مهمان
فارض به معنی
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : مردى بصیر و آگاه به حکم فرائض دینى
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مجتبی علائی روزبهانی
ایا مالیاتی که از حقوق ما کسر می شود همان زکات است؟ با تشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
خیر
زکات حکمی شرعی است که نسبت به اموال خاصی (گندم» و «جو» و «خرما» و «کشمش» و «طلا» و «نقره» و «گوسفند» و «گاو» و «شتر») اگر به نصاب (حد) خاصی که در رساله های عملیه موجد است، برسد، بر انسان واجب می شود.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
با سلام
برای مطالعه تفسیر ترتیبی ایات قران کدام تفسیر را پیشنهاد می کنید
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
تفسرالمیزان و یا خلاصه آن مناسب است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
احمد رضا شریعتی
بنده یک سوال برایم پیش آمده، آن هم این است که
اخلاق نسبی است یا مطلق؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : اخلاق به معنای حسن و قبح افعال و ملکات نفسانی امری مطلق است. عدالت همیشه خوب است و ظلم همیشه بد. اما در عالم واقع شرایط مختلف پیش می آید و با یکدیگر تزاحم پیدا می کنند. در اینجا باید در نظر گرفت که کدام فعل در مجموع عدالت را بیشتر برآورده می کند. مثلاً بین وارد شدن بدون اجازه به خانه کسی و نجات دادن کسی که در داخل آن خانه در حال غرق شدن است مزاحمت پیش می آید. هر دو کار قبیح است اما در اینجا نجات جان مومن مهم تر است و باید آن را ترجیح داد.
1)
صاحبی : با سلام و تشکر از این پرسش و پاسخ زیبا
می خواستم از جناب محمد مهدی شاه آبادی (داور) : بپرسم که دلیل این که در جوامع مختلف اخلاق و حسن نیت ها به انواع مختلف برداشت می شود نمی توان گفت که اخلاق نسبی است یعنی اگر موقعیت مکانی و زمانی شخص تغییر کند ممکن است اخلاقش نیز تغییر کند؟
2)
: ایجا دوموضوع باید روشن شود
1-انسان به ما هو انسان (کلیتی برای تمام افراد در تمام اعصار
2-انسان به فرد فرد
اما نسبت به کلیت انسانها مطلق است
اما نسبت به فرد فرد جامعه دارای شدت وضعف است ولی مطلقیت خود را از دست نمی دهد شاید مصداق متعدد نگاهها فرق کند اما در اصل هیچ اختلافی نیست
مثلا عدالت در همه جا حسن است اما اینکه چه چیزهایی جز عدالت وچه چه چیزهای جز عدالت نیست شاید فرق کند که یک مصداق در جایی برای فردی حسن وهمان مصداق برای دسگری قبیح باشد
حجه الاسلام امجد
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
من برای یک مورد خاستگاری ک خودم چندان راضی نیسم و دارم با طرف حرف میزنم برای آشنایی استخاره کردم 216 بقره اومد میشه بین باید چکار کنم
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : انسان برای تصمیم گیری صحیح ابتدا باید بر عقل و مشورت با کسانی که عاقل و متدین و خیرخواه باشند تکیه کند و اگر راه های متعارف او را به مقصود نرساند و تردید باقی بود می تواند استخاره کند. در جایی که هنوز راه های متعارف طی نشده جایی برای استخاره وجود ندارد.
اما در صورتی که شرایط استخاره موجود بوده و استخاره کردید معنای این آیه این است که ممکن است چیزی در نظر ابتدایی شما جالب نباشد و شما از ان کراهت دداشته باشید اما در درون آن برای شما خیری نهاده شده است.
1)
: انچه که اساس استخاره است این است که ما در بین دو چیز با ویژگیهای همسان ونفع وضرر یکسان متردد هستیم این استخاره میکنیم در غیر این صورت که متاسفا نه استخاره را به یک بازیچه تبدیل کردند یقینا هر کاری این گونه استخاره شود 50در 50 است یا می شود یا نه پس اگر استخاره کردی خودت را بکشی یا از بلندی پرتاب کنی استخاره عالی امد ویا ایه رحمت امده با شد باز این کار را انجام میدهی اگه این فعل را عمل کنی نشانه سفاهت است واگر عمل نکنی اتفاق خاصی نیفتاده وحرامی را مرتکب نشدی
حجه الاسلام امجد
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سیدمحمد سیدحلاج
باسلام، اگر آیات قرآن را براساس فهم خود تفسیر نمائیم اشکال دارد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
قرآن کتابی است برای هدایت انسان ها و دارای لایه های و بطون مختلفی از معارف است. سطح ابتدایی آن یعنی فهم مراد ظاهر آیات برای همه کسانی که با زبان عربی آشنا باشند و به تدبر در آیات بپردازند و ارتباط مین آیات را در نظر بگیرند ممکن است و البته همین سطح نیز نیازمند تلاش و حوصله و مطالعه چندین باره قرآن است.
