فریبا محمدزاده
لطفا منبعی برای یافتن معنی لغت های قران معرفی بفرمایید مانند دیکشنری
محمد حسین شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
کتابهای لغت بسیار هستند. اگر بسیار ساده میخواهید، کتاب «المنجد» خوب است. اما اگر با شرح و توضیح میخواهید، کتابهای فرهنگ ابجدی، قاموس، التحقیق و... خوب است. اکثر این کتب در نرم افزار «جامع الاحادیث» نور موجود است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد
چرا درایه 38 سوره زمر برخی از ضمایر مونث اند؟
محمد حسین شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
به نظر میرسد که ضمیر مونث «هن» به آلهه بر میگردد که به خدایان دروغین مشرکین بر میگردد و از آن جا که آلهه مونث است، این جا نیز مونث آمده است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
تفسیر سوره واقعه درکتاب نسیم حیات
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : به کتاب نسیم حیات مراجعه فرمایید.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سیده طیبه حسینی
سلام علیکم ایاباتوجه به تفاسیرارتباطی بین 12امام در تشبع و این عدد در ایات مربوط بهقوم بنی اسرائیل وجود دارد
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در این باره روایاتی است که دلالت می کند عدد امامان به تعداد نقبای بنی اسرائیل است: وَ قَالَ جَرِیرٌ عَنْ أَشْعَثَ عَنِ ابْنِ مَسْعُودٍ عَنِ النَّبِیِّ ص قَالَ: الْخُلَفَاءُ بَعْدِی اثْنَا عَشَرَ کَعِدَّةِ نُقَبَاءِ بَنِی إِسْرَائِیلَ. (الأمالی( للصدوق)، النص، ص: 310)
قَیْسِ بْنِ عَبْدٍ قَالَ: کُنَّا جُلُوساً فِی حَلْقَةٍ فِیهَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْعُودٍ فَجَاءَ أَعْرَابِیٌّ فَقَالَ أَیُّکُمْ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْعُودٍ فَقَالَ عَبْدُ اللَّهِ أَنَا عَبْدُ اللَّهِ بْنُ مَسْعُودٍ قَالَ هَلْ حَدَّثَکُمْ نَبِیُّکُمْ ص کَمْ یَکُونُ بَعْدَهُ مِنَ الْخُلَفَاءِ قَالَ نَعَمْ اثْنَا عَشَرَ عَدَدَ نُقَبَاءِ بَنِی إِسْرَائِیلَ. ( الخصال، ج2، ص: 467)
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علیرضا دانشور
بالاخره حضرت یوسف از یکی از دو زندانی درخواست کرده او را نزد شاه یاد کند فعل گناه است یا نه
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : خیر چنین کاری گناه نبوده است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهرداد زارع
آفرینش آسمان ها وزمین چند روز طول کشید؟
پروردگار شما، خداوندى است که آسمانها و زمین را در شش روز آفرید - (56)سورة الأعراف
پروردگار شما، خداوندى است که آسمانها و زمین را در شش آفرید (3) سورة یونس
همان (خدایى) که آسمانها و زمین و آنچه را میان این دو وجود دارد، در شش روز آفرید(59) سورة الفرقان
او کسى است که آسمانها و زمین را در شش روز آفرید(7) سورة هود
آیات فوق صراحتا گویای آن است که خداوند آسمان ها و زمین را در شش روز خلق فرمود. اما مطابق آیات زیر:
-بگو آیا شما به آن کس که زمین را در دو روز آفرید کافر هستید و براى او همانندهایى قرارمىدهید؟!(9)سورة فصلت
او در زمین کوههاى استوارى قرار داد و برکاتى در آن آفرید و مواد غذایى آن را مقدر فرمود، - اینها همه در چهار روز بود- درست به اندازه نیاز تقاضا کنندگان! (10)سورة فصلت
سپس به آفرینش آسمان پرداخت، ... در این هنگام آنها را بصورت هفت آسمان در دو روز آفرید... (11و 12 ) سورة فصلت
خوب حالا به محاسبه بپردازیم: 2 روز (برای آفرینش زمین) + 4 روز( برای آفرینش برکات) + 2 روز (برای آفرینش آسمان ها) = 8 روز ، و نه 6 روز
نتیجه: 6 = 8 ؟!
