پرسش و پاسخ
پرسش از مشاوران سایت
بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران مذهبی سوال نمایید.
نام و نام خانوادگی :
نکته : پاسخ برای شما ایمیل خواهید شد آدرس الکترونیک :
موضوع :
متن سوال :
[ جستجو در آرشيو ]
آرشیو سوالات پرسیده شده
مرضیه صدیقی آخا
متشکرم ؛ منظور من از فتنه همان معنی است که امروزه در جامعه متداول است : شبهه افکنی و غبار آلود کردن فضا ، فضایی که در آن باطل را با حق می آمیزند تا مردم به اشتباه بیافتند . ما این فضا را سال 88 تجربه کردیم . دیدیم که چه کسانی به مال ممدود و بنین شهود و تمهید الهی (موقعیت اجتماعی) راضی نشدند و چشم طمع به حکومت بستند ؛ دیدیم که چه کسانی نسبت به رهبری این آیت کبرای الهی عناد ورزیدند که (انه کان لایاتنا عنیدا).
سخنرانی رهبری را در انتهای جریان فتنه به یاد دارید ؟ "کل نفس بما کسبت رهینه " همه مسولند چه آنها که نباید حرف میزدند و زدند ، چه آنها که باید میگفتند و نگفتند . وقتی به آیه "کانهم حمر مستنفره " میرسم نمیتوانم چهره آن کاندیداهای مغلوب را از ذهنم پاک کنم .
این شباهتهای شگفت انگیز است که به من میگوید سکوت مقام معظم رهبری در ابتدای فتنه مشابه رفتار پیامبر است و مورد خطاب " یا ایها المدثر "
ضمنا آزمایشهای همیشگی الهی حق و باطل را در مورد هر شخص از هم جدا میکند ولی در یک فتنه اجتماعی صف بندی حق و باطل در اجتماع روشن میشود و امکان زندگی منافقانه از بین میرود چرا که ولایت خود را در حالت "مدثر " قرار داده و اجازه نمیدهد کسی زیر جامه اش پنهان شود .
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : می توان احتمال قوی که ولید بن مغیره با این کار خود باعث ایجاد ابهام برای مردم شده باشد ولی آنچه به عنوان فتنه در آیه ذگر شده این موضوع نیست بلکه مسأله عدد ملائک دوزخ است که باطن مومن یا کافر افراد را بیرون می ریزد.
حمر مستنفرهنیز وضعیت کافران است در قیامت؛ هرچند تجلی وضعیتی است که در دنیا داشتند.
باقی شبیه سازی که اشاره کردید بیشتر ذوقی است و نمی توان از آیه برای آن دلیل روشنی یافت.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام علیکم
با توجه به اینکه ادم و حوا با هم ازدواج نمودند و نسل بعد از انها فرزندانشان بودند که به یکدیگر محرم بودند، تولید مثل بعد از انها چگونه انجام پذیرفت؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
این موضوع در احادیث متعددى نیز وارد شده است : ازدواج در طبقه اولى ، بعد از خلقت آدم و حوا یعنى در فرزندان بلافصل آدم و همسرش بین برادران و خواهران بوده و دختران آدم با پسران او ازدواج کرده اند، چون آن روز در تمام دنیا نسل بشر منحصر در همین فرزندان بلا فصل آدم بوده ، (در آن روز غیر از آنان ، نه دخترانى یافت مى شده است که تا همسر پسران آدم شوند و نه پسرى بود که همسر دخترانش گردند) بنابراین هیچ اشکالى هم ندارد (اگر چه در عصر ما خبرى تعجب آور است و لیکن ) از آنجائى که مساءله یک مساءله تشریعى است و تشریع هم تنها و تنها کار خداى تعالى است و لذا او مى تواند یک عمل را در روزى حلال و روزى دیگر حرام کند: ((و الله یحکم لا معقب لحکمة )) ((ان الحکم الا لله )). ((و لا یشرک فى حکمه احدا)) ((و هو الله لا اله الا هو له الحمد فى الاولى و الاخرة و له الحکم و الیه ترجعون )).
ولى در احادیث دیگرى تصریح شده که فرزندان آدم هرگز با هم ازدواج نکرده‏اند و شدیدا به کسانى که معتقد به ازدواج آنها با یکدیگرند حمله شده است.
