امید شیروانی آزاد
معنا و مفهوم واقعی دوست داشتن در قرآن چیه؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : محبت به معنای کشش قلبی انسان به چیزی است و دارای مراتب است:
محبت گاه به جامدات گاه به گیاهان گاه به حیواناتٰ گاه به انسان های دیگر و گاه به خداوند تعلق می گیرد. همچنین مراتب محبت از پایین ترین مراتب کشش و جاذبه (میل اندک) تا شدیدترین نوع آن امتداد دارد.
قرآن کریم در مورد محبت می فرماید:
«و من الناس من یتخذ من دون الله اندادا یحبونهم کحب الله و الذین امنوا اشد حبا لله » (۱)
مؤمنان، به خدا دل بسته اند و دوستان او هستند، ولی مشرکان و کافران، دوستان بتهایند; اما محبت مؤمنان به خدا از محبت بت پرستان به بتها بیشتر است; چون هیچ زیبایی به اندازه خدا جمیل نیست و هیچ معرفتی به اندازه معرفت او کمال نیست و هیچ انسانی نیز به اندازه مؤمن، عارف نیست; از این رو، هیچ انسانی به اندازه مؤمن، عاشق و محب نیست. محبت شدت پذیر است و اگر چه کمیت ندارد ولی دارای کیفیت است; محبت «وزن » ندارد ولی شدت وجودی دارد و «وزین » است.
علت برتری محبت مؤمن، به خدا از محبت مشرک به بت، این است که بت اگر چه زیبا باشد زیبایی بصری و سمعی یا زیبایی خیالی و وهمی دارد و درک این زیباییها به وسیله گوش و چشم و تاثیر این محبوبها در حد وهم و خیال است; چون انسان نا آگاه، می پندارد از بتان و به طور کلی از غیر خدا کاری ساخته است. بنابراین، معرفت بت پرستها در حد توهم و تخیل و زیبایی شناسی آنها هم در حد خیال، وهم، سمع و بصر است و به همین دلیل، محبت و عشق آنها از محدوده چشم و گوش از یک سو و از محور وهم و خیال از سوی دیگر نمی گذرد; ولی مؤمن نه تنها از راه چشم و گوش، آثار طبیعی و از راه وهم و خیال، آثار مثالی و برزخی مطلوب و محبوب حقیقی را می نگرد، بلکه از راه عقل، کمال معقول و اسمای حسنای الهی را می نگرد و قهرا درک او قویتر است و چون درک قویتر است مدرک هم قویتر است و چون مدرک قویتر است در نتیجه محبت هم بیشتر است.
برترین محبت نیز محبت انسان به خداوند است و بالاترین درحات آن زمانی است که انسان می خواهد همه هستی خودش را از جان و مال و آبرو و روح خود را در راه محبوب فدا نماید.
در مراتب پایین تر قرآن هر محبتی را که در امتداد محبت خدا و برای خدا باشد مدح می کند. پس از خداوند مومنین بیشترین محبت را به پیامبرو ائمه و اولیای خدا دارند و پس از آن تمامی محبت های بشری مانند محبت پدر و مادر و به فرزند و بالعکس محبت زن و شوهر به یکدیگرٰ محبت مومنین به یکدیگر بسیار ممدوح و مورد سفارش است تا جایی که در اره خدا باشد و موجب گناه و عصیان نشود و انسان را از محبوب حقیق غافل نکند.
بالاترین محبت های انسانی در قرآن محبت پدر به فرزند است: مانند محبت حضرت یعقوب به یوسف یا حضرت ابراهیم به اسماعیل.
البته محبت گاه همراه با گناه است مانند محبت مشرکین با بت های خودٰمحبت به مال دنیا برای دنیا نه برای آخرت، محبت به گناه، محبت هایی که زمینه های جنسی و شهوانی حرام دارد مانند محبت زلیخا به یوسف و... .
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
masoud varzideh
لطفا تعدادی کتاب تربیت اسلامی برای سنین 2 تا 15 سال معرفی نمایید؟
حسین عالمی (داور) : سلام
انتشارات دارالحدیث در شهر ری کتب بسیار مناسبی منتشر کرده است
از اکثر آنها میتوانید استفاده کنید
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
masoud varzideh
اگر رفتیم بهشت، آیا کار ما در بهشت تنها خوردن و خوابیدن خواهد بود؟ آیا این مساله باعث خستگی نمی شود؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : به بیان قرآن کریم در بهشت هر آنچه نفس انسانی بخواهد وجود دارد و در روایات آمده است که مومن هر چه اراده کند موجود می شود. روح انسان طالب کمال است و همواره در پی لذت و آرامش بیشتر است و جز با رسیدن به منبع کمال یعنی خداوند متعال آرام نمی گیرد.
