آرشیو مقالات
[ درج مقاله جدید ] عبارت :
 نويسنده : سید مصطفی فاطمی کیا
 کلید واژه : قرآن - فضیلت قرائت - روایت - شفا
 از امام صادق علیه السلام روایت شده است که فرمود:

بر شما باد به خواندن قرآن ، بدرستیکه درجات بهشت به عددآیات قرآن است پس زمانی که روز قیامت شد به خواننده قرآن گفته می شود : قرآن بخوان و بالا برو، پس به اندازه هر آیه ای که می خواند درجاتش بالا می رود.
 نويسنده : سید مصطفی فاطمی کیا
 کلید واژه : قران - جوان - تلاوت- قرائت - فضیلت
 تا جوانى هستى ، بکوش ، زیرا قلب جوان تاثیرپذیر است و پذیرش زیاد دارد. بذر را مى گیرد. چه آن بذر، خدا باشد یا شیطان . سعى کن قلب تو محل رشد بذر شیطان نشود. مبادا با فاسقان و عصیان گران و بى دینان نشست و برخاست داشته باشى ؛ چون هر چه در زمین قلب تو رشد کند همان را بدروى .
 نويسنده : حاجیه تقی زاده فانید
 کلید واژه : تلاوت قرآن
 حضرت رسول اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ می‌فرماید: خانه‌های خود را به تلاوت قرآن روشن کنید، و آنها را گورستان نکنید، چنان چه یهود و نصاری در کلیساها و عبادتگاه‌های خود نماز کنند، ولی خانه‌های خویش را معطل گذارده‌اند.
 نويسنده : حجة الاسلام دکتر عباسعلى شاملى
 کلید واژه : بهداشت روانی
 مرور بر سوره مبارکه یوسف و بررسى دیدگاه‏هاى تفسیرى ذیل آن، به برداشت‏هایى (۱) در این مقاله، نویسنده کوشیده است‏با به کارگیرى شیوه تحلیل محتوا×( روان‏شناسانه دست‏یابد.این برداشت‏ها در راستاى کشف و اصطیاد پیام‏هاى مربوط به بهداشت روانى خانواده، با پیگیرى روابط و رفتارهاى اجتماعى حضرت‏یعقوب‏علیه السلام و فرزندان، حضرت یوسف و پدرعلیه السلام و حضرت یوسف‏علیه السلام و برادران پردازش شده‏اند.
 نويسنده : لیلا حسین زاده
 کلید واژه : بهداشت روانی
 در قرآن کریم آیات بسیاری وجود دارد که فطرت وجودی انسان و حالات گوناگون روان او را متذکر شده علل و عوامل انحراف و بیماری ها و همچنین راه های تهذیب و تربیت و درمان روان انسان را نشان داده است.
آیاتی که در خصوص روان انسان در قرآن کریم وجود دارند نشانه هایی هستند که انسان برای شناختن خود و خصلت های گوناگونش می تواند از آن ها راهنمایی بجوید و برای دست یابی به روشی درست به منظور تهذیب و تربیت نفس خویش، توسط آیات مزبور ارشاد شود. ما به طور کامل می توانیم به کمک حقایقی که در قرآن درباره انسان و صفات و حالات روانی او آمده است، به ترسیم چهره ای درست از شخصیت انسانی راهنمایی شویم و نیز انگیزه های اصلی محرک رفتار انسان و عواملی را که در هماهنگ کردن شخصیت و تکامل و ایجاد بهداشت روانی او تاثیر به سزایی دارند، بشناسیم تا «روان شناسی قرآن» به صورت هماهنگ و منسجم در اختیار ما قرار گیرد.
 نويسنده : لیلا حسین زاده
 کلید واژه : قرآن، زنان
 بررسی تفصیلی و تفسیری آیات شریفه قرآن از جمله در موضوع زن و خانواده، نیازمند مباحث مستقل و مقالات پژوهشی است که از جهات مختلف به محتوای این دسته از آیات بپردازد و این کاری است درازمدّت و با خوانندگان خاص خود. آشنایی اجمالی با آیات و توجه به نکته‏ها و پیام‏های آیات نیز می‏تواند برای بسیاری از خوانندگان مفید باشد. ستون «قرآن، زنان، نکته‏ها و پیام‏ها»، از این شماره به همین انگیزه پیش روی خوانندگان ارجمند باز شده است. در هر قسمت یک آیه از این نظر مورد توجه قرار می‏گیرد و برخی نکات و پیام‏ها که بیشتر به چشم می‏آید بازگو می‏شود. ان شاءاللّه‏ تعالی.
«یا ایُّها النّاسُ اتَّقُوا رَبَّکُمُ الَّذی خَلَقَکُم مِن نَفْسٍ واحِدَةٍ وَ خَلَقَ مِنْها زَوجَها وَ بَثَّ مِنهُما رِجالاً کَثیراً وَ نِساءً وَ اتَّقُوا اللّه‏َ الّذی تَساءَلونَ بِه وَ الأَرْحامَ إِنَّ اللّه‏َ کانَ عَلَیکُم رَقیباً» سوره نساء/آیه 1
«ای مردم، از پروردگارتان پروا کنید، همو که شما را از یک نفس بیافرید و همسر او را نیز از (جنس) او آفرید و از آن دو، مردان و زنان بسیاری پراکند. و از خدایی که وقتی چیزی از همدیگر می‏خواهید نام او را می‏برید (و به عظمت و قداست او معترفید)، همچنین از [گسستن پیوند [خویشاوندی پروا کنید؛ چرا که خداوند ناظر و نگهبان شما است.»

