پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
زهیر خدامیان
در آیات 127 تا 137 سوره بقره چه نکاتی در یکی بودن دین خدا وجود دارد ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : هم در بیان آیین حضرت ابراهیم و هم در وصیت حضرت یعقوب و هم در رد یهودی یانصرانی خواندن حضرت ابراهیم و تصریح به دین مستقیم فطری و واحدو مشترک ایشان، اشارات روشنی به یکی بودن اصل دین (اسلام به معنای تسلیم بودن) وجود دارد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
در آیات آخر سوره حشر آنجایی که خداوند می فرماید اگر از یاد من غافل شوید فانسهم انفسهم یعنی چه فراموشی ؟ این آیه غم عجیبی در قلبم می گذارد.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : یعنی خداوند به جزای کارهای بدشان، خود انسانی و فطرت انسانی و الهی شان را از یادشان بده و لذا تمام یاد وفکر و ذکر و هم و غم این افراد، خود حیوانی و مادی و شهوات دنیوی است و به کلیاز آخرت و مقام انسانیت و بندگی غافل اند.
باید با عمل هب دستورات الهی و استمداد از خداوند و توسل به ائمه از چنین عذاب هایی به خدا پناه برد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
موسی محمدی
از نظر نظری در مبانی اسلام مشکل ندارم ولکن از نظر عملی مشکل دارم
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : همواره عمل تابع عقیده و ایمان است.و باید علاوه بر اصول اعتقادات استدلالی، احکام را به خوبی بیاموزید و با تمرین، تقوا را در زندگی خود اجرا کنید. با محاسبه هر روزه نفس و اعمال خود و تصمیم جدی بر ترک گناهان همراه با توبه، هر روز عمل بدی را ترک کرده و واجبی که فوت می شده، انجام دهید. پس از مدتی کم کم تقوا نهادینه می شود. تضرع به درگاه خداوند و توسل به اهل بیت علیهم السلام کار را آسان می کند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
چرا برمزار مردگان آب میریزند ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : یکی از مستحبات پس از دفن میت، آب ریختن روی قبر است؛ بدین ترتیب که رو به روی قبله بایستیم و از طرف سر میت دور تا دور قبر را آب پاشی نمائیم و بقیه آب را وسط قبر بریزیم. طبق احادیث تا وقتی که خاک های قبر بر اثر پاشیدن آب نم داشته باشد، عذاب از میت برداشته می شود.(سفینة البحار، ج2، ص396)
البته مستحب بودن آب پاشی موجود در روایات مربوط به پس از دفن میت است. در روایتی از امام رضا(علیه السلام) آمده است که روی قبر یونس بن یعقوب تا چهل ماه یا چهل روز آب بریزند.(وسائل الشیعه، ج2، ص860).
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) غفاریان : یکی از مستحبات پس از دفن میّت، آب ریختن روی قبر است، بدین ترتیب که رو به قبله بایستی و از طرف سر میت دور تا دور قبر را آب بریزی و بقیة آب را به وسط قبر بریزی.(1) امام صادق(ع) فرمود:"تا وقتی که خاک های قبر بر اثر پاشیدن آب نم داشته باشد، عذاب از میّت برداشته می شود.(2) البته نمی توان چنین روایتی را قطعی و یقینی دانست.
در وسائل الشیعه در مورد آب پاشیدن روی قبر روایاتی نقل شده است که دلالت بر استحباب آن دارد، ولی از ظاهر روایات استفاده می شود که استحباب مربوط به موقعی است که میت را دفن کرده و پس از آن که قبر را از خاک پر کردند، روی آن آب بریزند. فقط از یک روایت استفاده می شود که امام رضا(ع) دستور داد روی قبر یونس بن یعقوب تا چهل ماه یا چهل روز آب بریزند.(3)
برخی از فقها آب پاشیدن روی قبر را مختصّ بعد از دفن نکرده اند، بلکه هر موقع که انسان موفق به زیارت اهل قبور شد، مستحب است روی قبر آب بپاشد.(4)
از ظاهر روایات بر می آید "آب پاشیدن روی قبر" بعد از دفن میت و تا مدتی مثلاً چهل روز یا چهل ماه مستحب است. نمی توان استحباب آن را بعد از گذشت این مدت استفاده کرد. البته در روایات برای این کار علت خاصی ذکر نشده است، اما شاید علّت آن باشد که خاک قبر در اثر پاشیدن آب سفت و محکم شود تا بدن میّت از دستبرد حیوانات مانند گورکن (کفتار) مصون بماند.
پی نوشت ها:
1. امام خمینی، تحریرالوسیله، ج 1، ص 91.
2. سفینه البحار، ج 2، ص 396، مادة قبر.
3. وسائل الشیعه، ج 2، ص 860؛ عروه الوثقی، ج 1، ص 442.
4. امام خمینی(ره)، تحریرالوسیله، ج 1، ص 91؛ شیخ عباس قمی، سفینه البحار، ج 2، مادة قبر.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
باسمه تعالی
در بعضی از سوره ها مانند سوره تکویر سؤالی به ذهن آمد چرا در این سوره بعضی از آیات به ظاهر فاصله افتاده است در ابتدا ء بحث از شمس و ستارگان و کوهها ( آیات 1 الی 3)و بعد از اینها بحث شتران آبستن و جمع شدن حیوانات درنده ( آیات 4 و 5 )و دوباره بحث از دریاها شورع می شود آیا اشکالی داشت که بحث از شمس و ستارگان و کوهها و دریاها آغاز به بحث شتران آبستن و جمع شدن حیوانات درنده ادامه داده می شد یعنی فاصله ای میان جمادات و حیوانات بوجود نمی آمد .
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : ترتیب بندی آیات بر اساس غرض آن است نه الزماً بر اساس شباهت های موارد ذکر شده. غرض آیه نشان دادن بر هم خوردگی نظم طبیعی و عادی است لذا به نظر می رسد چنین ترتیب بندی که اشاره کردید با این غرض نزدیک نباشد. در هر صورت ترتیب ذکر شده شما یک نوع ترتیب است. رفت و برگشت های آیه شاید برای تکان دادن دل ها و انتقال هول قیامت متناسب تر باشد. والله العالم
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
خمس و زکات و صدقه چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : خمس:
در کتابهاى فقهى منابع این واجب مهم مالى را هفت چیز 1نوشته اند که عبارتند از:

