نويسنده : هوشنگ عیدی
کلید واژه : آیه 54 سوره عنکبوت
جهنم از همین زندگی دنیا هم کافران را احاطه کرده و فقط برای پس از مرگ ودر آخرت نیست !
نويسنده : ندا سلیمانی فر
کلید واژه : تقریب مذاهب؛زمینه ها؛ راهکارها؛ منادیان تقریب؛ سیره امام رضا« ؛ »
امّت اسلامی - برخلاف دستور و ارشاد الهی- به دلایلی از همان روز نخستِ پس از رحلت پیامبر« صَ» دچار شکاف و انشقاق شد. این امر در طول همه سالیانِ دراز پس از پیامبر، آسیب های بسیاری بر امت اسلام وارد نموده است. هرچند این وضعیت نمی باست به وجود می آمد؛ لکن از نظر دانایان و دلسوزان چاره این کار در نشستن و گریستن و تماشای تداوم آسیب های آن نبود. لذا از همان آغاز امامان از اهل بیت پیامبر«ص» که دلسوزترین افراد به حال امّت بودند در صدد برآمدند تا با تدارک راهکارها و در پیش گرفتن رفتارهایی نه تنها مانع از آسیب های هرچه بیشتر آن شوند بلکه نوعی از وحدت و همزیستی سودمند را در درون امت اسلام شکل دهند. امام رضا« ؛ » از جمله این امامان گرامی است که با بررسی سیرت و صورت زندگی اش به دست می آید که نگاه و نگرش و روشش به جدّ تقریبی و هم گرا بوده و با تذکار اُخوّت ایمانی، گفتگوی سازنده، تأکید بر مشارکت پیروان اهل بیت در مراسم و مناسک عبادی و اجتماعی دیگر هم کیشان، سفارش به برقراری روابط اخلاقی و عاطفی با آنها، ترویج خردورزی و آزاداندیشی و با صیانت از یکپارچگی دینی- حاکمیتی در جامعه اسلامی در صدد تأمین تقریب و همگرایی در میان امت اسلام برآمده است.
نويسنده : ندا سلیمانی فر
کلید واژه : قرآن کریم ،ابعاد همتایی ، انسان کامل ، قرآن علمی ، قرآن عینی ، امام رضا (ع).
همسانی انسان کامل و قرآن کریم تا بدان جاست که آن دو را واجد آثار مشترکی؛ از جمله مظهریت خدای متعال و اسم مهیمن و نور الهی نموده است. از این رو تمایز قرآن و انسان کامل را می توان نسبت به حیثیات و اعتبارات مختلف بررسی نمود ؛ بدین معنا که یکی قرآن علمی، و دیگری قرآن عینی است. نوشتار پیش رو با تأسی از قاعدة روش شناختی «اهل البیت اَدرَی بما فی البیت »، ضمن گزینش و ترجیح روش درون دینی ( آموزه های امام رضا(ع) ) در تبیین ابعاد همتایی قرآن کریم و انسان کامل، از سایر تبیین های معرفتی نیز بهره جسته است.
نويسنده : ندا سلیمانی فر
کلید واژه : الیاس / ادریس / ال یاسین / قرآن / روایات .
الیاس از سلسله انبیای ابراهیمی (علیه السلام) است و در اوصاف عمومی و مشترک آنان سهیم بوده است . خداوند درقرآن کریم الیاس را اسوه والگویی برای صالحان ونیکوکاران معرفی نموده است؛ که با دعوت قوم خود به پرهیزگارى و پرستش خدا، آنان را از پرستش غیر او برحذر داشته است. در این که الیاس نام دیگر یکى از پیامبرانى است که در قرآن نامشان آمده، یا مستقلا نام پیغمبرى است، و ویژگیهاى او کدام است؟ نظرات گوناگونی مطرح شده است .
اما آنچه با ظاهر آیات قرآن هماهنگ است این است که این کلمه مستقلا نام یکى ازپیامبران است،که براى هدایت یک قوم بتپرست مامور گردید، و اکثریت آن قوم به تکذیب او برخاستند، اما گروهى از مؤمنان مخلص به او گرویدند. در روایا ت نیز سرگذشت حضرت الیاس(ع) بیان شده است .
محور رسالت همه ی پیامبران الهی (علیهم السلام) دعوت به توحید است وسایر مسائلی که در دعوت آنان مطرح است , نتایج توحید است . دعوت به تقوا در طلیعه هدایتهای همه انبیاست. براساس آیات شریفه ، رسالت حضرت الیاس ، مشتمل بر دعوت به تقوی وتوحیدونهی مردم از شرک وبت پرستی بوده است ؛ تقواى الهى و پرهیز از گناه و ظلم و فساد ، و از هر آنچه انسانیت را به تباهى مىکشاند.
