مهمان
سلام ایه ی 80 سوره ی نحل برای استخاره ی ازدواج برای من امد(و خداوند برای شما از خانه هایتان محل سکونت و آرامش قرار داد ، و از پوست چارپایان خانه هایی ( منقول ) قرار داد که آنها را در روز سفرتان و اوقات صحرانشینی تان به سبکی و راحتی حمل می کنید ، و از پشم ها و کرک ها و موهای آنها اثاث خانه و وسیله بهره گیری تا مدتی ( معین ) را قرار داد.
می خواستم ببینم وقتی نوشته تا مدت معین یعنی عمر من کوتاه است؟؟؟؟
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : مدت معین ضرورتاً اشاره به کوتاهی عمر ندارد. همین زندگی دنیوی حتی اگر دویست سال هم طول بکشد مقدار معین است و دیر یا زود تمام خواهد شد و باید به فکر زندگی ابدی بود.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام ! در قران کریم در مورد انواع نفس 3 مورد نفس اماره بالسوء و لوامه و مطمئنه ذکر گردیده است . ظاهرا و بنا بر تجربه شخصی نفس ها نه از نوع ظرفیت به معنی مجازی آن که قابل پر و خالی شدن و احتمالا زایش و از بین رفتن باشند و بلکه از نوع شیئ و دارای حیات می باشند , یعنی نه می توان نفس دیگری متمایز و علاوه برآنها ایجاد و نه می توان نفس موجود را نابود نمود . تنها قدرت بشر در تضعیف و تقویت آنهاست , از این دیدگاه دو نفس موجود است و لاعیر , نفس الهی و نفس عیر الهی ,
نفس مطمئنه نیز عاقبت تقویت نفس الهی است . در مقام مقایسه با مظاهر مادی , مدل مذکور را با مدل مولکولی و بعد اتمی و تا ذرات بنیادی موجود در هسته اتم می توان مقایسه کرد . این اندیشه را به نقد می گذارم , لطفا مرا راهنمایی فرمایید .
1394/10/15
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : از مقایسه شما با مدل مولکولی و ... چیزی متوجه نشدم
1)
: خواهر / برادر عزیز دو نوع نفس از کلام الهی فهم می گردد یکی اماره بالسوء است که تعبیر دیگر آن لوامه است و در شمول انسان معمول بوده و دیگری نفس مطمئنه عالم می باشد که همان نفس دارای شئ است و طبق آیات از رحم ربی صادر گردیده همچنین اولی الامر بودن آن بوقت معین با خوانش کلام الهی یقین می شود . انشاءالله
اگر بر علم نظر دارید بایستی توجه نمایید که بلا شک آیات جلوه علمی دارند اما تا بروز اشارت و عیان شدن شواهد باید تامل نمود و اشارات اولیه در این زمینه نه قابل دفاع است نه پسندیده خودمان می تواند قرار گیرد . سوال این است پس چرا این مورد به نظر آمد ؟! دلیل آن تمایل و استعداد شما در مشاهده آن می باشد ، تا خواست خدا چه برنامه نمایند . به هر حال شواهد قرآنی در باب علوم هستی آن قدر قوی و محکم است که انسان بخود اجازه نمی دهد آنرا به نظرسنجی بگذارد بلکه حالی مترصد است تا به وقت معین بیان دارد . چنین حالت از مراتب یقین است و با غیرت دینی متمایز می باشد . البته پذیرش یا عدم پذیرش دیگر مردمان هیچ گاه ملاک و معیار امر الهی نیست .
