زهرا ایزدی
ایا واقعا زلیخا یا یعقوب نبی دل بریدن از یوسف تا ک خدا یوسف رو ب انها رسوند ؟مگه میشه دل برید و گریه نکردا ز وصال دوست ؟میشه صبر کرد توکل کرد بخدا اما نمیشه از وصال دوست گریه نکرد؟صبر واقعی یعنی چی؟صبر زلیخا و یعقوب چ جوری بوده ک ب حاجت دل رسیدن
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : عشق زلیخا و یعقوب به یوصف دو نوع عشق متفاوت است.
عشق یعقوب از زاویه پدری و همچنین درک مراتب معنوی یوسف و مسائلی از این دست بود اما عشق زلیخا در ابتدا شهوانی بوده است و ربطی به هم ندارد.
یعقوب نبی هیچ گاه از عشق یوسف دست برنداشت اما به تدریج در مراتب کمال خود پیش رفت و توجه به خدا و عشق به او تو کل بر او بیش از پیش در قلب ایشان جا پیدا کرد و عشق الهی اش به یوسف نیز در سایه این توحید و محبت و توکل شکل بهتری به خود گرفت.
قرار نیست در این دنیا انسان به همه حاجات دلش برسد. مهم آن است که در میان این ابتلاها و سختی ها انسان بتواند به مبدأ هستی خداوند متعال علم و محبت پیدا کند و همه امور خود را به او بسپارد و تنها در راستای رضای او عمل کند و مطمئن باشد در این صورت هر چه برایش پیش آید در جهت خیر اوست چه به مرادش برسد و چه نرسد.
همه این حوادث برای تربیت انسان به سمت توحید و بندگی است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
آیا آیه ای در قرآن وجود دارد که بگوید:(هر کس باید دینش را بر اساس فهم خود بنا کند و از تقلید در دین بپرهیزد)؟؟؟
در این صورت آیا این با مساله ی تقلید از مراجع تقلید منافاتی دارد؟
لطفا در این باره توضیح دهید
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : اصول اعتقادی تقلیدی نیست و باید هر کسی با عقل و فطرت خود به یگانگی خداوند، و نبوت و معاد پی ببرد. اما در احکام شرعی که نیازمند تخصص است باید به متخصص رجوع کرد که فقیه و مجتهد می باشد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
به نام خدا
با سلام و احترام و آروزوی توفیق برای شما . می خواستم نظر و دیدگاه فقهای محترم و صاحبنظران دینی را در خصوص حکومت اسلامی در دوره غیبت به صورت مبسوط بدانم .
باتشکر و توفیق الهی
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
در این باره دیدگاه فقها یکسان نیست. برخی مانند رهبر کبیر انقلاب و بسیاری از شاگردان ایشان به لزوم تشکیل حکومت اسلامی زیر نظر ولی فقیه عادل قائل هستند. برخی دیگر از فقها حدود اختیارات و ولایت فقیه را محدودتر می دانند و در حد امور حسبه (اموری از شیعیان که متولی ندارد) می دانند. در این باره می توانید به کتاب سیر تحول نظریه ولایت فقیه از انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی مراجعه کنید.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
حجاب در مقابل محارم به چه صورتی باید باشه؟ خواستگاری داشتم که می گفت جلو عمو و دایی و پدر شوهر باید حجاب روسری داشته باشید.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : محارم انسان کسانی هستند که ازدواج با آنها حرام است و انسان لازم نیست آن طور که از نامحرم حجاب می گیرد از آنها حجاب بگیرد و می تواند موی خود را در نزد آنها آشکار کند و همچنین لباس متعارف بپوشد. لذا لازم نیست در مقابل آنها روسری سر کند. اما پوشیدن لباس های بسیار باز و آزاد نیز با وقار و عفت سازگاری ندارد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سید حسن فاطمی
سلام
لطفا متن عربی ده حدیث (بدون ترجمه) برای اینجانب ارسال فرمایید که نشان دهد بر زنان واجب است موهای خود را از نامحرم بپوشانند. تشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
آیه 31 سوره نور:
وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ لِبُعُولَتِهِنَّ أَوْ آبائِهِنَّ أَوْ آباءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ أَبْنائِهِنَّ أَوْ أَبْناءِ بُعُولَتِهِنَّ أَوْ إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی إِخْوانِهِنَّ أَوْ بَنی أَخَواتِهِنَّ أَوْ نِسائِهِنَّ أَوْ ما مَلَکَتْ أَیْمانُهُنَّ أَوِ التَّابِعینَ غَیْرِ أُولِی الْإِرْبَةِ مِنَ الرِّجالِ أَوِ الطِّفْلِ الَّذینَ لَمْ یَظْهَرُوا عَلى عَوْراتِ النِّساءِ وَ لا یَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِیُعْلَمَ ما یُخْفینَ مِنْ زینَتِهِنَّ وَ تُوبُوا إِلَى اللَّهِ جَمیعاً أَیُّهَا الْمُؤْمِنُونَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ (31)
آیه 59 احزاب:
یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً (59)
آیه 60 نور:
وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاَّتی لا یَرْجُونَ نِکاحاً فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُناحٌ أَنْ یَضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزینَةٍ وَ أَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ (60)
قال النبی (صلّی الله علیه و آله و سلّم):
أَ لَا أُخْبِرُکُمْ بِخَیْرِ نِسَائِکُمْ قَالُوا بَلَى قَالَ إِنَّ خَیْرَ نِسَائِکُمُ ... الْمُتَبَرِّجَةُ مَعَ زَوْجِهَا الْحَصَانُ عَنْ غَیْرِهِ بحارالانوار، ج 103، ص 235
قَالَ النَّبِیُّ (صلّی الله علیه و آله و سلّم) لفاطمه (سلام الله علیها):
« أَیُّ شَیْءٍ خَیْرٌ لِلْمَرْأَةِ قَالَتْ أَنْ لَا تَرَى رَجُلًا وَ لَا یَرَاهَا رَجُلٌ فَضَمَّهَا إِلَیْهِ وَ قَالَ ذُرِّیَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْض»بحارالانوار، ج 43 ص 84
قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : ایُّ اِمْرَاَةٍ تطیَّبتْ ثمَّ خَرَجَتْ من بَیتِها فَهِیَ تُلْعَنُ حتّی ترجَعَ الی بیتِها مَتَی ما رَجَعَتْ.«بحارالانوار، ج 100، ص 247»
قال الامام علی - علیه السّلام - : دَخَلْتُ أنا و فاطمَةُ عَلی رسول الله - صلّی الله علیه و آله - ... فقالَ، یا علیُّ، ... رایتُ اِمرَاَةً معلَّقَةً بشَعْرِها یَغْلی دماغُ راسها ... فانّها لا تُغَطّی شَعْرَها من الرّجالِ.بحار الانوار، ج 8، ص 309»
قال الامام علی - علیه السّلام - : قال رسول الله - صلّی الله علیه و آله - : ... و رایتُ اِمرَاةً تاکُلُ لحمَ جَسَدِها و النّار توقَدُ مِنْ تَحتِها ... فاِنَّها کانَتْ تَزیّنُ بَدَنها للنّاس ...«بحار الانوار، ج 8، ص 309»
ان النبی (ص) قال لایحل لامراة تؤمن بالله و الیوم الآخر ان تخرج یدها الا الی هنا و یقبض نصف الذراع»سیوطی،الدر المنثور 1404ق: ج5، ص41
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
احمد شماع زاده
با سلام
در بالا نوشته شده : سؤال و ابهام خود...
سؤال یا خوسته من ایمیل شماست و ابهام من این است که جرا سایتها قرآنی معمولاً ایمیلی را در بخش "تماس با ما" درج میکنید که تنها زحمتش برای ارسال کننده میماند و پس از یکی دو روز(بعضی وقتها فوراً) خبر میآید که این نشانی ایمیل همواره ناکارامد است.
محمد حسین شاه آبادی (داور) : سلام عیکم
مدتی ایمیل ما مشکل داشت که رفع شده است. شاید یکی از دلایل این نواقص در سایتهای قرآنی این باشد که افراد خبره در حوزه فنی حاضر نیستند خیلی وقت بگذارند و کمک سایت قرآنی بکنند.
به هر حال عذر ما را پذیرا باشید.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
آرش طوفانی
سلام
در صفحه اول سایت در به اصطلاح تفسیری که در مورد سوره کافرون مطرح کردید واقعا ناشیانه رفتار کردید! زیرا تابلو است که منظورتان عدم سازش و مذاکره در مورد بحث هسته ای با غرب است!
مذاکره نکنیم که چه شود؟ که مردم ما زیر بار تحریم ها له شوند و یک عده مثل بابک زنجانی ها به بهانه دور زدن تحریم ها میلیاردها دلار بیت المال را بالا بکشند؟! یا هزاران جوان گل ما توی جنگ های فرسایشی پرپر شوند؟
شما عکس مقام معظم رهبری را در صفحه اول سایت خود می گذارید و بعد دم از مخالفت با مذاکره می زنید؟ مگر مقام معظم رهبری خودشان مدافع مذاکره و سازش نیستند؟!
سرآخر این که خواهشا این سایت قرآنی را آلوده به اهداف سیاسی و جناحی نکنید!