 نويسنده : لیلا حسین زاده
 کلید واژه : خانواده
 یکى از موضوعات بسیارمهمى که در قرآن مطرح است و خداوند به آن بسیار بها مى دهد، خانواده است. و یک سؤال این است که آیا ما خانواده موفقى داریم معیار و ویژگى خانواده موفق چیست خانواده مهم ترین خشت بناى اجتماع است و اگرخانواده سالم، متعالى و استوار باشد مى توان به داشتن جامعه اى سالم، متعالى و استوار امیدوار بود. خانواده رکن طبیعى و اساس اجتماع و واحد بنیادى جامعه اسلامى است و درحفظ و گسترش قدرت ملى نقش مؤثرى ایفا مى کند. بین قدرت ملى و خانواده رابطه اى وثیق وجود دارد و سستى و تباهى خانواده، انحطاط ملت را به دنبال مى آورد. در این مقاله سعى شده است تا با الهام از آیات الهى وروایات معصومین(ع) فلسفه تشکیل خانواده، ویژگى ها و کارکرد هاى خانواده موفق را معرفى کنیم.

 نويسنده : لیلا حسین زاده
 کلید واژه : ازدواج ، اهل کتاب
 اسلام برای پیروان ادیان دیگر احترام زیادی قایل است. با این وجود، عواطف اجتماعی و ارتباط صمیمانه را بر محور ایمان، تقوا و بر اساس دین الهی محدود می‏کند و در آیات بسیاری، مسلمانان را از برقراری چنین ارتباطی نزدیک منع می‏کند و آن‏ها را از اینکه در روابط خود، دوستی و سرپرستی غیرمسلمانان را بپذیرند، سخت بر حذر می‏دارد.
با توجه به اینکه اقدامات پیشگیرانه و احتیاطی، منطقی‏ترین روش برای جلوگیری از نفوذ انحرافات فکری، عقیدتی و اخلاقی بیگانه است، اعمال محدودیت از سوی اسلام نسبت به مسئله ازدواج مسلمان با اهل کتاب بر همین اساس قابل تفسیر است.
 نويسنده : لیلا حسین زاده
 کلید واژه : ازدواج
 آیة الله محمدتقی مصباح یزدی
یکی از ابعاد روح انسان، لذت‏جویی و سعادت طلبی است یعنی هر انسانی بالفطره طالب خوشی و راحتی و التذاذ است و التذاذ انسان از راه‏های مختلفی حاصل می‏شود، این کثرت مجاری لذت، مربوط به جهازات مختلف بدن و قوای مختلف روح است. هرچه از مقام بساطت نفس به طرف مقام کثرت و تفصیل بیاییم دارای قوا و شؤون مختلفی می‏شود از جمله وسایل یا مجاری و راه‏های التذاذ مربوط به علاقه به همسر و غریزه جنسی است وجود این میل‏ها و کشش‏های درونی لازمه ساختمان روح انسان است و خود به خود نه ارزش اخلاقی مثبت دارد نه منفی. از نظر اخلاقی، وجود این میل‏ها و کشش‏ها نه خوب است و نه بد، بله از نظر فلسفی خیر است ولی آن خیر به اصطلاح دیگری است غیر از آنچه در اخلاق مطرح می‏شود. پس مدعای ما یکی این است که این میل فطری خود به خود دارای ارزش مثبت و منفی نیست.
دومین مدعا این است که کیفیت، کمیت و نیز جهت اعمال این میل است که متعلق ارزش‏های اخلاقی قرار می‏گیرد؛ یعنی چگونه به چه مقدار و با چه نیتی، انسان این میل را ارضا کند؟ آنهاست که موضوع اخلاق قرار می‏گیرد.
کسانی که فکر می‏کنند ازدواج خود به خود یک عمل بد و پلید شیطانی و دارای ارزش منفی است چنین فکری از نظر قرآن مطرود است. چیزی که به اقتضای حکمت الهی در آفرینش انسان لحاظ شده و تدبیر الهی اقتضا کرده که تکثیر افراد انسان به این وسیله تحقق پیدا کند نمی‏تواند خود به خود دارای ارزش منفی باشد.
 نويسنده : لیلا حسین زاده
 کلید واژه : خانواده
 خانواده اجتماع کوچکی است که ابتداء با یک مرد و زن تشکیل می‌شود، دو نفری که بناست در تکامل معنوی و رشد مادی یکدیگر مشارکت کنند و بالاتر آن که هریک کمبود دیگری را در اوج محبّت و مودت جبران نمایند و چنانچه چیزی آنان را تهدید کرد و آرمانهای فکری و اعتقادیشان را به خطر انداخت، هر دو به دفاع برخیزند و جهت حیات و زندگی همیشگی خویش با آن مبارزه کنند و برای بقای خویش برنامه ریزی نمایند و نسل خود را دوام بخشند. قرآن کریم این اصل اساسی را با واژگانی زیبا چنین بیان می‌کند:
«وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجاً لِتَسْکُنُوا اِلَیها وَ جَعَلَ بَینَکُم مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً اِنَّ فِی ذلِکَ لَایاتٍ لِقَومٍ یتَفَکَّرُونَ»[1]
از نشانه های خداست آن که آفرید برای شما همسرانی از جنس خودتان تا بدیشان آرام گیرید و میان شما دوستی و مهربانی نهاد. هر آینه در این کار برای مردمی که بیندیشند نشانه‌ها و عبرتهاست.
امام محمد باقرعلیه السلام از قول جدّش رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم نقل کرده که فرمود: «ما بُنِی بَناءٌ فِی الاِسلامِ اَحَبُّ اِلی اللهِ - عزّ وَ جَلّ - من التزویج[2] ؛ هیچ بنائی در مکتب اسلام طرح ریزی نشده که در نزد خداوند بزرگ محبوب تر از ازدواج باشد.»
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 179
  • >
  • >>