1 . مالها و ثروتهایى که در جنگ با کافران متجاوز, آنان که هیچ پیمانى با مسلمانان ندارند و در پناه حکومت اسلامى نمى زیند, یا گردنکشان علیه حاکم اسلامى و... به دست مى آید اگر با اذن امام انجام گرفته باشد.

2 . معدنهاى طلا, نقره, آهن, سرب, مس, روى, گوگرد و... اگر آنچه استخراج شده, بیست دینار باشد.

3 . گنجها و دفینه هایى که از دل زمین به دست مى آیند, اگر بیش از بیست دینار باشد.

4 . آنچه غواصان از ژرفاى دریاها بیرون مى آوردند: مروارید, مرجان و... اگر ارزش آن به یک دینار برسد.

5 . مال حلال آمیخته به حرام. اگر اندازه حرام, روشن نباشد و مالک آن هم معلوم نباشد.

6 . زمینى که کافر ذمى از مسلمان بخرد.

7 . سودهاى کسبها. درآمدهاى انسان در طول سال, از دادو ستد, کشاورزى, دامدارى, صنعت و...
صدقه بر دو نوع است:
1. صدقه مستحب: که بر هر فرد نیازمندی تعلق م گیرد و می توان مال ی چیز دیگری باشد. مانند علم یا چیزهای دیگر.
2. صدقه واجب: که در فقه به آن زکات گفته می شود. وجوب زکات به موارد زیر تعلق می گیرد که شرایطی دارد و به کتابب های توضیح المسائل مراجعه کنید:
بنابر نظر مشهور بین فقیهان, زکات, برنُه چیز واجب است. در غلات: گندم, جو, خرما و کشمش. در دامها: گوسفند, شتر و گاو. در نقدینگى: طلا و نقره.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سجاد زارع پور
من سر کارم تمی توانم نماز اول وقت بخوانم احساس می کنم اگر نماز نخوانم بهتر است چون که ./.30درصد نماز اول وقت 70درصدنه نماز صبح وگاهی ظهرعصر اول وقته فقط نماز های مغرب وعشاء نامعلوم است .مرجع آقای مکارم شیرازی است. متاهل هستم
حسین عالمی (داور) : سلام
نماز اول وقت مستحب است و سنت پیامبر
اما کارمند به علت مسئولیت محوله نمیتواند بدون اجازه مسئولش از کار دور شده و به اقامه نماز بپردازد
و از طرفی مردم را معطل انجام امور محوله کند
با رعایت مسایل فوق اقامه نماز در اول وقت بهترین عمل خواهد بود
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
امید شیروانی آزاد
راهی برای تدبر بهتر می خواهم.با تشکر
محمد سجاد ابراهیمی (داور) : سلام علیکم
تدبر یعنی فهم قرآن؛ این فهم دارای مراتبی است از جمله فهم کلمات، آیات، سیاق آیات، غرض اصلی سوره، ارتباط سوره ها، ارتباط آیات با همدیگر، فهم روایات مذکور درباره آیات، فهم ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه و ... .
