مونا کاظمی
با سلام
ایا در رجعت روح مومنان باز میگردد یا جسم و روحشان با هم؟
با تشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
روح و جسم شان برمی گردد
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهدیه روشنی
سلام برای گذاشتن پیام یا نکته توی سایت ، حتما باید نکته وپیام آیه ای از صفحه تدبر روزانه را قرار بدهیم ؟
فاطمه کیلانی (داور) : با سلام.شما می توانید طرح تدبر خاصی را در قسمت "تدبر شخصی من" ایحاد و فعال فرمایید و نکته و پیامهای طرح شخصیتان را درج کنید.
1)
شیروانی آزاد : سلام دوست عزیز
شما میتونید با انتخاب آیه وسوره ی مورد نظر خود ترجمه وپیام و نکته رو اونجا درج کنید.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مرتضی غفاریان
آیا درست است قرآن دوبار نازل شده است ؟لطفا شرح دهید
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : قرآن یک بار به طور تدریجی در طی مدت بیست و سه سال نازل شد. در شب قدر نیز قرآن به طور دفعی و یکباره نازل گردید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سید علی قاسمی
سلام
چرا خداوند در بعضی آیات خود را با ضمیر متکلم مع الغیر و در آیاتی دیگر با متکلم وحده خود را خطاب نموده است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
1-گاهی آوردن ضمیر جمع به جهت موضوع مهمی بوده که باید به آن اهمیّت ویژه ای داده می شد، مانند حفظ و نگه داری قرآن از تحریف. خداوند می فرماید: "انّا نحن نزّلنا الذّکر و انّا له لحافظون؛(1) ما قرآن را نازل کردیم و خود آن را حفظ می کنیم".
این آیه متضمّن پنج ضمیر جمع است که به جهت اهمیت دادن به قرآن است.
بنابراین، جمع آوردن ضمیر گاهی به جهت اهمیت موضوع است.
2- برخی از کارهای الهی به واسطه ملائکه که جنود و کارگزاران الهی هستند انجام می شود، در این گونه موارد ضمیر جمع آورده می شود مانند: "إنّا کلّ شی خلقناه بقدر؛(2) ما هر چیزی را به اندازه،خلق کردیم". و چون کارگزاران الهی جدای از خدا و مستقل نیستند، به صورت ضمیر جمع می آید.
3- گاهی جمع آوردن ضمیر فقط برای تفخیم و تعظیم است، مانند: "انّا هدیناه السبیل؛(3) ما راه را به شما نشان دادیم".(4) گاه ضمیر متکلم وحده بیان می شود که عنایت خاص به چیزی و به خلق بلاواسطه چیزی معلوم شود تا احتمال مداخله غیر و وسائط، دفع شود، مثل: "یا موسی انّنی أنا الله" در این مورد آوردن ضمیر جمع منافی با مقصود است.(5)
4- غالبا ضمیر جمع در کارهایی به کار می رود که مربوط به عالم ماده است . عالم ماده عالم اسباب و مسببات است و تمام اسباب بر اساس سنت و قانون الهی تاثیر گذار هستند ، بنابراین، کاربرد ضمیر جمع به این معنا است که علت ها و اسباب دیگر نیز تاثیر گذار در پیدایش هستند و خداوند علت بی واسطه افعال نیست. اما از آنجا که این اسباب و علل جدای از خداوند نیستند و در واقع مظاهر اسماء و صفات الهی و نشأت گرفته از ذات الهی هستند، تعبیر به "ما" منافاتی با یکتایی ذات الهی و شریک نداشتن ندارد، زیرا شریک در جایی است که دو موجود مستقل و جدای از هم کاری را انجام دهند و در این عالم چیزی جدای از ذات الهی و مستقل از او نیست.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
اسماعیل فرخ معینی
با سلام
1- اگر خلقت آدم قبل از خلقت شیطان (ابلیس) بود ، آدم به چه نحوی آزمایش میشد؟
2- آیا فکر نمیکنید که خداوند شیطان را برای آزمایش بندگانش آفرید ، اگر شیطان نبود که انسانها را وسوسه کند چگونه خداوند انسانها را مورد امتحان قرار میداد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
1. نمی دانم.
