ناصر مقدسی
سلام علیکم ایا میتوان از طریق سایت شما به استادان راه یافت و برنامه های جهت عمل کرفت
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
برای مباحث اخلاقی و حرکت در مسیر خدا اساتیدی وجود دارند. می توانید به سایت آیت الله سید محمدمحسن طهرانی مراجعه کنید و مباحث و آثار ایشان و پدرشان را مطالعه کنید و سخنرانی های ایشان را گوش کنید.
motaghin.com
همچنین می توانید به استاد جاودان مراجعه کنید و از طریق حضوری در مسجد ایشان واقع در چهارراه سیروس، کوچه شهید بالاگر و یا جلسات شب های جمعه ایشان در مدرسه سادات موسوی واقع در خیابان 17 شهریور شرکت کنید.
سایت :.javedan.ir
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
امیرحسین
سلام میخواستم بپرسم برطبق ایات قران که اب در زمان حضرت نوح به بالاترین نقطه خشکی رسیده و همچنین برفرض مثال تابالای کوه اورست ایا حیوانات وادم های داخل کشتی اکسیژن کم نیاوردن؟؟؟!!!
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام
وقتی آب فروکش کرد کشتی بر روی بلندی (کوه جودی) قرار گرفت. پس نیاز نیست که آن بلندی، بلندترین نقطه روی زمین بوده باشد.
وَ قیلَ یا أَرْضُ ابْلَعی ماءَکِ وَ یا سَماءُ أَقْلِعی وَ غیضَ الْماءُ وَ قُضِیَ الْأَمْرُ وَ اسْتَوَتْ عَلَى الْجُودِیِّ وَ قیلَ بُعْداً لِلْقَوْمِ الظَّالِمینَ (هود، 44)
و گفته شد: «اى زمین ! آب خود را فرو بر، و اى آسمان، [از باران] خوددارى کن.»و آب فرو کاست و فرمان گزارده شده و [کشتى] بر جودى قرار گرفت.» و گفته شد: «مرگ بر قوم ستمکار.»
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
منصور
با سلام
لطفاً حجاب کامل زن در برابر نامحرم را توضیح بدهید (حتی الامکان با ذکر آیات و احادیث)
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
بنا به فتوای مراجع تقلید، لازم است زن در برابر مرد نامحرم تمام بدن و موهای خود را جز گردی صورت و دست ها از انگشت ها تا مچ بپوشاند.
در این باره ایات و روایات زیادی وجود دارد به عنوان نمونه:
وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلى عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفینَ مِنْ زینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (نور،31)
و به زنان با ایمان بگو: «دیدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند و پاکدامنى ورزند و زیورهاى خود را آشکار نگردانند مگر آنچه که [طبعاً] از آن پیداست. و باید روسرى خود را بر گردنِ خویش [فرو] اندازند، و زیورهایشان را جز براى شوهرانشان یا پدرانشان یا پدران شوهرانشان یا پسرانشان یا پسران شوهرانشان یا برادرانشان یا پسران برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان [همکیش] خود یا کنیزانشان یا خدمتکاران مرد که [از زن] بىنیازند یا کودکانى که بر عورتهاى زنان وقوف حاصل نکردهاند، آشکار نکنند؛ و پاهاى خود را [به گونهاى به زمین] نکوبند تا آنچه از زینتشان نهفته مىدارند معلوم گردد. اى مؤمنان، همگى [از مرد و زن] به درگاه خدا توبه کنید، امید که رستگار شوید.
1)
قلخانی فرد : سلام علیکم
علاوه بر آیه 31 نور در سوره احزاب آیه 59 و 53 و همچنین سوره نور آیه 30 در مورد حجاب گفته اند:
«وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِکُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِکُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ وَ ما کانَ لَکُمْ أَنْ تُؤْذُوا رَسُولَ اللَّهِ وَ لا أَنْ تَنْکِحُوا أَزْواجَهُ مِنْ بَعْدِهِ أَبَداً إِنَّ ذلِکُمْ کانَ عِنْدَ اللَّهِ عَظیماً؛[احزاب/۵۳] و هنگامى که چیزى از وسایل زندگى را (بعنوان عاریت) از آنان [همسران پیامبر] مىخواهید از پشت پرده بخواهید این کار براى پاکى دلهاى شما و آنها بهتر است! و شما حق ندارید رسول خدا را آزار دهید، و نه هرگز همسران او را بعد از او به همسرى خود درآورید که این کار نزد خدا بزرگ است.»
«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لازْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً؛[احزاب/۵۹] اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلبابها [روسرى هاى بلند] خود را بر خویش فروافکنند، این کار براى اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است (و اگر تا کنون خطا و کوتاهى از آنها سر زده توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است.»
«قُلْ لِلْمُؤْمِنینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ یَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِکَ أَزْکى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبیرٌ بِما یَصْنَعُونَ؛[نور/۳۰] به مؤمنان بگو چشمهاى خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگیرند، و عفاف خود را حفظ کنند این براى آنان پاکیزه تر است خداوند از آنچه انجام مى دهید آگاه است!»
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام.
خانم مومن و با ایمانی برای مشکلی که برای من پیش امده بود تفأل به قران کریم زد و ایه 37 تا 41 سوره نمل امد.