ادب الهى که خداى سبحان انبیاء و فرستادگانش را به آن مؤدب نموده،همان هیأت زیباى اعمال دینىایست که ازغرض وغایت دین حکایت مىکند و آن غرض عبودیت و بندگى است. آیات قرآن کریم به صالح بودن ، جاودانگی نام ایشان برای آیندگان ، نیکوکاری و بندگی و مؤمن بودن تصریح می کند .
آیا الیاس همان ادریس نبی است یا خیر ؛ اینکه آل یاسین در قرآن چه کسانی هستند ؛ قرائن روشنى در خود قرآن است که همان معنى را تایید مىکند که منظور از «ال یاسین» همان «الیاس» است.
نويسنده : ندا سلیمانی فر
کلید واژه :
همه ی ما می دانیم که انسان زندگی فردی و اجتماعی دارد پس گریزی نیست که دراین نوع از زندگی با نیازها وخواسته هایی روبروشود.دراین پژوهش ضمن اشاره به برخی نیازهای ضروری انسان برآن شدیم که با توجه به آیات ورهنمودهای قرآن این نیازهارا بررسی کنیم که این نیازها شامل: نیازبه خوردن وآشامیدن، لباس و پوشاک ،مسکن و نیازبه جنس مخالف(غریزه جنسی )و غیره می باشد که پاسخ قرآن این تنزیل عزیز رادر متن مقاله خواهیم داشت .
نويسنده : ندا سلیمانی فر
کلید واژه :
حضرت مریم از زنان بزرگوار و از شخصیتهای برجسته جهان بشریت است
اصولا در قرآن کریم جز مریم نام هیچ زنى برده نشده، تنها آن جناب است که در حدود بیست و چند سوره و در سى و چند آیه نام او را برده استدر دین اسلام حضرت مریم از جمله معدود زنانی است که به مقام کمال و مطلوب انسانی دست یافته است.
در قرآن کریم بارها از این بانوی بزرگ سخن به میان آمده و پاکدامنی و عفت و حیا و ایمان و فضایل برجسته اخلاقی او تأیید شده است؛ حضرت مریم دختر عمران و از نسل حضرت داود است. مادرش، حنّه، نذر کرد که فرزندی را که در شکم دارد خدمتگزار بیت المقدس گرداند حضرت مریم از ابتدا تحت سرپرستی پیامبر زمان، حضرت زکریا، قرار گرفت.
مادراین نوشتار برآنیم که عوامل مؤثّر در تربیت معنوی حضرت مریم را مورد بررسی قرار دهیم .درابتدا به نسب پاک ومطهر ایشان می پردازیم وبعد در پی ذکر صفات و ویژگی های اخلاقی این بانوی بزرگوار در آیات قرآن برمی آییم.
نويسنده : ندا سلیمانی فر
کلید واژه : امام خمینی، الگوهای قرآنی
در خودسازی فردی و تربیت های اجتماعی ، الگوی عملی سهم عمده ای ایفا می کند. مقصود، الگو ها وسرمشق هایی است که تجسم آرمانها وبُعد عینیت یافته یک مکتب ومرام است.در زبان قرآن از اینگونه سرمشق های کمال والگوهای تزکیه وتربیت ، به اسوه یاد شده است.در بحث های تربیتی و اخلاقی نیزگاهی می توان به صورت اخلاق نظری تعالیم دین و قرآن را مطرح نمود و گاهی به شکل اخلاق عملی ، هردو شیوه مطلوب ومفید است. اما آنچه به نظر سازنده تر می رسد ؛ پرداختن به سیره عملی و روشهای رفتار بزرگانی است که جنبه اسوه والگویی دارند ونوعی میزان به حساب می آیند. یکی از عالی ترین الگو های قابل پیروی برای انسانها، قرآن کریم و اهل بیت (ع) است. و باید اذعان نمود که حضرت امام خمینی(ره) پس از امامان معصوم (ع ) والاترین الگوی عملی برای این عصر و نسل و همه اعصار و نسلها می باشد .جنبه های مختلف زندگی امام خمینی (ره) الگوی مناسبی برای کسانی است که می خواهند در عصر تحول و فن آوری براساس دستورات اسلامی حرکت کنند. زندگی آن امام فرزانه نیز دارای برجستگی ها و نقاط روشنی است که می تواند چراغی فرا روی پیروان راستین مکتب قرآن وعترت باشد. در این نوشتار در پی شناخت برخی از ویژگیها و الگوهای قرآنی در سیره و رفتار فردی و اجتماعی امام خمینی (ره) هستیم. ابزار کار بیان شود دراین جستار سعی شده است با مراجه به
کتاب ها، سخنرانی ها و آثار امام خمینی به روشی تحلیلی و توصیفی به گوشه ای از آرمانهای این شخصیت برجسته اشاره شود.
