نويسنده : مرضیه علمدار .ب
کلید واژه :
-تغذیه صحیح و اصولی در سلامت و رشد فرد بسیار مهم است. و بزرگان دین ما نیز اهمیت تغذیه ی صحیح را به ما گوشزد کرده اند.
نويسنده : مرضیه علمدار .ب
کلید واژه :
هرگاه یکی از شما عطسه کرد در حق او دعا کنید و بگویید:
«یرحمکم الله»
«رحمت خدا شامل حال شما گردد»
و طرف مقابل نیز متقابلا دعا کند و بگوید:
«یغفر الله لکم»
نويسنده : مرضیه علمدار .ب
کلید واژه : نذر-نذرکننده
نذر را می توان نوعی عبادت، دعا و درخواست از خداوند دانست که اتفاقا دارای تأثیر فراوان است و با هدف قرب الهی انجام می شود. به لحاظ شرعی، وفا نمودن به نذر چنانچه مشروع و مستحسن باشد و ضوابط شرعی آن مراعات شود، واجب است، زیرا که مشمول آیه «اوفوا بالعقود» که متضمن حکم وجوب وفاء به هر پیمانی است، می گردد.
نويسنده : شاهپور نوروزی
کلید واژه : قرآن کریم، حضرت نوح ، حضرت ابراهیم ، زبان سومری، زبان اکدی، زبان عربی
نزدیکی شبه جزیره ی عربستان – زادگاه پیامبر اسلام (ص)- که سرزمین اصلی عرب ها بوده است و نیز کوچ اکدی های سامی نژاد به سرزمین میان دو رود سبب ورود واژه های سومری به زبان اکدی وسپس عربی شد. با افزایش مردمان اکدی (عرب) زبان کم کم زبان اکدی زبان روزمره ی میان دو رود شد. اما با حمله گوتی ها ، لوللوبی ها و کاسی ها از توان اکدی ها کاسته شد وبرخی نیز مجبور به ترک میان دو رود به سوی عربستان شدند و بسیاری از واژه های سومری را در میان اعراب دیگر پخش کردند.
همزمان با نزول قران این واژه ها که برای مردم عرب زبان شناخته شده (مبین) بودند ، وارد زبان و فرهنگ قرآنی شد.
واژه های دخیل به زیبایی لفظی و معنوی قرآن خدشه ای وارد نکرده است.
شاید شناخت واژه های دخیل سبب درک و فهم گسترده تری از اعجاز لفظی و معنوی قران شود.
چون آدم "ع" پدر ما انسان ها بوده ، واژگانی که آن حضرت استعمال می کردند در همه ی زبان ها راه یافته است. احتمالا زبان آن حضرت بسیار نزدیک به سومری بوده و در احادیث " سریانی " آمده است.
نويسنده : مرضیه علمدار .ب
کلید واژه :
امامزاده جعفر از فرزندان بلافصل حضرت موسی بن جعفر(ع) می باشند که ...
نويسنده : قدیر افروند
کلید واژه : ندارد
ستاد عبدالکریم بىآزار شیرازى قرآنپژوه معاصر در سال 1322 در شیراز متولد شد. مقدمات حوزههاى دینى را در همان جا طى کرده و دروس خارج فقه را در قم و نجفاشرف، در محضر علماى بزرگ فرا گرفت. در سال 1353 به دریافت گواهى افتا و اجتهاد از وزارت علوم و آموزش نائل آمد و در سال 1354 رهسپار دانشگاه مکگیل کانادا شد و در انستیتو مطالعات اسلامى به تحصیلات دانشگاهى پرداخت و موفق به اخذ درجه A.M در رشته تاریخ و تمدن اسلامى شد.