مشکل از کجاست؟ از معجزه ی محمّدبن عبدالله یا ازریاضیات؟
در آیات 11-12 و 176 سوره نساء نیز می توانید اشتباهات مشابهی ببنید:
در این آیات شریفه که درمورد نحوه تقسیم ارث است پس از جمع سهام ورّاث مجموع سهام بیش از کل دارایی می شود. یعنی مجموع کسرها بیش از یک است. در آیات نخست مجموع برابر 1.125 و در آیه آخر برابر 1.25 می شود.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : مراد از تقدیر اقوات زمین در چهار روز، تقدیر آن در چهار فصل است کهو اما ایامى که در این آیات براى خلقت آسمانها و زمین آمده، چهار روز است دو روز براى خلقت زمین، و دو روز براى به پا داشتن آسمانهاى هفتگانه، بعد از آنکه دود بود، و اما ایامى که در آن اقوات درست شده ایام تقدیر اقوات است، نه خلقت آنها، و آنچه که در کلام خداى تعالى مکرر آمده این است که خداى تعالى آسمانها و زمین را در شش روز آفریده، نه مجموع خلق و تقدیر را. پس حق این است که ظرف مزبور تنها قید براى جمله اخیر است و دیگر نه حذفى لازم مىآید، و نه تقدیرى، و مراد بیان تقدیر ارزاق زمین در چهار فصل سال است.
فرائض سهام معین شدهد ر قرآن مجید شش سهم است، نصف (2/ 1) و ثلثان (3/ 2)، و ثلث (3/ 1) و سدس (6/ 1) و ربع (4/ 1) و ثمن (8/ 1) و این سهام گاهى با هم جمع مىشوند بطورى که با هم مزاحمت مىکنند، مثلا گاه مىشود که میت از طبقه اول هم وارث نصف برنده دارد، و هم دو نفر سدس برنده و هم یک نفر ربع برنده، مثل اینکه دخترى از خود به جاى گذاشته، و پدرى و مادرى و شوهرى، و در نتیجه این سهام مزاحم یکدیگر مىشوند براى اینکه ارث چه کم باشد و چه زیاد عدد صحیحى است که باید به نسبتهاى بالاخرد شود، تا یکى نصف آن را ببرد و دو نفر هر یک سدس آن را و شوهر هم یک چهارم را، و عدد صحیح مشتمل بر همه این نسبتها نیست زیرا جمع این سه نسبت، و یا سه کسر بیش از یک عدد صحیح است.
هم چنان که گاهى در همین طبقه دو ثلث (3/ 2) و دو سدس (2/ 6) و ربع (4/ 1) با هم جمع مىشوند، مثل اینکه زنى بمیرد و دو دختر و پدر و مادر و شوهر از او بماند، که جمع دو ثلث، و دو سدس و ربع، (1/ 4) بیش از عدد صحیح است.
و همچنین گاه مىشود که در طبقه دوم نصف و ثلث و ربع و سدس جمع مىشوند، مثل اینکه زنى از دنیا برود، و از طبقه اول هیچ وارثى نداشته باشد و از طبقه دوم یک خواهر و جد و جده پدرى و جد و جده مادرى و شوهرش بجاى مانده باشند، که معلوم است جمع بین این چند نسبت بیش از عدد صحیح است زیرا جمع است، و گاه مىشود که در این طبقه ثلثان و ثلث و ربع و سدس جمع مىشوند، مثل اینکه زنى از دنیا برود و دو خواهر و جد و جده و شوهرش بجاى بمانند که جمع است.
مذهب شیعه این است که فریضه پدر و مادر و زن و شوهر و خویشاوندان مادرى که عبارت است از ثلث و سدس و نصف و ربع و ثمن نباید ناقص شود، بخاطر اینکه خداى تعالى سهام آنان را (هم حد اکثرش را و هم حد اقلش را) معین کرده، بخلاف سهام یک و یا چند دختر، و یک و یا چند خواهر پدر و مادرى، و یا پدرى تنها، و نیز بخلاف سهام زن و مرد (مذکر و مؤنث) وقتى که/ 221 یکى و یا بیشتر باشند. که چون خداى تعالى حد اقل آن را بیان نکرده نقص بر آنان وارد مىشود، و دائما از سهم اولاد و خواهر و برادر کم مىکنند.
و اما در صورتى که مال از سهام زیادتر باشد، بعد از دادن سهام، ما بقى را چگونه به آنان رد کنیم، جایش کتب حدیث و فقه است که باید بدانجا مراجعه شود.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
وجیه اله قدیمی
ازنظر قران عمر انسان چقدر است سوره و آیه را مشخص نمایید .
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : از نظر قرآن انسان حتماً می میرد و کسی حیات ابدی در دنیا ندارد. برخی پیر می شوند و برخی در جوانی می میرند.
وَ اللَّهُ خَلَقَکُمْ ثُمَّ یَتَوَفَّاکُمْ وَ مِنْکُمْ مَنْ یُرَدُّ إِلى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِکَیْ لا یَعْلَمَ بَعْدَ عِلْمٍ شَیْئاً إِنَّ اللَّهَ عَلیمٌ قَدیرٌ (70نحل،)
و خدا شما را آفرید، سپس [جان] شما را مىگیرد، و بعضى از شما تا خوارترین [دوره] سالهاى زندگى [فرتوتى] بازگردانده مىشود، به طورى که بعد از [آن همه] دانستن، [دیگر] چیزى نمىدانند. قطعاً خدا داناىِ تواناست.
حضرت نوح علیه السلام 950 سال پیامبری کرد و عمر ایشان بیشتر از این مقدار بود.
وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا نُوحاً إِلى قَوْمِهِ فَلَبِثَ فیهِمْ أَلْفَ سَنَةٍ إِلاَّ خَمْسینَ عاماً فَأَخَذَهُمُ الطُّوفانُ وَ هُمْ ظالِمُونَ (14عنکبوت،)
و به راستى، نوح را به سوى قومش فرستادیم، پس در میان آنان نهصد و پنجاه سال درنگ کرد، تا طوفان آنها را در حالى که ستمکار بودند فراگرفت.
از نظر قدرت الهی، هیچ محدودیتی برای طول عمر وجود ندارد. تنها محدودیت مرگ است که از آن گریزی نیست.
کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْت (آل عمران،، 185؛ انبیا، 35؛ عنکبوت، 57)
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهسا
با سلام سوالی که خیلی ذهنمو مشغول کرده ایه 24 سوره نسا هستش 1جورایی داره دیوونم میکنه. از طرفی هم عربیم خوب نیس که حداقل 1برداشتی بکنم.ایا واقعا قران کریم زنانی که در جنگ اسیر میشن رو حتی اگه شوهر داشته باشن طلاق گرفته محسوب میکنه و ازدواج با اونا رو حلال؟؟؟خواهش میکنم جواب قانع کننده بدین پای اعتقاداتم وسط.ممنون
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
رابطه ازدواج صرفاً یک رابطه قراردادی نیست بلکه ارتباط روحی دو انسان است که با ازدواج تعمیق شده و روح ها به هم نزدیک می شود.
در اسلام، رابطه بین انسان ها بر اساس اصلی ترین جنبه وجود آنها یعنی ربط شان با پروردگار عالم تنظیم می شود. یعنی مومنین به واسطه ایمان شان به خداوند، دارای اتحاد روحی خاصی هستند و همگی تحت ولایت خداوند قرار می گیرند. به واسطه این ارتباط روحی برآمده از ایمان واجباتی بر عهده شان می آید از جمله اینکه باید در برابر کافران از یکدیگر دفاع کنند، یکدیگر را امر به معروف و نهی از منکر کنند.
در مقابل مومنین ارتباط شان با کفار به طور خاصی است چرا که کفار، تحت ولایت خاص خداوند نرفته اند و دین خدا را نپذیرفته اند یعنی در اصلی ترین وجهه انسانی، ایمان، در جایگاه مقابل قرار دارند. جامعه ایمانی همان طور که در دورن خود به همپیوسته و متحد است در برابر کفارارتباط عمیقی ندارد. ارتباط با کفار تا زمانی که اسلام نیاورده اند، مبتنی بر دعوت آنها به اسلام و یا اهل ذمه است.(کافران در اینجا منظور اهل کتاب هیتند یعنی مسیحیان و یهودیان و مجوس..)
اما مشرکان که اهل کتاب نیز نیستند هیچ ارتباطی با مومنین ندارند و به دلیل آنکه ارتباط شان با پرستش پروردگار عالم قطع شده، بین آنها و مومنین فاصله است و جز با ایمان مشرکان پر نمی شود.
به این ترتیب، زنی که ایمان می آورد و اسیر مسلمانان می شود، خود به خود از عقد همسر مشرک خود خارج شده است چرا که این دو فرد هیچ ارتباط اصیل روحی ندارند. رابطه ایمانی پایه هر رابطه عمیق است. با جدایی این زن و شوهر، مردان مومن می توانند او را به عقد خود درآورند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
نسرین عالی وند
با سلام خواستم بدونم فرق یخرجهم و یخرجونهم در آیه الکرسی سوره بقره چیست ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : خداوند مومنان را از ظلمات به سمت نور خارج می کند و فاعل آن مفرد است لذا گفته شده: یخرجهم
اما اولیای طاغوت که کسان زیادی هستند، کافران را از نور به سمت ظلمات خارج می کنند. در اینجا جمع بسته شده است: یخرجونهم
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
باسلام.باتوجه به اینکه قرآن کتاب راهنمای همه انسانهاست.این دوآیه مختص پبامبراست.آیه 51به گونه ای به پیامبرامرمیکندکه گویاایشان درصورت عدم این فرمان ازجانب خدا ،به گونه ای دیگرعمل میکردند.
این مسئله مهمی است که برای افرادبسیاری مطرح شده است.لطفابه زبان ساده پاسخگوباشید.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
در صورتی که این آیات نازل نمی شد، پیامبر حکم خدا را از کجا می دانستند؟ در صورتی که حکم خدا چیز دیگری بود، حضرت بر اساس آن حکم دیگر عمل می کردند.
اگر هم در این باره، حکمی نبود و محدودیتی از سوی خدا وجود نداشت، پیامبر باز هم بر اساس عدم محدودیتی که خدا قرار داده، در همان حد، عمل می کردند.
متوجه اشکال شما به عمل پیامبر نشدم.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.