داود اشراقی
با سلام
من طرحی رو به صورت شخصی انتخاب کردم.چند روز کار برایم پیش آمد و نتوانستم روزی 1 صفحه ام را تدبر کنم.بهد از این چند روز دیگر صفحه های قبل را نشانم نداد و 4-5 بار صفحه همان روز را نوشت
لطفا کمکم کنید
با تشکر
محمد حسین شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
گویا در برنامه تدبر شخصی اختلالی ایجاد شده. ان شاءالله به زودی رفع میشود و میتوانید از آن به نحو احسن استفاده نمایید.
باتشکر
مدیر
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
عطیه صفاری
سلام. می خواستم ببینم قطع صله ارحام با افرادی که از نظر حجاب بی بندو بار هستند چه حکمی داره؟ اصلآ اشکالی ایجاد میکنه؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : قطه رحم در این موارد جایز نیست. باید تلاش کرد که در صورت احتمال تأثیر در کنار صله رحم نهی از منکر نیز باشد. همچنین می توان شکل صله رحم و مدت و نوع رفت آمد را به گونه ای تنظیم کرد که مضر به حال دین فرد و خانواده اش نباشد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
اعظم عسکری
چگونه کودکان را به تلاوت و حفظ قرآن علاقمند نماییم؟
حسین عالمی (داور) : باسلام
فقط رفتار شما ست که آینده کودک را ذره ذره شکل میدهد
خودتان قرآن را با علاقه بخوانید و آن را جزو برنامه های خانه قرار دهید
به جلسات قرآن بروید و کودکانتان را همراه داشته باشید
جایزه و مشوقات مختلف او را علاقه مند میکند
و...
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
معنای بیت الایا ایها الساقی ادرکهسنا وناولها که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکلها چیست ؟
حسین عالمی (داور) : باسلام
سایت تدبر در قران را با سایت تدبر در دیوان حافظ علیه الرحمه جا به جا آمده اید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
چرا در سوره حمد یا فاتحه گزینه بسم الله الرحمن الرحیم آیه اول خورده است ولی در سوره های دیگر نخورده است ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : بسم الله در تمامی سوره ها به جز سوره توبه جزء سوره است. همچنین در تمامی سوره ها به جز شوره حمد جزء آیه اول شمرده می شود. اما اینکه چرا در سوره حمد بسم الله را یک آیه مستقل دانسته اند، دلیل خاصی ذکر نشده. شاید دلیل آن مطابقت تعداد آیات سوره حمد با تعبیر «وَ لَقَدْ آتَیْناکَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانی وَ الْقُرْآنَ الْعَظیمَ (حجر، 87)» باشد. سبعاً من المثانی تفسیر به سوره حمد شده است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
صدیقه غلامی
با سلام
منظور از ربا در قرآن چیست ؟ به چه چیزی ربا گفته می شود؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : ربا اصطلاحی در شریعت اسلامی است به معنی گرفتن یک مال در عوض پرداخت مالی از همان جنس است بطوریکه میزان یکی زیادتر از دیگری باشد. ربا به دو نوع ربای معاملی و ربای قرضی تقسیم میشود.
ربای معاملی به معامله دو شیء همجنس گفته میشود. بطوریکه یکی از آن دو مقداری بیش از دیگری داشته باشد. مانند این که شخصی ۱۰۰ کیلو گندم را با ۱۲۰ کیلو گندم معاوضه کند. این نوع ربا هم در معامله نقد و هم در معامله نسیه محقق میشود و بنا به نظر مشهور فقها اختصاص به اموال موزون (وزنشدنی) و مکیل (پیمانهای) دارد.
ربای قرضی رایجترین نوع ربا است به این صورت که فرد برای تأمین نیاز مالی جهت امور مصرفی یا سرمایهگذاری تقاضای قرض میکند و در ضمن عقد قرض متعهد میشود آنچه را میگیرد همراه با زیادی برگرداند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
ba arze salam va khaste nabashid , ba komake khoda ghoran va ahle beyt tasmim gereftam ba ghoran manus shavam o bishtar dar zendegiam ehsasash konam , az shoma komak va rahname mikhaham ke az koja va chejuri shoru konam sathe ghoraniye besyar zaefi daram che az nazare rukhani va che az nazare tafsir va mafahim , ba tashakor .
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : اولین گام برای آشنایی با قرآن توانایی روخوانی و همچنین فهم معنای آیات است. سعی کنید با شرکت در کلاس ها توانایی روخوانی خود را بالا ببرید. همچنین به طور آرام و پیوسته یک دور قرآن را با ترجمه خوب (مانند ترجمه آیت الله مکارم یا استاد بهرام پور) بخوانید. آشنایی با زبان عربی بسیار به شما کمک می کند. هر چه بیشتر با این زبان آشنا شوید.
مطالعه تفسیرهای خلاصه ای مانند تفسیر نور آقای قرائتی بسیار مفید است.