2)
hosaini : نگاهی به خلقت حضرت آدم و و ماجرای حسادت و غرور شیطان و گول خوردن حضرت آدم و پس از آن پشیمانی وی مثال جالبی است که نفسهای انسان را بهتر بشناسیم نفسی که به یقین از ابتدا ایمان دارد نفسی که پس از وسوسه در پی تردید رفت و نفسی که پس از آن آدم را سرزنش و پشیمان کرد و اینها ابعاد وجود انسان است و دائمی و نیازمند کنترل و تربیت
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علی عباسی
با سلام لطفا روشنگری فرمایید چرا در آیه شریفه 24 سوره نساء خدا دستور داده زنان پس از به غنیمت برده شدن در جنک! یا خریدن ! می توانند آنها را به همسری برگزینند؟
مگر آنان هم مانند دارایی و اموال محسوب می شوند .
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : با سلام
زن و مرد کافری که در جنگ با مسلمانان به اسیری گرفته شده برده و کنیز است و مورد معامله قرار می گیرد. بله به نوعی دارایی حساب می شوند. به جای کشتن اسیر یا زندانی کردن آن در اردوگاه های جدا، اسلام طرحی را برای استفاده از آنها قرار داده است به گونه ای که آنها هم برای مسلمانان کار می کنند و هم در درون زندگی آنها قرار می گیرند و از آنها حفاظت می شود و در شرایط بسیاری آزاد می شوند.
1)
طوفانی : سلام علیکم
نظر داور محترم در مورد جواز به کنیزی گرفتن زنان کافران اسیر شده در جنگ، تنها نظر برخی از فقهای شیعه است و اصلا مورد اجماع تمام فقها نمی باشد. مضاف بر این که در متن آیه مذکور هم هیچ صراحتی بر جواز به کنیزی گرفتن زنان کفار اسیر شده وجود ندارد. و متن آیه به شدت نارسا است!
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مسلم ازادبخت
باعرض سلام.بامراجعه به سوره ص ایه های بیست وسه و بیست چهار دلیل توبه حضرت داوود چه بود.مگر حکمی که ایشان بین دوبرادر کرد عادلانه نبود پس چرا از خدا بخشش خواست
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
حضرت داوود علیه السلام در قضاوت خود باید اول سخن دو طرف را گوش می داد سپس حکم می کرد. اما ایشان پس از شنیدن سخنان یک طرف حکم دادند و این به نوعی کاستی در رفتار ایشان بود و برای همین توبه کردند.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
علی
با سلام و احترام 1-آیا همانطور که در ترجمه آیه اشاره شده که حسنات آثار سیات را از بین می برد برعکس آن هم صادق است و تاثیر گذاری برابر آن دارد 2- تاثیر نماز و اهمیت اقامه آن به چه میزان در حرکت به سمت قرب الی الله را بفرمایید؟ متشکرم
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام علیکم
حباط و تکفیر در قرآن و روایات از گناهانی که موجب از بین رفتن اعمال نیک و پسندیده می شود، تعبیر به حبط اعمال و بطلان آن شده است، از این رو، به بیان موارد و مصادیق آن در قرآن و روایات و در ادامه به بیان اهمیت حفظ اعمال نیک، می پردازیم.
در قرآن و روایات برخی از اعمال ناپسند سبب حبط و از بین رفتن اعمال پسندیده و خوب معرفی شدند که به ترتیب در قرآن و روایات آن را بررسی می کنیم.
الف. حبط در قرآن:
واژه حبط و مشتقّات آن شانزده مورد در قرآن آمده است که در آنها اعمالی را که سبب تباهی و از بین رفتن عمل خوب می شود، ذکر شده است و ما به چند مورد آن اشاره می کنیم:
1 - کفر و شرک
الف. ”مَنْ یَکْفُرْ بِالْإیمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَ هُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرینَ”؛[3] ”هر کس به ایمان (دین اسلام) کافر شود عمل او تباه شده و در آخرت از زیان کاران خواهد بود”
ب. ”ما کانَ لِلْمُشْرِکینَ أَنْ یَعْمُرُوا مَساجِدَ اللَّهِ شاهِدینَ عَلى أَنْفُسِهِمْ بِالْکُفْرِ أُولئِکَ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ وَ فِی النَّارِ هُمْ خالِدُون”؛[4] ”مشرکان را شایسته نیست که مسجدهاى خدا را آباد کنند در حالى که بر کفر خودشان شاهد هستند، آن گروه اعمالشان تباه شده و آنها در آتش ماندگارند”.