متشکرم
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
با مرور سخنان رهبر انقلاب روشن می شود که ایشان در نظر اولی شان با مذاکره موافق نیستند اما چون مردم به دولتی رأی داده اند که به دنبال مذاکره است ایشان با تعیین خطوط قرمزی مسیر مذاکره را به عنوان راه حل ثانوی مشخص کردند که اگر آن خطوط رعایت نشود طبیعتاً مذاکره همان ارزش ثانوی خودش را نیز از دست خواهد داد.
مذاکره با کفار همیشه غلط نیست و شرایط متعددی دارد. اما آنچه در سوره کافرون نفی شده مذاکره بر اصل دین و اساس توحید است که هیچ گاه قابل مذاکره و سازش نیست.
1)
: با سلام و سپاس.
از نظر قرآنی شما دقیقا تحریف نموده اید. ( اجرکم عندالله )
با توجه به آیات فراوان قرآن ،
و سیره عملی پیامبر و امامان ، چه قبی از حکومت رسمی و چه پس از آن ، بزرگوارن ما دقیقا با دشمنان مسلّم خود، بشریت و دین کفتگو و حتی معاهده امضا کردند و با علم به اینکه آنها خود زیر قراردادشان میزنند اینکار را کرده اند و ...
چون سایت و بحث قرآنی است لازم دانستم وارد شوم.
اگر چه از اصل مخالف این مذاکرات هستم ، چرا که از ابتدا اشتباه رفته ایم و ثانیا در صورت موفقیت در مذاکرات چون اصل اشتباه و مشکل در خودمان و مدیریتمان است بنابراین بهانه و بحث این مذاکرات باعث شد که شناخت مشکل به تعویق بیفتد ، و ... ممکن است روزی اعلام مشکل واقعی و بدنبال علاج واقعی باشیم که دیر و مانند نوش دارو پس از دست دادن آخرین فرصتهایمان باشد.
2)
: سلام علیکم من علمی ندارم اما با توجه به کتابهاییکه مطالعه کردم متوجه شدم اگر پیامبر و ائمه ما با دشمنانشان تعهدی کرده اند همیشه در موضع قدرت و گرفتن امتیاز از طرف مقابل بوده نه اینکه با کوچک کردن خود نزد دشمنانشان و سکوت در مقابل شاخ و شانه کشیدنهایشان خود را محتاج کفار نشان دهند. اگر کسی واقعا ولایتمدار باشد بدبین بودن آقا به مذاکرات را عدم بینش سیاسی اطلاق نمیکند...
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمد بهارلی
لطفا مشکل ثبت نام بنده را حل کنید
محمد حسین شاه آبادی (داور) : اگر رایانهای که در سایت گذاشتهاید درست باشد، لینک ثبت نام برایتان ارسال شده است و میتوانید با تایید آن وارد سایت شوید.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
زهراشامرادی
چطوری میتونم به دوستم کمک کنم راهی که میره اشتباه هست
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : آنچه که انسان در ابتدا نسبت به آن مسئول است، خودش است. ابتدا باید راه صحیح را شناخت و خود را در مسیر حرکت در آن تمرین داد. از هرگونه مانعی که انسان را از راه حق باز می دارد باید پرهیز کرد و آن را از سر راه برداشت. در این مسیر یکی از تگالیف انسان، امر به معروف و نهی از منکر است. این فریضه الهی دارای شرایطی است ار جمله اینکه انسان باید خودش نسبت به معروف و منکر علم داشته باشد و احتمال تأثیر بدهد. در این صورت با رعایت مراتب این فریضه واجب می شود یعنی در ابتدا تذکر زبانی و ارشاد فرد نسبت به اینکه کار او صحیح است و با استدلال و موعظه و محبت او را از آن کار بازداشتن.
پس باید اول خودتان در زمینه موضوعی که می خواهید نهی از منکر کنید مطالعه کنید و از مشورت عالمان دینی استفاده کنید.
در مرحله بعد باید انسان از عمل فرد ابراز انزجار کند و او را نهی کند. اگر اثر نداشت نهی از منکر در مراحل بالاتر (بازداشتن با قدرت و اعمال قدرت) معمولاً بر فرد واجب نیست و به حکومت مربوط می شود.
در هر حال اگر کسی وریه نادرست خود را تغییر نمی دهد و معاضرت با او در اعتقاد و اخلاق و رفتار انسان اثر سوء دارد انسان باید رابطه خود را با آن فرد قطع کند یا به گونه ای تنظیم کند که اولاً اثر نپذیرد و ثانیاً انزجار و ناخشنودی اش از رفتار وی را نشان دهد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مجتبی زین الدینی میمند
چرا در ایه 7 سوره الحاقه خداوند بطور خاص مشخص نموده هفت شب و هشت روز؟
این عدد خاص چه دلیلی دارد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : به این دلیل که این عذاب هفت شب و هشت روز ادامه یافته است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.