و اگر بنا باشد که در احادیث متعارض آنچه موافق ظاهر قرآن است ترجیح دهیم باید احادیث دسته اول را انتخاب نمود زیرا موافق آیه فوق است
برخی نیز گفته اند: خداوند چهار پسر بآدم عنایت فرمود و براى این چهار پسر چهار حوریه از بهشت فرستاد و از اینها پسران و دخترانى بوجود آمدند و پسر عموها و دختر عموها را تزویج کردند سپس حوریه‏ها بجاى خود برگشتند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهدیه روشنی
اگررشد علفها کم است به خاطر ظرف محدودشان می باشد ونقصی در سیستم هدایت تکوینی نیست وهمانطور که خداوند در هدایت تکوینی برای هرموجودو مخلوقی قدرو اندازه ای مشخص کرده ،آیا در هدایت تشریعی نیز برای هر کسی حدو اندزه ای ویا ظرف محدودی معین نموده است؟(سوره اعلی )
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : انسان ها نیز دارای ظرفیت های گوناگون هستند و به بیان پیامبر اکرم انسان ها مانند معادن نقره و طلا هستند. البه اگر کسی در راه حق حرکت کند امکان ادامه افزیش ظرفیت وی هست چون نوع انسان ظرفیت کمال بی نهایت را دارد.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مرضیه صدیقی آخا
آیا آنکس که خداوند در موردش میفرماید "ذرنی و من خلقت وحیدا " فتنه گر نیست ؟ با آنهمه فکر و برنامه ریزی ؟
بعد از اینکه او سحر بودن آیات الهی را مطرح میکند و این فتنه را شروع میکند خداوند شرایط را برای جدا شدن کافر و مومن کامل میکند .
آُیا در آیه 31 که میفرماید " کذلک یضل الله من یشا و یهدی من یشا " اشاره به این ندارد که در نتیجه فتنه مومن و کافر از هم جدا میشوند ؟
آیا در این شرایط غبار آلود شما باور میکنید که پیامبر اعظم گوشه ای نشسته و از انذار خسته شده باشند ؟ حضرت نوح -ع- که رفعت جایگاه پیامبر اسلام را نداشتند 950 سال مردم را انذار دادند آنوقت پیامبر ما در اوایل بعثت اینطور دلشکسته اند ؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : لغت فتنه که در این سوره به کار رفته است ربطی به حرکت ولید بن مغیره ندارد بلکه آزمایشی است که خداوند طراحی کرده است.
همیشه آزایش های خداوند موجب جداسازی مومنین از منافقین و کفار می شود و اختصاصی به این مورد ندارد.
آنچه مورد فتنه است عدد ملائکه موکل دوزخ است که به مناسبت بحث جهنم مطرح شده است.
بحث دلشکستی پیامبر مطرح نیست.این سوره از سوره های آغازین بعثت است که در ادامه سوره هایی مانند علق پیامبر را به ادای وظیفه خطیرشان فرامی خواند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
زینب افراونده
آیا میتوان ایه 106 سوره اسرا را بنابر تلاوت و جز جز خواندن قرآن استنباط کنیم؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : ترتیل به معنای شمرده شمرده خواندن است و علی مکث نیز یعنی با مکث و تأنی خواند و این آیه نیز همین مفهوم را می گوید. چیزی درباره جزء (به معنای امروزی آن که قرآن را سی جزء کرده اند) بیان نمی کند.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام خسته نباشید ؛ وقتی میخواهم سوالاتم را در بخش سوالات ذیل سوره بنویسم گزارش ERROR دریافت میکنم . اشکال در کار من است یا در سایت مشکلی وجود دارد؟ البته در بخش نکته و لغات هم همین مشکل را داشته ام .
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
در برخی ساعات سایت شلوغ است و سرور سایت پاسخگوی نیاز کاربران نیست. مناسب است که دقایقی بعد وارد سایت شوید یا یک بار صفحه اینترنت خود را ببندید و دوباره باز کنید.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مرضیه صدیقی آخا
سلام ؛ در سوره مدثر ظاهرا جریان فتنه مطرح میشود . و بیان شده که فتنه مومنان و کافران را از هم جدا میکند . آیا میتوانیم بگوییم که رسول در آن زمان جامه شان را به خود پیچیده اند به این معنی که خود را از اطرافیان جدا کرده اند تا در جریان فتنه یاران حقیقی و منافق از هم شناخته شوند ؟ یا اینکه اصلا کار فتنه این است که جامه رسول را آنقدر تنگ میکند که کسی نتواند زیر ردای پیامبر بایستد و منافقانه رفتار کند؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلم علیکم
در این سوره از شماره ملائکه مسئول دوزخ سخن گفته شده و آنها را نوزده عدد دانسته است. این تعداد باعث آزمایشی میان مومنین و اهل کتاب و منافقین و کفار شده است. اهل کتاب با دیدن انطباق این تعداد با مفاد کتاب خود بر درستی قرآن ایمان می آورند.
در مقابل منافقان و مشرکان به شبهه می افتند که مگر می شود با این تعداد همه اهل دوزخ را عذاب کرد؟ و این آزمایش مانند سایر آزمایش ها و فتنه ها باز هم مومنین را در ایمانشان تقویت کرده و بر کفر و نفاق آنها خواهد افزود.
آیه بیش از این چیزی نمی گوید.
آنچه در ابتدای سوره آمده همان جریان جامعه ای است که پیامبر بر خود پیچیده بودند و خدا ایشان را برای حرکت و تبلیغ فراخواند.