سعی کنید هر روز به اندازه 15 دقیقه برای خواندن و ترجمه و تفکر در قرآن قت بگذارید. سوالات خود را نیز می توانید از همین سایت بپرسید.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
نفیسه تن پوشان
آیااحادیثی ازاهلبیت درباره شأن نزول آیه تبلیغ وجوددارد؟لطفابه چندمورداشاره کنید.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : شأن نزول این آیه، حادثه تاریخی غدیر است که در کتب تاریخ و همچنین در روایت بسیای از صحابه و تابعین از طریق شیعه و سنی نقل شده است. لذا اساساً نیازی به بیان این شأن نزول از سوی ائمه نبوده چرا که امر مخفی و پنهانی نبوده است. در ذیل به برخی اسناد آن اشاره می شود:
1ـ امام احمد بن حنبل در مسندش از زید بن ارقم نقل مى کند که گفت: «با رسول خدا(صلى الله علیه وآله)در درّه اى به نام درّه خُم گرد آمدیم، پس دستور نماز داد، آنگاه در نیمروز نماز را با حضرت گذاردیم، سپس خطبه اى خواند و در حالى که پارچه اى بر روى درخت آویزان کرده بودند که حضرت در سایه باشد تا آفتاب سوزان کمتر بر او بتابد، فرمودند: ایا نمى دانید؟ آیا شهادت نمى دهید که من از هر مؤمنى به خود او سزاوارتر و اولى هستم؟
همه گفتند: آرى! فرمود: هر که من مولاى اویم، این على مولاى او است، خداوندا! دوست داشته باش هر که او را دوست دارد و دشمن بدار هر که او را دشمن بدارد».(2)
2ـ امام نسائى در کتاب خصائص از زید بن ارقم نقل مى کند که گفت: «هنگامى که پیامبر(صلى الله علیه وآله)از حجة الوداع باز مى گشت، در غدیر خم فرود آمد و دستور داد کنار درختها جمع شویم، سپس فرمود: زود است که دعوت الهى را اجابت کنم و همانا در میان شما دو چیز گرانبها مى گذارم که یکى از دیگرى بزرگ تر است: کتاب خدا و اهل بیتم، پس ببینید چگونه در رابطه با این دو با من رفتار مى کنید و به تحقیق این دو از هم جدا نمى شوند تا اینکه در حوض ـ روز رستاخیز ـ بر من وارد شوند. سپس فرمود: خداوند مولاى من است و من مولاى هر مؤمن هستم، آنگاه دست على را گرفت و فرمود: هر که من مولاى اویم، پس این شخص هم ولى او است، بار الها دوست بدار هر که دوستش دارد و دشمن بدار هر که او را دشمن بدارد».(3)
3ـ حاکم نیشابورى از دو طریق صحیح نزد شیخین (بخارى و مسلم) نقل مى کند که گفت: «هنگامى که رسول خدا(صلى الله علیه وآله)از حجة الوداع بازگشت، در غدیر خم فرود آمد و دستور داد زیر درختها جمع شوند، سپس فرمود: به زودى خدایم مرا دعوت مى کند و من اجابت خواهم کرد و همانا میان شما دو چیز گرانبها قرار داده ام که یکى از دیگرى بزرگتر است: کتاب خدا و عترتم، پس ببینید چگونه پس از من با آنها رفتار خواهید کرد، و همانا این دو هرگز از هم جدا نمى شوند تا اینکه در حوض بر من وارد شوند. آنگاه فرمود، خداى عزوجل مولاى من و من مولاى هر مؤمنم، سپس دست على را گرفت و فرمود: هر که من مولاى اویم، پس این على مولاى اوست، خداوندا! دوست بدار هر که ولایتش را بپذیرد و دشمن بدار هر که او را دشمن باشد».(4)
4ـ همچنین این روایت را مسلم در صحیحش با سندى که به زید بن ارقم منتهى مى شود آورده ولى خلاصه اش کرده است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
من در گذشته مقداری پول بدست آوردم که بعداً فهمیدم مشکل دارد و باعث حرام شدن مال میگردد .من دو حساب دارم که نمیدونم از این پول وارد اون حسابها شده یانه .میخوام مالم را تطهیر کنم .چیکار باید بکنم ؟اما از وقتی میرم سرکار حقوقم به یه حساب دیگه ریخته میشه آیا لازم این پول ها هم تطهیر بشه یا نه ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : آن مقداری از پولتان را که می دانید مخلوط به مال حرام شده جدا کنید. اگر مقدار مال حرام را می دانید از آن جدا کنید. اگر نمی دانید ولی می دانید بیشتر از خمس آن است همان مقداری را که احتمال می دهید جدا کنید. اگر اصلاً مقدار مال حرام را نمی دانید، خمس کل مال را جدا کنید. مال جدا شده را اگر صاحبش را می شناسید به او بدهید اگر نه به مرجع تقلیدتان یا نماینده او به عنوان «رد مظالم» بدهید.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
صدیقه غلامی
با سلام
در کدام یک از سوره های قرآن درباره ی نقش تربیت اشاره شده و تربیت از کجا شروع و به کجا ختم می شود؟
التماس دعا
حسین عالمی (داور) : باسلام
اشارات قران به مطالب به صورت منسجم و امروزی نیست
مثلا در سوره یوسف نکات فراوانی ذکر شده
و این عالمان دینی هستند که در میان این ایات نظر قرآن را در باره یک مساله بیان میکنند
استاد ری شهری و مرحوم فلسفی کتاب کودک و کتاب جوان دارند
حتما مطالعه کنید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.