در این دو آیه به صراحت شرک و کفر را موجب تباه شدن اعمال مشرکین و کفار می داند.
2 - نفاق
”وَ یَقُولُ الَّذینَ آمَنُوا أَ هؤُلاءِ الَّذینَ أَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَیْمانِهِمْ إِنَّهُمْ لَمَعَکُمْ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ فَأَصْبَحُوا خاسِرین”؛[5] ”آنها که ایمان آوردهاند مىگویند: ”آیا این (منافقان) همان ها هستند که با نهایت تأکید سوگند یاد کردند که با شما هستند؟!(چرا کارشان به این جا رسید؟!) (آرى،) اعمالشان نابود گشت، و زیان کار شدند”.
3 تکذیب آیات خداوند و روز قیامت
”وَ الَّذینَ کَذَّبُوا بِآیاتِنا وَ لِقاءِ الْآخِرَةِ حَبِطَتْ أَعْمالُهُمْ هَلْ یُجْزَوْنَ إِلاَّ ما کانُوا یَعْمَلُون”؛[6] ”و کسانى که آیات، و دیدار رستاخیز را تکذیب (و انکار) کنند، اعمالشان نابود مى گردد، آیا جز آن چه را عمل مىکردند پاداش داده مىشوند؟!”.
ب. حبط در روایات:
1 - ترک نماز بدون مرض و علت.
عبید بن زراره می گوید: از حضرت صادق (ع) پیرامون تفسیر آیه: ” هر کس به ایمان (دین اسلام) کافر شود عمل او تباه می شود”.[7] پرسیدم، فرمود: مقصود آن کسى است که کردارى که به آن اقرار و اعتراف کرده، ترک کند، عرض کردم: مرتبه ترک آن عمل چیست؟ همه آن را رها کند؟ فرمود از آن جمله است کسى که عمداً بدون این که مست باشد و یا علّتى داشته باشد، نماز را ترک کند.[8]
2 - با شک و تردید عمل کردن در اصول دین.
یکی از یاران امام صادق (ع) به نام مفضل می گوید از آن حضرت شنیدم که می فرمود: کسی که تردید یا گمان داشته باشد و بر آن پا برجا باشد، خدا عملش را تباه می کند، حجت خداوند حجت روشن است.[9]
مجلسی (ره) در توضیح حدیث می فرماید: برای کسی که امکان رسیدن به یقین برایش وجود دارد جائز نیست در اصول دین با شک و تردید عمل نماید، و مراد از این که حجت خدا روشن است این است که هر کس به دنبال دلیل در اصول دین باشد، به یقین می رسد و با رسیدن به یقین، جائی برای تردید و گمان باقی نمی ماند.[10]
باطل کردن
3 - زنی که به شوهرش بگوید من از تو هیچ خیری ندیدم
با این که در ارتباط زندگی زن و مرد ،بسیاری از زحماتی را که زن در تدبیر و رسیدگی منزل از نظافت و آشپزی و بچه داری و… متحمل می شود از وظائف واجب او نیست و خداوند در مقابل این امور پاداش فراوان به او می دهد، ولی اگر زحمات او همراه با آزردن شوهر و منّت همراه باشد اجر کارهای او تباه می شود،در حدیثی امام صادق (ع) می فرماید :هر زنی که به شوهرش بگوید که من از تو خوبی ندیدم ، پاداش عمل او از بین می رود.[11]
4 - کافر شدن به ولایت علی(ع)
ابی حمزه می گوید از امام باقر (ع) از تفسیر سخن خداوند، ”وَ مَنْ یَکْفُرْ بِالْإِیمانِ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ وَ هُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِین” پرسیدم؟حضرت فرمود: تفسیر باطنی این آیه کافر شدن به ولایت امیر المؤمنین(ع) است، چرا که مراد از ایمان، حصرت علی (ع) می باشد.[12]
از مجموع مطالب بالا معلوم می شود که حبط مربوط به مورد خاصی از اعمال نیک نیست، بلکه در تمام امور زندگی اعم از فردی و اجتماعی، عقیدتی و اخلاقی جریان دارد.