مشکل من در رابطه به ازدواجی بود که در راستای شکل گرفتن بهم خورده بود .ایا بدان معنی است که دوباره این مساله اتفاق میفتد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
از معنای تفأل و استخاره اطلاعی ندارم
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علیرضا جدیدالاسلامی
علت نامگذاری سوره تغابن
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : به دلیل وجود آیه 9 این سوره:
یَوْمَ یَجْمَعُکُمْ لِیَوْمِ الْجَمْعِ ذلِکَ یَوْمُ التَّغابُنِ وَ مَنْ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ وَ یَعْمَلْ صالِحاً یُکَفِّرْ عَنْهُ سَیِّئاتِهِ وَ یُدْخِلْهُ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدینَ فیها أَبَداً ذلِکَ الْفَوْزُ الْعَظیمُ (9)
روزى که شما را براى روز گردآورى، گردمىآورد، آن [روز]، روز حسرت [خوردن] است، و هر کس به خدا ایمان آورده، و کار شایستهاى کرده باشد، بدیهایش را از او بسترد، و او را در بهشتهایى که از زیر [درختان] آن جویبارها روان است درآورد. در آنجا بمانند. این است همان کامیابى بزرگ.
چرا که انسان ها از اینکه فرصت رسیدن به بهشت و درجات عالی آن را از دست داده اند حسرت می خورند.
1)
قلخانی فرد : سوره تغابن به معنی پشیمانی ،مغبون کردن . یکی از نام های قیامت است . ماخذ نام گذاری آیه ی ۹ سوره است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
با سلام
با توجه به ایه ۶۰ سوریه نور است منظور از اینکه امیدی به ازدواج نداشته باشد این است زن باید مجرد باشد یعنی این حکم برای زن متاهل قابل استناد نیست
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
یعنی زنانی که انقدر سنشان بالا رفته که زیبایی های زنانه را از دست داده اند و کسی رغبتی به ازدواج با آنها ندارد.
1)
: یعنی دیگر قابلیت تحریک گری یا تحریک پذیری را از دست داده است واین صرفا شامل زنان عجوزه نمیشود بعض از خانمها واقایان هستند انسان با نگاه به انها چندشش می شود
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محسن پهلوان
با سلام آقای مراجع عالیقدر تقلید می توانند حکم جهاد علیه کشوری دیگر را صادر کنند (منظور جهاد دفاعی در مقابل کشور متجاوز نیست )
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
در این باره فتوای مراجع تقلید متفاوت است. برخی اجازه جهاد ابتدایی را در زمان غیبت امام معصوم می دهند مانند آیت الله خامنه ای و برخی نیز نمی دهند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مومنی/ حسن
آیا در بهشت با حوریان نزدیک صورت میگیرد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : بله
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
با سلام
بسیار خوشحال شدم که باسایت شما آشنا شدم، برایم خیلی آموزنده است و جواب خیلی از سوالاتم را در ان یافتم .
یک سوال چند وقت است ذهن مرا درگیر کرده . شنیده ام که تکبر در دوجا شایسته است یکی در میدان جنگ است که عقلانی می باشد چون باعث تضعیف روحیه دشمن میشود ولی جای دوم برای خانمها وقتی از نظر علمی بالا هستند ایا این درست است. چگونه کسی که علم زیاد دارد (البته عالمی واقعی نه فقط داشتن مدرک) میتواند متکبر باشد طبق این گفته که تاانجا رسید دانش من که بدانم همین که نادانم
ممنون میشوم که پاسخ خود را با ذکر منبع بگویید
با تشکر فراوان
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
قسمتی از سخنان شهید مطهری را در این باره ارائه می کنیم:
از امام علی(ع) در نهج البلاغه نقل شده که: "برخی از نیکوترین خُلق و خوی زنان، زشت ترین اخلاق مردان است، مانند ترس، تکبر و بخل".(1) اما بلافاصله حضرت دلیل را مشخص کرده و از آن بر می آید که این سه خصلت (که برای زنان پسندیده و برای مردان ناپسند است) به صورت خُلق و خوی اخلاقی نیست، یعنی ترس یا بخل یا تکبر به عنوان صفت منفی، برای همة مردم اعم از زن و مرد ناپسند و مذموم است، ولی این سه خصلت برای زنان به عنوان یک رفتار اخلاقی در اوضاع ویژه پسندیده است، از این رو حضرت می فرماید: "هرگاه زنی متکبر باشد، بیگانه را به حریم خود راه نمی دهد و اگر بخیل باشد، اموال خود و شوهرش را حفظ می کند و چون ترسان باشد، از هر چیزی که به آبروی او زیان برساند، فاصله می گیرد".(2) در این جا نمی گوید زن خوب است متکبر باشد، مطلقاً حتی با زنان دیگر یا با پدر یا برادر یا عمو و دایی و محارم خودش، بلکه می گوید زن در مقابل نامحرم رفتارش متکبرانه باشد. فرق است بین تکبر و رفتار متکبرانه، یعنی رفتارش بزرگ منشانه باشد. تواضع و فروتنی هایی که مثلاً یک مرد در مقابل مرد دیگر یا یک زن در برابر زن دیگر نشان می دهد، برای زن شایسته نیست که در مقابل مرد نامحرم از خود نشان دهد و خود را کوچک کند. ترس نیز در این روایت ناظر به مسئله عفاف زن است. ترس به عنوان یک صفت منفی برای زن و مرد ناپسند است اما این حدیث می گوید: زن در مقابل نامحرم محتاط باشد، آن هم در موردی که عفت در معرض خطر قرار می گیرد. مقصود از بخل نیز همان طوری که در ادامه حدیث آمده، بخل در مال فردی و شخصی نیست. زن امانتدار مال شوهر است، پس باید آن را حفظ کند و این امر اختصاص به زن ندارد. امانتدار هر که باشد، وظیفه دارد از مال امانت محافظت کند.(3)
1. نهج البلاغه، قصار 226، فیض الاسلام.
2. همان.
3. استاد مطهری، تعلیم و تربیت در اسلام، ص 180 ـ 160.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
خلیلی
استخاره آیه 88 سوره نحل در مورد ازدواج مجدد
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : از پاسخ استخاره اطلاعی ندارم
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.