بهشت تجلی فیض بی نهایت و بی انقطاع خاوند است و هر آن تجلیات و کمالات جدید برای اناسن افاضه می شود به گونه ای که او هیچ گاه به دنبال تغییر و خارج شدن از بهشت نیست.
البته لذات بهشتی بخشی شبیه لذات دنیوی است مانند خوردن و خوابیدن که البته از لحاظ کیفیت قابل قیاس با دنیا نیست. (در روایت است که اگر لباس یک حوری بهشتی را در میان آسمان و زمین قرار دهند همه اهل زمین از بوی خوش آن می میرند.)
بخش دیگری از لذا لذات معنوی است که همجواری با اولیای خدا و نشاط و بساطت حاصل از همنشینی با مومنین و بالاتر از همه رضوان خداوند از آن جمله است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
masoud varzideh
اگر شخصی آرزوی مرگ کند گناه دارد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : تا زمانی که آرزوی انسان به مرحله عمل نرسیده باشد، هیچ آرزویی گناه نیست. البته آرزو و قصد گناه موجب تیرگی دل می شود و زمینه را برای گناه فراهم می کند.
آرزوی مرگ ستگی دارد که ناشی از چه باشد.
اگر ناشی از کراهت داشتن از تقدیر خداوند و افرینش خدا باشد امری مذموم و نکوهیده است.
اکر ناشی از شوق به لقای خدا باشد مطلوب است.
در هر حال انبیا و ائمه علیهم السام تنها در دو مورد مرگ را مطلوب می دانستند:
1. زمانی که ادامه زندگی شان همراه با گناه و عصیان خدا و یا زندگی بدون عزت باشد.
2. طلب شهادت در راه خدا.
در غیر این دو صورت مومن علی رغم سختی های زندگی دنیا به دنبال طول عمر است تا بتواند هر چه بیشتر خدا را بندگی کند و بهشت و رضایت خداوند را در مراتب بالاتر آن به دست آورد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
masoud varzideh
آیا فیلم ها و عکسهای غیر مجاز باعث قبول نشدن اعمال و نماز ها می شود ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : هر گناهی دل را از توجه به خدا باز می دارد و حواس انسان را به سمت معصیت متمایل می کند. لذا انسان گناهکار به سختی می تواند در نماز حضور قلب داشته باشد و نماز بدون حضور قلب پذیرفته نمی شود. البته اگر شرایط ظاهری نماز وجود داشته باشد و احکام شرعی نماز رعایت شود (مانند طهارت، غصبی نبودن، صحت خواند نماز و...) آن نماز تکلیف را از انسان ساقط می کند اما موجب کمال و قرب الهی چندانی نمی شود. حتی گاه در روایات بیان شده که آن نماز به سمت انسان برگردانده می شود و ابداًپذیرفته نمی شود.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
masoud varzideh
حکم تعزیه و شبیه خوانی چیست؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : اگرآیات عظام: امام خمینی، خامنه ای، مکارم، سیستانی، شبیری زنجانی و وحید خراسانی:
اگر مشتمل بر حرام مانند دروغ و آلات لهو توأم نباشد و موجب وهن مذهب و عزاداری نباشد اشکال ندارد ولى در عین حال بهتر است که به جاى آنها، مجالس وعظ و ارشاد و ذکر مصائب حسینى و مرثیه خوانى بر پا شود(آیت الله وحید، لیکن شبیه ساختن به اهلبیت جایز نیست).(1)
آیت الله صافی: بطور کلى تعزیهخوانى چنانچه مشتمل بر محرمات نباشد اشکال ندارد و اصولًا مناسب این است که عزادارى حضرات ائمه طاهرین علیهم السلام به صورت مجلس روضهخوانى برگزار شود تا سخنرانان عالم و وعاظ و روضهخوانهاى متعهد ضمن ذکر مصائب آن بزرگواران با ذکر فضائل و مناقب و تاریخ زندگى ایشان و بیان احادیث و احکام و تبلیغ معارف اسلام و دفع بدع و شبهات، مردم را آگاه و به مکتب اهل بیت علیهم السلام هدایت و ارشاد نمایند. (2)
پی نوشت:
1. امام خمینی، استفائات، ج3، سؤالات متفرقه، احکام عزاداری، سؤال 33؛ آیت الله خامنه ای، اجوبه الإستفتائات، سؤال 1440؛ آیت الله مکارم، استفتائات جدید، ج1، سؤال 572؛ آیت الله سیستانی؛ سؤال تلفنی از دفتر آیات عظام، شبیری زنجانی و وحید خراسانی.
