نويسنده : فاطمه نصیری خلیلی
کلید واژه : قرآن
تلخیص از بحث حجت الاسلام قرائتی
نويسنده : فاطمه نصیری خلیلی
کلید واژه : بهشت- جهنم
على(علیه السلام) مى گوید: عرض کردم: چگونه جهنم را مى آورند؟
فرمود: هفتاد هزار فرشته آن را با هفتاد هزار مهار مى کشند و مى آورند!
نويسنده : علیرضا مزروعی
کلید واژه :
کلید بهشت در سوره حمد
نويسنده : حافظ سنی
کلید واژه :
امام قرطبی (رحمه الله ) واقعه ای را که در دربار مأمون الرشید اتفاق افتاده نقل کرده است: مأمون عادت داشت گاه گاهی در بارگاه او در بارهء مسایل علمی بحث و تبادل نظر شود، که همه اهل علم اجازه داشتند در آن شرکت کنند، در چنین مذاکره ای یک یهودی هم آمد که از نظر شکل و صورت و لباس شخص ممتاز به نظر می رسید، سپس به گفتگو پرداخت و آن هم عاقلانه. وقتی که جلسه پایان یافت، مأمون از را پیش خود خواند و از او پرسید که تو از بنی اسرایل هستی؟ او اقرار کرد. مأمون به (خاطر امتحان) به او گفت: اگر تو مسلمان شوی، ما به تو بهترین وجه سلوک خوایم کرد.
نويسنده : حافظ سنی
کلید واژه : جهنم درقران بدیهای جهنم
جهنّم خیلی قیام گاه بدی است ، جهنّم خیلی مسکن بدی است . جهنّم خیلی جای بدی است .
1 – با دیدن جهنّم صورت کفّار سیاه می شود .( یونس 27 )
2 – جهنّمی از عذاب آنقدر به تنگ می آیند که طلب موت می کنند و برآنان موت نمی آید . ( فرقان 13 )
3 – جهنّم گوشت چهره جهنمی ها طوری می سوزد که گوشت شان بیرون می زند . ( مومنون 1- 4 )
4 – آتش جهنّم نه زنده می گذارد و نه می کشد . ( اعلی 13 )
نويسنده : حافظ سنی
کلید واژه : قران دانشمندان غربی
ورژیل گیورکیو: درهیچ یک از ادیان بزرگ تا این حد (به اندازة تاکیدقرآن) برای معرفت ارزش و اهمیت قائل نشده است. قرآن چنان از معارف الهی سرشار است که بشر هر چه بیشتر در عرفان و فلسفه پیشرفت کند به همه اسرارآن احاطه پیدا نخواهدکرد.
- سومار: قرآن علاوه براینکه یکی از لطیف ترین کتب ادبی است، مکمل قوانین اخلاقی، کشوری، لشکری و اجتماعی است.
- کارایل (مورخ و اندیشمند معروف انگلیس): اگر یکبار به این کتاب مقدس نظر افکنیم حقایق برجسته و خصایص اسرار وجود، طوری در مضامین و جوهرة آن پرورش یافته که عظمت و حقیقت قرآن به خوبی از آنها نمایان میگردد و این خود مزیت بزرگی است که فقط برای قرآن اختصاص یافته و در هیچ کتاب علمی، سیاسی و اقتصادی دیگردیده نمیشود.
نويسنده : حافظ سنی
کلید واژه : گوشت خوک حرام
قرآن کریم، انواع غذاها را که برای جسم و روح انسان مفید بوده و ذائقهی او را نیز ارضاء کرده حلال شمرده است، و از طرفی انسان را از خوردن غذاهای مضر و پلید نهی میکند.
ممنوعیت از غذاهای غیربهداشتی و تنفرآمیز یکی از خدمات دین الهی به بشریت است، زیرا در شرایطی که میکروب کشف نشده بود و اثرات غذاهای پلید در بوجود آوردن بیماریها روشن نبود، آنها را ممنوع اعلام کرده و این خدمت بزرگی در جهت سلامتی انسانها میباشد.
یکی از حیوانهایی که مصرف گوشت آن در فهرست غذاهای حرام قرار گرفته است گوشت خوک میباشد که در قرآن از آن به «لحم خنزیر» یاد شده است:
{إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَیْکُمُ الْمَیْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِیرِ وَ...} ؛
نويسنده : علی بافرانی
کلید واژه :
سوره های قرآن، از نظر کوتاهی و بلندی، به سه دسته تقسیم می شوند:
1. «سبع الطول»2. «سور المثانی» 3. «سور المفصلات»
بعضی سوره ها با کلمه ی «سبّح» و یا «یسبح» آغاز شده اند، روی هم، «مسبّحات» لقب گرفته اند
نويسنده : علی بافرانی
کلید واژه :
سوره های قرآن، از نظر کوتاهی و بلندی، به سه دسته تقسیم می شوند:
1. «سبع الطول»2. «سور المثانی» 3. «سور المفصلات»
بعضی سوره ها با کلمه ی «سبّح» و یا «یسبح» آغاز شده اند، روی هم، «مسبّحات» لقب گرفته اند
نويسنده : شهرام سلیمان زاده
کلید واژه : هدف-بیعت-اصلاح-امربه معروف ونهی از منکر
با اندکی دقت در اهداف استخراج شده از مباحث،ملاحظه می شود که امام حسین علیه السلام،حقیقیت قیام خویش را،مبارزه با منکرات فراوان در جامعه اسلامی وتبلیغ وترویج معروفدو بین مسلمانان،اعلام می کنند.بنا براین،فلسفه اصلی نهائی نهضت حضرت را می توان دریک هدف جامع وکلی یعنی «احیای فرهنگ اسلام اصیل وناب محمدی (ص) وزدودن زنگارهای تحریف وبدعت از دین جدشان»خلاصه کرد.حضرت راهکار وابزار لازم جهت جامه عمل پوشاندن به این هدف را،در عنصر«امربه معروف ونهی از منکر» میدانند.
به دیگر سخن،آنچه درسیره حسین(ع)به عنوان امام معصوم،مسلم وغیر قابل تردید به نظر می رسد،آن است که شخصیتی همانند امام حسین علی (ع)حاضر نبودند با شخصیتی همچون یزید بیعت کرده وحکومت وی را به رسمیت بشناسد،چرا که حضرت با مشاهده وبررسی عمق انحرافات امت اسلامی در عصر حکومت معاویه وسپس حکومت یزید،به این نتیجه رسیده بودند که دیگر نمی توان با موعظه وخطبه های آتشین وسخنرانهای تهدید آمیز وتحریک کننده،انحرافی را که در مبانی اعتقادی وسیاسی جامعه اسلامی ونیز در دستگاه خلافت رسوخ کرده ،از بین ببرند بلکه تنها راه درمان ونجات امت اسلامی برپایی یک نهضت عمیق است که باز تاب آن ،افزون برآن که فرا مکانی باشد،فرا زمانی نیز بوده ودر گستره زمان،الگویی برای آزاد مردان تاریخ باشد.