وى از سال 1361 به تدریس در دانشگاههاى ایران پرداخت و بانى و اولین استاد درس بررسى شکلگیرى تمدنهاى باستانى از نظر قرآن کریم در گروه آموزش باستانشناسى دانشگاه تهران بود. استاد از سال 1365 به معاونت پژوهشى دانشگاه الزهراء منصوب شد و از سال 1367 نیز ریاست دانشکده الهیات و معارف اسلامى را به عهده داشت. وى در سال 1371 موفق به اخذ درجه استادیارى در رشته فقه و حقوق و در سال 1372 موفق به اخذ درجه دکترى در رشته علوم قرآن و حدیث گردید و اکنون نیز ریاست دانشگاه مذاهب اسلامى را به عهده دارد. بىآزار شیرازى تاکنون بیش از 150 عنوان کتاب به رشته تحریر درآورده است از جمله: دوره تفسیر کاشف (به زبانهاى فارسى و عربى)، دوره رساله نوین امام خمینى (ره) (به زبانهاى فارسى، انگلیسى و اردو)، دوره رساله نوین فقهى پزشکى و....
به بهانه تألیف کتاب ارزشمند ایشان: باستانشناسى و جغرافیاى تاریخى قصص قرآن - که در شماره پیشین گلستان قرآن معرفى شده است - ساعتى مهمان استاد بودیم.
نويسنده : سیّد محمّد علی ایازی
کلید واژه : ندارد
در بارهی تفسیر «المیزان» و روش تفسیری علاّمه طباطبایی (ره) تاکنون مقالات گوناگون ودوکتاب مستقل نگاشته شده است،1 که از جنبههای مختلف ، این تفسیر را مورد بحث و بررسی و تحلیل قرار دادهاند. اما در میان همهی این بررسیها ، موضوع اندیشهی اجتماعی این تفسیر کمترمورد توجه قرارگرفته است. در صورتی که اندیشهی اجتماعی علاّمه طباطبایی واجتماع گرایی تفسیری ،در این کتاب ، کاملاً هویداست . این گرایش، درتفاسیرپیشینیان مورد توجه نبوده و جدیّت مفسّران پیشین ـ حتی برخی مفسّران معاصر ـ به تبیین کلام وحی ازبعد فردی و لوازم آن بوده است، و طرح مباحثی چون حکومت، آزادی ، عدالت اجتماعی، نظم اجتماعی، مشکلات امت اسلامی، علل عقب ماندگی مسلمانان، تنظیم حیات اجتماعی ،توجه به ابعاد مادی ومعنوی دراسلام پاسخ به شبهات مستشرقان در باب حدود ودیات،حقوق زن ، اقلیت های مذهبی و دیگر مسائل و بحثهای کلامی و فقهی، که به گونهای بامسائل اجتماعی مربوط میشود، در این تفاسیر مطرح نبوده ویا کمتر عنوان شده است. در حالی که مرحوم علاّمه ، به طور گسترده به این مسائل پرداخته و در جای جای تفسیر خود این موضوعات را مورد بحث و بررسیقرارداده ودیدگاه خود را به گونهای مشروح همراه با استدلال بیان کرده است.
این نوشتار که به بررسی اندیشههای اجتماعی در تفسیر المیزان خواهد پرداخت. ابتدا تعریفهایی از تفسیر اجتماعی ارائه میکند،آنگاه به ویژگی های اندیشهیاجتماعی علاّمه پرداخته، شاخصه های این گرایش رانشان میدهد و در پایان به نمونه ها و مواردی از بحثهای تفسیر المیزان درزمینهی مسائل اجتماعی اشاره میکند.
نويسنده : مرضیه علمدار .ب
کلید واژه :
-
نويسنده : مرضیه علمدار .ب
کلید واژه : گنجینه ی ادبی
در فرآیند تربیت رعایت لطافت و ظرافت و زیبایی بسیار مهم بوده و تاثیر گذاری بیشتری بر مخاطب می گذارد.
نويسنده : مرضیه علمدار .ب
کلید واژه :
تحویل نمی گیرم سالهایی را که بی حضور تو تحویل میشوند.