2. آیت الله صافی، جامع الأحکام، ج2، س 1599.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
masoud varzideh
آیا مصائب امام حسین(ع) در کتب اهل سنت نیز آمده است؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : مصائب جانسوز کربلا و شهادت امام حسین(ع) به قدری دارای اهمیت می باشد، که بسیاری از مورخان و دانشمندان فارغ از هر مذهبی به آن پرداخته اند. جالب آنکه بسیاری از مقتل نگاران اولیه که این شیوه را پدید آوردند، از اهل سنت می باشند. مانند ابی مخنف، خوارزمی و طبرانی. در اینجا برخی از کتابهای زیادی از علما و بزرگان اهل سنت را که آنها مصائب امام حسین(ع) آمده است، اشاره میشود:
1ـ تاریخ طبری، در حوادث سال 60 و 61.
2ـ کامل ابن اثیر، در حوادث سال 60 و 61.
3ـ تذکره الخواص، سبط ابن جوزی.
4ـ مقتل الحسین، خوارزمی.
5ـ مقتل الحسین بن علی بن ابی طالب، ابوالقاسم سلیمان طبرانی.
6ـ الفصول المهمّه، علی بن محمد مالکی مکی، معروف به ابن صباغ.
7ـ نخستین گزارش مستند از نهضت عاشورا (مقتل ابی مخنف)، تحقیق استاد محمدهادی یوسفی غروی، ترجمه جواد سلیمانی.
8ـ مقاتل الطالبیین، ابوالفرج اصفهانی.
9ـ علی و فرزندانش، دکتر طه حسین، ترجمه احمد آرام.
10ـ ترجمه الامام حسین و مقتله، ابن سعد واقدی، تحقیق سید عبدالعزیز طباطبایی.
11ـ پیشوای شهیدان، ترجمه الامام الحسین ابو الشهداء، اثر عباس محمود عقاد.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
masoud varzideh
چرا امام حسین(ع) با این که می دانست، شهید می شود، با خانواده خود به سمت کوفه رفت؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : علم امام به موضوعات غیبی برای امام تکلیف نمی آورد بلکه امام در تکالیف خود مإمور به علوم ظاهری هستند. به حسب ظاهر مردم کوفه با 12 هزار نامه و بیعت 18 هزار نفر با مسلم بن عقبل آماده جهاد در رکاب امام علیه یزید و تشکیل حکومت اسلامی بودند و با این نشانه ها همره بردن خانواده معقول و لازم بود چنان که بسیاری از قبیله ها نیز با خانواده های خود در ابتدای حرکت امام از مکه به کوفه به ایشان پیوستند.
اما در میانه راه خبر پیمان شکنی اهل کوفه آمد که در آن زمان بحث شهادت به طور ظاهری برای همه روشن شد. برای نشان دادن ماهیت حکومت و عمق خباثت آن و همچنین تکمیل پیام آوری کربلا به سایر بلاد اسلامی وجود خانواده حضرت ضروری بود.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
masoud varzideh
جرا قران بهمان نحو که نازل شده تدوین نگردیده؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در این مورد بین محققان تاریخ دو نظر است:
1. برخی می گویند که تدوین قرآن بعد از پیامبر بوده و ترتیب سوره ها به صلاحدید خلفای وقت صورت گرفته است. لذا با ترتیب نزول فرق دارد.
2. برخی معتقدند که این ترتیب فعلی نیز در زمان پیامبر اکرم و به دستور ایشان بوده است و فوائدی داشته است.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
masoud varzideh
چرا حرام زاده ها ارث نمیبرند؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : اسلام ارث فرزندان را متعلق به کسانی می داند که رابطه نسبی بین وارث و مورث وجود داشته باشد و طبقات مختلف وارثان نیز در متون دینی و فقهی به تفصیل بیان شده اند. اما حرام زاده از نظر شرعی هیچ رابطه نسبی با زانی و زانیه ندارد زیرا بین زانی و زانیه عقدی واقع نشده، قراردادی منعقد نگشته است تا لوازم آن نیز تابع عقد و قرارداد باشد بنابراین ملاک و معیار در ارث، ارتباط نسبی است نه خوب بودن و بد بودن یا مؤمن و مسلمان بودن مولود نامشروع.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.