پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
سجادمصلحت جو
علم انسان به مبدامتعالی چگونه علمی است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : علم انسان به خداوند در فطرت انسان‌ها نهاده شده است و لذا علمی فطری و شهودی است. اما برای بالا رفتن در مراتب علم، لازم است که انسان به مقتضای این علم «عمل» بکند. لذا عمل صالح، موجب ازدیاد ایمان، و به بیان دیگر، موجب عمیق‌تر شدن معرفت انسان به خداوند است. التبه استفاده از استدلال‌های عقلانی نیز بسایر کمک‌کننده است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
نیره مرحمتی
توبه از گناهانی مثل غیبت وغضب وغیره اگر حلالیت موجب مفسده شود چگونه از ان پاک شویم
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : نباید حلالیت طلبیده شود. صرف توبه و استغفار و کافی است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علی موحدی
سلام علیکم
لطفا در مورد هدف و فلسفه آفرینش انسان با توجه به متن آیات و احادیث و روایات از ائمه اطهار علیه السلام و مثالی که به بهتر فهمیدن این موضوع کمک میکند را بیان فرمایید.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : قرآن مجید تبدیل شدن خاک مرده را به اراده و قدرت خدا به صورت انسان که کارگاهى عظیم و کارخانه اى کم نظیر و منبع انواع استعدادها و مستعد اشرف موجودات شدن و گل سرسبد آفرینش گردیدن است براى چهار هدف مقدس و والا مى داند:
1 ـ کسب معرفت و دانشى گسترده به گستردگى آسمان ها و زمین و ایام و اوقات (طلاق: ۱۲)
2 ـ تحصیل عبادت و بندگى ، براى رسیدن به رضایت حق و رضوان الهى و حیات جاوید و پرنعمت آخرت (ذاریات ۵۶)
3 ـ آراسته شدن به نیکوترین و زیباترین عمل در همه ى زمینه هاى زندگى فردى و خانوادگى و اجتماعى (ملک: ۱).
4 ـ رسیدن به رحمت الهیه و غرق شدن در الطاف و عنایات حضرت حق و آرمیدن در سایه ى توجه پروردگار مهربان (هود : ۱۱۹)

روایات حضرت جعفر صادق (علیه السلام):
جعفر بن عماره از پدرش روایت مى کند که گفت : «از حضرت صادق (علیه السلام)پرسیدم خدا انسان ها را براى چه هدفى آفرید؟ » امام فرمود : « خداى بزرگ انسان را بیهوده نیافرید و باطل و بى جهت وا نگذاشت ، بلکه براى اظهار قدرتش آفرید و براى این که طاعتش را به آنان تکلیف کند ، در نتیجه به خاطر طاعتش مستوجب رضایتش شوند و آنان را نیافرید تا از جانب آنان منفعتى جلب کند و زیان و خسارتى دفع نماید ، بلکه آنان را آفرید تا سودى به آنان رساند و ایشان را به نعمت هاى ابد برساند.»
انسان خلق شده تا در سایه‌ی لطف و رحمت الهی به کمال و رشد برسد ولی این کار اجباری نیست بلکه انسان با اختیار و اراده‌ی خودش مسیر را انتخاب می‌کند و با اختیار خود وارد رحمت خاص الهی می‌گردد.
به تعبیری دیگر: رحمت خاص الهی با آماده کردن زمینه‌ها بدست می‌آید به عنوان مثال هنگامی که گفته شود من این مسجد را برای عبادت ساخته‌ام، مفهومش این است که آن را برای عبادت آماده کرده‌ام نه اینکه مردم را به اجبار به عبادت وادارم.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سمیه حدادی
با سلام
باتوجه به آیه 27 سوره حدید رافت خدا با رحمت خدا چه تفاوتی دارد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : واژه «رأفت» - به طورى که گفته اند- با واژه رحمت مترادفند.
ولى از بعضى دیگر نقل شده که میان آن دو فرق گذاشته و گفته اند: رافت در مورد دفع شر، و رحمت در مورد جلب خیر استعمال مى شود.
برخی نیز گفته‌اند "رَئوف" از "رَأفَت" به معنای شدت رحمت است بلکه شدیدترین مرتبه رحمت را "رأفت" گویند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سمیه حدادی
سلام
با توجه به آیه ای که می فرماید( ما امانت را به آسمان و زمین وکوهها عرضه کردیم و نپذیرفتند)مگر اینها اختیار داشتند که نپذیرفتند؟
حسین عالمی (داور) : باسلام
این سوال نیازمند یک بحث طولانی در اراده و اختیار است
آسمان و زمین اختیار دارند اما مکلف به شریعت نیستند
از دیدگاه قران انها شعور دارند و تکوینا خداوند را عبادت میکنند
و در پی همین اختیار از پذیرفتن این امانت دوری کردند
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد تقی فتحی
معنی این جمله عربی چیست و از کیست و در کجا آمده؟
العجب کل العجب مابین جمادی و رجب
حسین عالمی (داور) : با سلام
العجب کل العجب بین جمادی و رجب در کتب روایی از کلمات امام المتقین است و البته از کلمات عجیب و معجزه گونه حضرت است
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) طوفانی : واقعا هم عجب دارد!
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد تقی فتحی
10.کاربرد کدام تنوین دار صحیح است؟
1)عمدا 2)دوما 3)ناچارا 4)جانا
حسین عالمی (داور) : باسلام
تنوین برای کلمه عربی است نه فارسی
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد تقی فتحی
9. املا و رسم الخط واژه های کدام گزینه، ناروا و نادرست است؟
1)بیاندیشید-بیافزائیم-بیانجامید 2)بیفکندیم-بیفزاید-بیفروزد 3)بیارایی-بیاوردید-بیاموزید 4بینداختم-بیاساید-بیامرزد
حسین عالمی (داور) : با سلام
در این سایت مناسب است به سوالات قرآنی پرداخته شود
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد تقی فتحی
8. کدام گزینه خاص نیست؟
1)آسیا 2)اقیانوس 3)ایران 4)گلستان سعدی
حسین عالمی (داور) : با سلام
پاسم عام کلمه ای است که بر مصادیق فراوان صدق کند اما خاص فقط برای یک موجود است
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) طوفانی : به نظر می رسد گزینه 2 خاص نباشد!
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد تقی فتحی
7.بیت زیر بیانگر چه ویژگی دماوند است؟
با سپهر بسته پیمان با اختر سعد کرده پیوند
1)مملو از برف بودن 2)حرارت درونی 3)رفعت و بلندی 4)عظمت و سرسبزی
حسین عالمی (داور) : با سلام
در این سایت مناسب است به سوالات قرآنی پرداخته شود
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 195
  • >
  • >>