بهترین راه برای آشنایی با تدبر، مراجعه و مطالعه تفاسیر است؛ هر چه بیشتر با تفاسیر معتبر انس بگیرید، بیشتر با زبان و ادبیات قرآن آشنا می شوید و بهتر می توانید قرآن را بفهمید؛ همچنین انس با تفاسیر معتبر سبب می شود تا شما روش فهم را یاد بگیرید؛ چطور کلمات را بفهمید، چطور ارتباط قسمت های مختلف آیه را بفهمید، چطور سیاق را شناسایی کنید و بسیاری مطالب دیگر.
البته این ها شرط لازم است و شرط کافی فهم قرآن طهارت ظاهری و باطنی می باشد؛ هر چه طهارت بیشتر باشد، قرآن خود را بیشتر نمایان می کند.
من الل توفیق
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
• اگر علت اصلی ختم نبوت بلوغ فکری بشر بود و آنها می توانستند با بلوغ فکری خود دینشان را حفظ کنند دیگر چه نیازی به تعیین جانشین(حضرت علی علیه السلام) از طرف خدا بود؟ اگر بشر به بلوغ فکری رسیده بود پس چرا انتخاب ابوبکر به خلافت را که به شورا بود مذمت می کنید؟
حسین عالمی (داور) : سلام
بلوغ بشر در مسئله حفظ کتاب اسمانی بود
بشر توانست کتاب را حفظ کند اما برای فهم قرآن نیاز به معلم دارد
اولین معلم خود پیامبر بود و ائمه همه مفسران حقیقی قرآن اند
دین خود دلیل بر این است که عقل کافی نیست و بشر نیاز به آسمان دارد
عقل به کمک وحی راه نجات بشر خواهند بود
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
وقتی می‏بینیم موسیقی باعث صفای روح و اعتلای آن می‏باشد. این احادیث و مناهی چه معنایی دارد؟
حسین عالمی (داور) : سلام
صفای روح به چه معناست؟
روح چیست؟
کار موسیقی چیست؟
رشد روح با موسیقی امکان دارد؟
اگر دارد چرا امام عارفان امام علی علیه السلام و همه ائمه از موسیقی در صفای روحشان استفاده نکردند
بله موسیقی مخدر خوبی است برای دوری از واقعیت
اما باتمام شدن زمان کلیپ دوباره انسان با واقع مواجه میشود
موسیقی حلال هم غذا برای روح نیست چه رسد به حرام آن
باید به دین ایمان بیاوریم
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
1) غفاریان : آنچه در دین تحریم شده موسیقی غنایی است که مسلماً باعث کدورت روح و فساد می‏شود. چون مطرب بودن چنین آثاری را به دنبال دارد. و نهی در احادیث حتماً آثار خویش را دارد چنانکه فقر و نفاق و عدم اجابت دعا و فاجعه‏های ناراحت کننده و... را ذکر کرده‏اند.
پس موسیقی به طور کلّی نفی نمی‏شود. امّا می‏توانیم حرکتمان را از جایی دیگر شروع کنیم. یعنی هنگامی که برای صفای روح عبادات، اعمال صالح، توسّل و نجوی صمیمانه با خدا بستر اساسی اعتلای روحی است، دیگر موسیقی پایی توانا برای رفتن نیست. چنانکه وقتی انسان اتومبیل سریع و راحتی برای رسیدن، به مقصد دارد از یک خر لنگ استفاده نمی‏کند.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 195
  • >
  • >>