برای آنچه بیان کردید شاهدی وجود ندارد
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمدامین احمدی فقیه
سلام و درود
علت سکوت حضرت علی، علیه السلام، در مقابل حمله به منزل و حضرت فاطمه الزهرا، سلام الله علیها، چه بود؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
حضرت سکوت نکردند بلکه دست به شمشیر نبردند. یعنی برای حفظ اسلام از مبارزه با شمشیر خودداری کردند. چون اصحاب حضرت بسیار کم بودند (حدود 5 نفر) هر حرکت مسلحانه معادل کشته شدن تمامی افراد حق می شد و راه پیامبر (ص) برای همیشه از بین می رفت.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محمدامین احمدی فقیه
مصحف حضرت فاطمه الزهرا، سلام الله علیها، و چه محتویاتی دارد؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : در احادیث محتوا حجم، زمان نگارش کیفیت نگارش مصحف بیان شده است. بعضى از روایات مطالب آن را غیر از مطالب قرآن دانسته‏اند.
مصحف فیه مثل قرآنکم هذا ثلاث مرات واللَّه ما فیه من قرآنکم حرف واحد. (1)
مصحف فاطمه علیهاالسلام سه برابر این قرآن موجود است، ولکن در یک حرف نیز مشابهت ندارند.
بر اساس شمارى از احادیث در این کتاب مطالبى چون وصیت حضرت فاطمه(س) مصیبت‏هاى فرزندان آن حضرت(س) در طول زمان‏ ، پیشگویى حوادث آینده‏ و تمام پادشاهانى که بر زمین حکم خواهند راند ، نوشته شده است.
دربعضی روایات آمده که دراین مصحف چیزی از حلال و حرام نبود و فقط پیشگویی هایی بود که جبرئیل برای حضرت زهرا سلام الله علیها از حوادث آینده کرده بود. حضرت آنها را ثبت کردند و به صورت کتابی درآوردند.1بر اساس بعضى از احادیث، امام صادق(ع) حوادث تاریخى اى چون ظهور زندیقان را پیشگویى کرده و گفتارش را به مصحف حضرت زهرا(س) مستند دانسته است.
رخى از روایات نیز مصحف را رهاورد املا و وحى مستقیم خداوند بر حضرت زهرا(س) دانسته‏اند. بر اساس روایات دیگر، بعد از وفات پیامبر اکرم(ص) خداوند فرشته‏اى را نزد حضرت زهرا(س) مى‏فرستاد تا در غم پدر دلدارى اش دهد، وى را از مکان و جایگاه رسول خدا در بهشت آگاه سازد و با او درباره مطالب مختلف به گفت‏وگو بنشیند. حضرت فاطمه(س) سخنان آن فرشته را به حضرت على(ع) منتقل کرد و آن حضرت(ع) آن‏ها را به نگارش در آورد. روایتى این فرشته را جبرئیل(ع) معرفى کرده است.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
فرناز رحمانی
با سلام.چندتا سوال راجع به این آیه داشتم که منبع اون جلد دوم کتاب قاموس قرآن هستش ولی متاسفانه نتونستم کتاب رو پیدا کنم.از بقیه ی متون تفاسیر هم دقیقا به جواب سوالاتم نرسیدم.امیدوارم بتونید کمکم کنید.اما متن سوال ها:
1. « ل » در « لدلوک » به چه معناست؟
2. کلمه « دلوک » به چه معناست؟
3. کلمه « الی » به چه چیز دلالت دارد؟
4. کلمه « غسق » به چه معناست و در روایات معصومین(ع) به چه وقتی تعبیر شده است؟
5. از مجموع آیه چه نکاتی به اثبات می رسد؟
با تشکر.
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
((دلوک)) به معناى زوال آفتاب ورسیدن به حد ظهر است . مبرد گفته : ((دلوک شمس)) به معناى اول ظهر تا غروب است ، بعضى دیگر گفته اند: ((دلوک شمس (( به معناى غروب آفتاب است واصل کلمه از ((دلک (( است که به معناى مالیدن است ، واگر ظهر را دلوک گفته اند بدین جهت است که از شدت روشنائى هر کس به آن نگاه کند چشم خود را مى مالد، واگر غروب آفتاب را دلوک شمس خوانده اند باز براى این است که بیننده چشم خود را مى مالد تا درست درک کند.
((غسق اللیل (( هنگامى است که تاریکى شب پدید مى آید، وقتى مى گویند ((غسقت القرحه (( معنایش این است که زخم وجراحت دهن باز کرد وداخلش نمودار گشت .
ودر مفردات گفته : ((غسق شب (( به معناى شدت ظلمت شب است . مفسرین در تفسیر اول آیه اختلاف کرده اند، واز ائمه اهل بیت (علیهم السلام ) به طریق شیعه روایت شده که فرموده اند: ((دلوک الشمس (( هنگام ظهر و((غسق اللیل (( نصف شب است ،
وبنابر روایت ، آیه شریفه از اول ظهر تا نصف شب را شامل مى شود، ونمازهاى واجب یومیه که در این قسمت از شبانه روز باید خوانده شود چهار نماز است ، ظهر وعصر ومغرب وعشاء، وبا انضمام نماز صبح که جمله : ((وقرآن الفجر(( دلالت بر آن دارد نمازهاى پنجگانه یومیه کامل مى شود.
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
  • <<
  • <
  • تعداد صفحات : 195
  • >
  • >>