نويسنده : ندا سلیمانی فر
کلید واژه : جمعیت؛ افزایش؛ کاهش؛ اسلام، قرآن
زاد و ولد و افزایش جمعیت ، موضوعی است که از آغاز ظهور اسلام تا کنون و در تمام لایه های تمدنی آن، امری پسندیده تلقی گردیده، آیات و روایات متعددی برآن انگشت تأکید نهاده اند. براین اساس، جوامع دینی از جمله جوامعی به شمار می آیند که همواره به شاخص افزایش جمعیت در رشد و بالندگی فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ... اهتمام فراوان داشته اند. البته در ایران در اواخر دهه شصت و تمام دهه هفتاد شمسی پس از انقلاب اسلامی و به دلیل عدم دقت و آینده نگری درست و به خاطر رخ نمودن پاره ای از مشکلات اجتماعی، اقتصادی و ... افزایش توالد به عنوان یک معضل و آسیب اجتماعی مطرح شده و برنامه ریزی های رسمی و تبلیغاتی گسترده و مؤثری در جهت کاهش توالد صورت گرفته است!
در این نوشتار علل عدم اعتنا و اهتمام به افزایش جمیعت در پرتو آموزه های اسلامی و با رویکرد توصیفی، تحلیلی مورد توجه و آسیب شناسی قرار گرفته است و مشکلات اجتماعی- فرهنگی مانند: افزایش سن ازدواج، مسؤولیت ناپذیری در تربیت فرزند، رواج دیدگاه هاى فمینیستى، تهاجم فرهنگی غرب، مشکلات اقتصادی و ... از جمله عواملی دانسته شده که در سالیان اخیر زمینه ساز کاهش جمیعت جوامع اسلامی شده است.
همچنین یافتههای این پژوهش نشان میدهد که از منظر آموزه های اسلامی زاد و ولد و افزایش تعداد مسلمانان به عنوان یک عمل مستحب مورد تأکید و توصیه است.
نويسنده : ندا سلیمانی فر
کلید واژه : محمد رضا مظفر - تقریب بین مذاهب- جمعیت منتدی النشر- تبلیغ – اخوت وبرادری
نقش شماری از عالمان وبزرگان شیعه در فراهم سازی زمینه های وحدت تمامی ملل اسلامی و ایجاد بستر تفاهم و همدلی و تقریب و نزدیک سازی فرق مختلف جهان اسلام و پیروان مذاهب توحیدی بسیار برجسته و شاخص است .
دراین مقاله ابتدا شرح حالی از علامه شیخ محمد رضا مظفر از علمای صاحب رای واندیشه تقریب بین مذاهب اسلامی بیان می شودو سپس اوضاع سیاسی ،فرهنگی جهان اسلام مورد بررسی قرارمی گیرد وسرانجام شرایط ایجاب تقریب بین مذاهب و راهکارهای تقریبی علامه محمد رضا مظفر شرح داده میشود .
نويسنده : ندا سلیمانی فر
کلید واژه : افزایش جمعیت ،فرزندآوری ، قرآن ،تورات
زادو ولد از ابتدای خلقت انسان و فرستادن او به روی این کره خاکی مورد توجه بوده و خداوند به تمامی امت های قبل از پیامبر اکرم x همچون : یهودو مسیح توصیه های در ارتباط با زایش و افزایش نسل دارد.
آنچه در این نوشتار با عنوان افزایش جمعیت درسبک زندگی دینی وبه روش توصیفی تحلیلی، از نوع بررسی تطبیقی بین ادیان آسمانی مورد بررسی قرار گرفته است تحلیل مطلوبیت افزایش جمعیت و فرزندآوری از منظر آموزه های قرآن وتورات است. در این نوشتار ابتدا آیات مربوط به موضوع افزایش جمعیت از قرآن کریم و تورات استخراج و دسته بندی شده و سپس با مراجعه به تفاسیر و شروح متعدد ، دیدگاه ادیان آسمانی در رابطه با موضوع مورد بحث احصاء شده است.یافتههای این بررسی نشان میدهد که اولاَ نظر قرآن کریم تورات به عنوان منشأ و اساس ادیان الهی نسبت به فرزند آوری و تکثیر اولاد مثبت است ، ثانیا زندگی با فرزند صالح فواید وآثار مثبتی در پی دارد که از مهم ترین آنها کمک و دستاری والدین ، ادامه دهنده ی راه والدین،پاداش خداوند،به بندگان خاص خود را می توان شمرد.