مریم] گفت: «اگر پرهیزگارى، من از تو به خداى رحمان پناه مىبرم.»
گفت: «من فقط فرستاده پروردگار توام، براى اینکه به تو پسرى پاکیزه ببخشم.»
گفت: «چگونه مرا پسرى باشد با آنکه دست بشرى به من نرسیده و بدکار نبودهام؟»
گفت: « [فرمان] چنین است، پروردگار تو گفته که آن بر من آسان است، و تا او را نشانهاى براى مردم و رحمتى از جانب خویش قرار دهیم، و [این] دستورى قطعى بود.»
پس [مریم] به او [=عیسى] آبستن شد و با او به مکان دورافتادهاى پناه جست.
البته هدف نهایی انسان نباید تکلم با فرشتگان باشد بلکه باید قرب به خداوند وتکلم با خدا باشد و تنها از او یاری بجوید.
آنچه ما به آن توصیه شده ایم، توحید است یعنی تنها خدا را موثر دانستن و برای خدا کار کردن و دیگران را تنها به عنوان وسایلی که به اذن خداوند به ما کمک کنند. همچنین برترین این وسایل معصومین علیهم السلام هستند و توسل به آنها جایگاه خاصی دارد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مریم جمالی
باسلام چرا طبق این آیه تمام الصدیقین پیامبران شهدا
همراه پیامبر محشور میشوند ولی در معراج پیامبر درطبقه
هفتم است ولی حضرت عیسی درطبقه دیگر قرار دارد
ممنون میشم اگه به سوال من جواب دهید
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام،
محشور شدن با پیامبر به معنای هم درجه بودن با ایشان نیست. پیامبر پیشوای همه خوبان عالم است و هر کسی در مسیر صدق و اخلاص قدم برداشته باشد در واقع در مسیر پیامبر قدمن گذاشته و انشالله با ایشان محشور می شود اما تنها عده ای که با مجاهدت های بسیار و فهم عمیق در این دنیا حرکت کرده باشند، می توانند به عالی ترین درجات برسند و در عالی ترین مرتبه با پیامبر همراه باشند.
به بیان دیگر پیامبر در تمام مراتب خوبی ها حضور دارد و همراه همه خوبان است اما جایگاه اصلی ایشان نزد خداوند متعال است و تنها مقربین خاصی به آن جایگاه دسترسی دارند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
با سلام
معنای این عبارت عربی را به فارسی میخواستم بدانم.
با سپاس
" انّ الله و ملائکته یترحمون علی المقرّین علی انفسهم بألذّنوب "
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
همانا خداوند و ملائکه خدا، بر کسانی که نسبت به گناهان خود اقرار می کنند، ترحم می کنند (رحمت خداوند شامل حال کسانی می شود که در پیشگاه خدا به گناهان خود اقرار می کنند)
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
من در مدرسه توان روزه گرفتن را ندارم آیا گناه است
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : اگر پزشک متخصص و متدین روزه گرفتن را برای سلامتی شما مضر بداند، لازم نیست روزه بگیرید و باید به ازای هر روز کفاره بدهید و هر زمان سلامتی خود را بازیافتید قضای آن را بگیرید. در غیر این صورت، ضعف به تنهایی مجوزی برای ترک روزه واجب نیست
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.