برگرفته از سایت تبیان
قال الامام علىّ بن ابى طالب(علیه السلام): «الله الله فى الصّلوة فإنّها عمود دینکم»«خدا را، خدا را درنظر گیرید در توجه به نماز، که پایدارى دینتان به نماز باشد».
نماز مایه تقرب به خداوند است برای انسانی که تقوا داشته باشد.
بنده مومن با هیچ چیزی به اندازه انجام واجبات به خداوند نزدیک نمی شود. همه امور انسان تابع نماز اوست و اولین چیزی است که در قیامت از آن سوال می شود اگر نماز پذیرفته شد سایر اعمال هم پذیرفته می شود. نماز فرصت گفتگوی با خداست. پیامبر و ائمه علیهم السلام حالات عجیبی در نماز داشتند به گونه ای در حدیث است که امام صادق علیه السلام در نماز آیه ایک نعبد و ایاک نستعین را آنقدر تکرار کردند که از هوش رفتند و بعداً فرمودند که آیه را آنقدر تکرار کردم که آن را از زبان گوینده اصلی اش (خداوند) شنیدم. و...
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
سلام اگر بدانیم در مسایلی دچار شرک گشته ایم وشروع به رفع ان نماییم ولی از ته دل پشیمان نباشیم واحساس گناه نکنیم چه میشود
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام
انسان با توجه به خداوند و آثار مضر شرک در زندگی ابدی و از دست دادن سرمایه وجودی خودش و همچنین توجه به عذاب و عقاب های قرار داده شده برای شرک باید قلب خود را کم کم به توحید و قدرت بی نهایت و لایزال الهی متوجه کند. این کار با ایمان و تقوای مستمر حاصل می شود. انسان همیشه باید مقصد خود را دوری از شرک در تمامی مراتب آن قرار دهد. هر میزان از توجه به زشتی شرک و زیبایی توحید دارید به عنوان سرمایه قرار دهید و با تعقل و تعلم و تقوا آن را تقویت کنید و از توکل به خداوند و توسل به ائمه علیهم السلام برای رفع مشکلات روحی غافل نباشید.
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
مهمان
چرا در ایه ی ذکر شده بتهای ودا سواعا و نسرا تنوین گرفتند ولی یغوث و یعوق فقط فتحه گرفتند؟
با تشکر
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : یعوق و یغوث غیر منصرف اند و تنوین نمی گیرند. (علت غیرمنصرف بودن آنها وجود وزن الفعل و اسم علم بودن آنها است. هر اسمی که بر وزن افعال باشد و عَلَم (اسم خاص) نیز باشد غیر منصرف می شود.)
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
کیاناعلیجانی
سلام ببخشید درآیه 3. سوره مومنون نگفتن سخنان لغو و بیهوده به این معناست شوخی نکنیم یا شادی نکنیم ؟مثلا وقتی به مهمانی خانوادگی میرویم نباید حرفی که جنبه شوخی وایجاد خنده دارد بزنیم آیازدن حرف لغو و بیهوده گناه محسوب میشود؟ متشکرم از زحماتتون
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : لغو یعنی سخنی که فایده ای ندارد. سود دنیوی یا اخروی ندارد.
شوخی و مزاح و شادی در دین آمده است و انسان مومن غمش را در درون خود نگه می دارد و خوشرویی اش را نصیب دیگران می کند و چهره گشاده ای دارد. وراد کردن سرور و شادی در قلب مومن پسندیده است.