2. راه امتحان انسان ها منحصر در شیطان نیست. همان طور که بعد از ظهور امام زمان (عج) بنا به نقلی، شیطان کشته می شود اما باب امتحان بسته نمی شود. نفس انسان ها همچنان امر به بدی می کند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
اسماعیل فرخ معینی
با سلام
1- چرا در آیه 34 سوره بقره بعلت نافرمانی ابلیس خواند و میفرماید ابلیس از کافران شد؟ ولی در آیه 35 همین سوره خطاب به حضرت آدم و همسرش میفرماید اگر نافرمانی کنید از ستمکاران خواهید بود؟ در حالیکه هر دو را مصداق نافرمانی عنوان فرموده اما چرا یکی را کافر و یکی را ستمکار خطاب کرده است؟
چرا در آیه 34 میفرماید ابلیس ولی در آیه 36 میفرماید شیطان؟ آیا شیطان با ابلیس تفاوت دارد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
1. هرگونه نافرمانی منجر به کفر نمی شود. نافرمانی برآمده از انکار خداوند یاانکار ربوبیت خداوند موجب کفر است. شیطا ربوبیت خدا ر انکار کرد لذا کافر شد اما آدم و همسرش فریب شیطان را خوردند و خدا یا ربوبیت خدا را انکار نکردند مانند گناهی که انسان مومن انجام می دهد.
2. در قرآن شیطان همان ابلیس است. گرچه شیطان معنای عامی نیز دارد و به اوان انصار انسی و جنی ابیس نیز اطلاق می شود لذا تعبیر شیاطین الانس در قرآن آمده است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
اسماعیل فرخ معینی
در آیه 54 سوره بقره ، موسی به قوم خود فرمود: ای قوم ، شما با پرستش گوساله بر خود ستم کردید ، پس به درگاه آفریننده خود توبه کنید.
1- چرا نمیفرماید، کافر شدید؟
2- چرا به شیطان نمیفرماید توبه کن؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : 1. کافر شدن یکی از مصادیق ستم کردن بر خود است. وقتی گفته میشود ستم کردید هم کافر شدن را دربر می گیرد و هم گناه کردن را.
2. همه موجودات مختار تا پیش از مرگ امکان توبه دارند اما برخی از این فرصت استفاده نمیکنند مانند شیطان. لازم نیست که خداند شیطان را امر به توبه کرده باشد . شیطان هزاران سال در دستگاه ربوبی عبادت می کرد و می دانست توبه ممکن است اما تکبرش و حسادتش به انسان او را از توبه بازداشت.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
امید شیروانی آزاد
آیا تو قرآن در مورد چگونگی مبارزه با نفس صحبتی شده؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در قرآن خطوط کلی مبارزه با نفس ترسیم شده است. البته در روایات این کلیات با تفصیل بیشتری بیان شده است.
کلیات:
اعتقاد و ایمان به خداوند متعال و قدرت او و معاد و نبوت و امامت
دشمن دانستن شیطان
عدم تبعیت از گام های شیطان
اطاعت از پیامبر و جانشینان ایشان
مقدم داشتن خواست خدا و رسول و اولوا الامر بر خواست خود و خانوده و نزدیکان
انجام واجبات و ترک محرمات
سیر در آیات آفاقی و انفسی خداوند
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
زهراالسادات نام خواه
سلام ... .من در آزمون جمعه 55 شدم یعنی قبول شدم ومی تونم کلاسها رو بیام؟؟؟؟؟؟؟///
فاطمه کیلانی (داور) : سلام.اگر مایل هستید امتحان فردا یعنی چهارشنبه را شرکت کنید.
موفق باشید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
حسن حمیدی سولا
فرشتگان و جن چگونه موجودی هستند؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : فرشتگان موجوداتی غیر مادی (مجرد) هستند که اصناف گوناگون دارند و برخی از آنها مأمور به انجام تقدیرهای الهی مانند روزی ها و فرستادن باران، ثبت اعمال و غیره هستند.
جنیان موجوداتی مادی هستند که البته ماده شکل گیری آنها به جای خاک، آتش است. جنیان موجوداتی لطیف هستند که در همین دنیا در کنار انسان ها زندگی می کنند و مکلف به ادیان هستند. شیطان نیز یکی از افراد جن است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.