سطوح عمیق تر فهم قرآن نیزامند آشنایی با تاریخ، روایات اهل بیت به عنوان مفسران قرآن و علوم دیگر دارد. در هر حال بهترین کار برای انسان مسلمان آن است که به خوبی زبان عربی را فراگیرد و با انس مستمر با آیات و تدبر در آنها خود را با قرآن مأنوس کند. اما تفسیر قرآن مرحله عمیق تری است که بدون آشنایی با علوم جنبی و روایات اهل بیت علیهم السلام و استدلالات عقلی امکان پذیر نیست و وارد شدن در آن بدون این تخصص ها به انحراف می انجامد زیرا که قرآن منظومه وسیعی است دارای لایه های بسیار که تفسیر آیات مستلزم احاطه نشبی به این منظومه است.
1)
: با سلام دوست عزیز متاسفانه تاریخ ما تحت تاثیر جعلیات یهودیت بوده و برخی احادیث و روایات ما نیز حتی صحیح ترین آنها نیز از نظر ما ، هیچگونه مصونیتی در مقابل تحاریف دشمنان اسلام نداشته اند . خداوند متعال میفرماید ما قرآن را برای فهم شما آسان گردانیدیم ... بهترین تفسیر تفسیر آیه به آیه است
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
جواد عباس نژاد
سلام
لطفا علت تاکید خداوند بر "امی" بودن حضرت محمد (ص) در سوره جمعه آیه 2 را توضیح بفرمایید
متشکرم
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
یکی از اتهاماتی که به پیامبر زده می شد این بود که ایشان مطالب و تورات و انجیل را خوانده و با تغییراتی به شکل قرآن عرضه کرده است و یا اینکه عده ای از غیر عرب داستان هایی از اقوام گذشته و خرافات را به ایشان تعلیم داده اند و ایشان آن اساطیر اولین را به شکل قرآن عرضه کرده است.
در برابر این اتهام، قرآن به این نکته اشاره می کند که پیامبر اکرم امی است یعنی هیچ درسی نخوانده و خواندن و نوشتن بلد نیست و لذا امکان نداشته که کتاب های آسمانی پیشین و یا داستان های گذشته را تعلیم دیده باشد و نوشته باشد. این یکی از مهمترین دلایل وحیانی بودن قرآن بوده است چرا که با اثبات امی بودن پیامبر، هیچ راهی برای آوردن قرآن نیست مگر آنکه پیامبر با هوش شخصی خود این همه اطلاعات و دانش را کسب کرده باشد و یا از طریق الهی وحی شده باشد. پیامبر هیچگاه قرآن را به خود نسبت نداده و گذشته او نیز دلالت بر این داشت که تا پیش از وحی حرفی از خود نمی زده است که حاکی از اطلاع وی از غیب یا قصص اقوام پیشین باشد و این نشانگر آن است که این دانش به طور دفعی از سوی منبعی غیر از پیامبر و غیر از انسان ها به او وحی شده است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
رضا توسلیان
اگر ابلیس به علت سجده نکردن بر انسان از بهشت رانده شد پس کجا نسبت به وسوسه آدم و هوا اقدام نمود تا آن دو نیز از بهشت رانده شدند
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : ابلیس به دلیل تمرد از دستور الهی از مقام بالایی که داشت به پایین کشیده شد و این به معنای اخراج از بهشت نیست.
همچنین بهشتی که خضرت آدم و حوا در آن بودند، بهشتی نبوده که پس از مرگ و قیامت، مومنان به آن وارد می شوند، بلکه به نظر علامه طباطبایی، جایی بوده که رنج های دنیوی در آن نبوده و نعمت های زیادی نیز داشته است ولی اساساً آن نعمت های خاصی که برای مومنان در بهشت قیامت وعده داده شده بسیار فراتر از آن بهشت اولیه است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
عاطفه اسماعیلی
سلام اینجا
چجور سایتیه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
این سایت سایت تدبر در قرآن کریم است که در کنار کلاس های تدبر، روش تدبر در قرآن را اموزش داده و در یک همکاری جمعی، تدبرها و سوالات قرآن دوستان را در فضای مجازی گرد هم می آورد.
برای توضیحات بیشتر به بخش درباره ما و بخش راهنمای سایت مراجعه فرمایید.
1)
: هه این جا چه باحاله
چه جور سایتیه؟
2)
: باسلام این سایت عالی ولی یه فایل براتموم قرآن بذارین ممنون خدانگه دار
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
خدیجه کرمانی
باعرض سلام قنوان مثنیا قنو است یا جمع می باشد اکر جمع. است ان برأی جیست؟خدا قوت ممنون
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
تثنیته: قِنْوَانِ، و جمعه قِنْوَان.
در آیه مذکور، قنوان جمع قنو است بمعنى خوشه «دانیة» یعنى خوشه ها بیکدیگر نزدیک اند و یا سهل التناول اند.
ال و نون در قنوان، به خاطر وزن فِعْلانٍ است که وزنی برای جمع مکسر به حساب می آید. مانند خَرَبٍ و خِرْبانٍ (لسان العرب، ج15، ص: 205)
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.