اما شوخی و خنده و شادی ای که با حرام آمیخته باشد حرام است. همچنین شادی و شوخی ای که انسان را از مسیر اصلی زندگی و حیات ابدی اش غافل کند و یاد خدا و آخرت را از دل انسان ببرد و زندگی دنیا و زینت های آن را برای انسان زیبا جلوه دهد و انسان را با اهل غفلت و اهل دنیا همنشین کند مذموم است و مومن از آن دوری می کند. چرا که غفلت از یاد خدا و مرگ و آخرت سرمنشأ دوری از خدا و غوطه ور شدن در حیات مادی و دنیوی و دوری از انسانیت است.
همنشینی با کسانی که به آخرت ایمان ندارند در قرآن نهی شده
فَلا یَصُدَّنَّکَ عَنْها مَنْ لا یُؤْمِنُ بِها وَ اتَّبَعَ هَواهُ فَتَرْدى (طه16)
پس هرگز نباید کسى که به آن ایمان ندارد و از هوس خویش پیروى کرده است، تو را از [ایمان به] آن باز دارد، که هلاک خواهى شد.
وَ إِذا رَأَیْتَ الَّذینَ یَخُوضُونَ فی آیاتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ حَتَّى یَخُوضُوا فی حَدیثٍ غَیْرِهِ وَ إِمَّا یُنْسِیَنَّکَ الشَّیْطانُ فَلا تَقْعُدْ بَعْدَ الذِّکْرى مَعَ الْقَوْمِ الظَّالِمینَ (انعام 68)
و چون ببینى کسانى [به قصد تخطئه] در آیات ما فرو مىروند از ایشان روى برتاب، تا در سخنى غیر از آن درآیند؛ و اگر شیطان تو را [در این باره] به فراموشى انداخت، پس از توجّه، [دیگر] با قوم ستمکار منشین.
فَأَعْرِضْ عَنْ مَنْ تَوَلَّى عَنْ ذِکْرِنا وَ لَمْ یُرِدْ إِلاَّ الْحَیاةَ الدُّنْیا (نجم29)
پس، از هر کس که از یاد ما روى برتافته و جز زندگى دنیا را خواستار نبوده است، روى برتاب.
همنشینی با اهل گناه و انسان هایی که اخلاق و نیات پلید دارند ضرر بسیار برای انسان دارد. چرا که طبع انسان به طور ناخودآگاه بدی را از طیع آنها سرقت می کند و انسان پس از مدتی شبیه آنها می شود.
صله رحم نیز باید به شکلی انجام شود که انسان را از مسیر تقوا و بندگی و رشد باز ندارد. وگرنه به ضد خود تبدیل می شود و اثر سوء در نفس آدمی بر جای می گذارد.
در این باره خوب است به کتاب آیین رستگاری (سخنان علامه طهرانی) فصل اول مراجعه کنید.
http://motaghin.com/fa_default.asp?RP=M_Content.asp&P1N=ContentId&P1V=5736&R%3D7192801%26L%3Dfa%26FT%3DFalse
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
سجادنوروزی
سلام ایا هفت قدم زن خود را در اب روان برعکس راه بروی وکولش کنی مهرش حلال میشود
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : خیر
نظری ثبت نشده است.
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.
محدثه میرزایی
سلام
تفسیر آیه 6و 20سوره مومنون رو میخواستم
آیه 6 منظورش اینه ک کنیز و همسر محرم میشن؟؟؟؟!!!!!
محمد مهدی شاه آبادی (داور) : سلام
همسر و کنیز (که در دوره کنونی کنیز وجود ندارد) برای مرد حلال هستند و انسان می تواند با آنها نزدیکی کند.
1)
نبوتی : برده ، غلام و کنیز امروزه وجوددارند از کجامی گویید وجود ندارد ؟
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.