● سوره غاشیة آیه 3 - رابطه عمل و سعی
چرا در این آیه از عمل کافر تعبیر به عمل کرده و از عمل مومن تعبیر به سعی کرده است؟
قالب : تفسیری |
گوینده : محمد سجاد ابراهیمی |
منبع : تدبر شخصی |
موضوع اصلی : عمل انسان |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شاه آبادی (داور) : البته در موارد دیگری سعی برای کافران نیز استفاده شده است: . وَ الَّذِینَ سَعَوْا فِی آیاتِنا مُعاجِزِینَ*- 22/ 51
اما با توجه به معنای دو لغت می شود گفت که:
سعی به کوشش جدی اشاره دارد که تا به ثمر رساندن نتیجه ادامه می یابد و هر چند در امور خیر و شر هر دو استفاده می شود اما استفاده آن در امور خیر بیشتر است.
اما عمل معنای عامی دارد و هر نوع کوششی را در بر می گیرد.
● سوره نساء آیه 17 - آمدن اسم الله خداوند در موقف توبه
چرا در آیه برای بیان و وصف مقام توبه و شرایط آن از اسم الله خداوند استفاده کرده است؟ چرا از ربّ استفاده نکرد چون ربّ دلالت بر ربوبیت خداوند دارد و با آگاهی خداوند به توبه کار و قبول توبه او مناسبت بیشتری داشت؟
قالب : تفسیری |
گوینده : محمد سجاد ابراهیمی |
منبع : |
موضوع اصلی : اسمهای خداوند |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شاه آبادی (داور) : در هر حال الله اسمی است که جامع تمامی صفات الهی است و رب را نیز در خود دارد.
● سوره نساء آیه 16 - توبه خداوند به بنده
سیاق آیاتقرآنی این طور است که معمولا در جایی که صحبتاز توبه و استغفار می شود صفات غفور و رحیم خداوند می آید. در آیه مورد نظر صفت غفران الهی نیامده و به جای آن صفت تواب بودن خداوند آمده است. علتش چیست؟
قالب : تفسیری |
گوینده : محمد سجاد ابراهیمی |
منبع : |
موضوع اصلی : توبه |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شاه آبادی (داور) : تواب بودن خد اوند از یک سو دلالت دارد بر بازگشت خدا به بنده که توفیق توبه را به او می دهد و از سوی دیگر به قبول توبه بنده و در جاهای مختلف نیز استفاده شده و کاملاً متناسب فضای آیه است.
2)
نصیری خلیلی : با سلام
یک پاسخ کوتاهی که در تفسیر راهنما آمده چنین است:
سقوط کیفر و پذیرش توبه گناهکاران و مرتکبین فحشا از سوى خداوند، جلوه توبه پذیرى و رحمت او
و الّذان یأتیانها منکم ... اِنّ اللّه کان توّاباً رحیماً
شاید در این گناه، توبه کردن، اهمیت آنچنان زیادی دارد که از آن به طور مشهود نام برده شده و اینکه شاید در اینجا میخواست بگوید که با وجود چنین گناه بزرگی، باز هم فرصت برای بازگشت وجود دارد و خداوند مشتاق بازگشت شماست- و مرتکب عمل را نیز با این صفت(توّاب) مشتاق توبه میکند.
یا علی
● سوره بقرة آیه 62 - رابطه عمل صالح با ایمان
با توجه به تفسیر المیزان ایمان دوم که در آیه ذکر شده است ایمان حقیقی است؛ ایمان حقیقی به خداوند و قیامت سبب ایجاد عمل صالح در افراد می شود پس چرا بعد از این ایمان در متن ایه عمل صالح ذکر شده است درصورتیکه ایمان حقیقی دلالت بر عمل صالح دارد؟
قالب : تفسیری |
گوینده : محمد سجاد ابراهیمی |
منبع : |
موضوع اصلی : عمل صالح |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شاه آبادی (داور) : در هر حال ایمان و عمل صالح دو چیز جدا هستند هر چند که ایمان عمل ایجاد عمل صالح است. لذا لازم است که به تمام جونب مطلب اشاره شود. حتی در صورت اینکه تکرار هم باشد، تکرارهای قرآن حکمت دارد و برای تنبه انسان است.
● سوره بقرة آیه 38 - علت آمدن کلمه خوف
چرا در آیه کلمه خوف آمده است و خشیت نیامده است؟ زیرا در مفاهیم دینی فقط داشتن خشیت از غیر خداوند مذمت و نهی شده است ولی داشتن خوف مذمت نشده است و همانطور که در قرآن است هنگامی که حضرت موسی (علیه السلام) در جدال با ساحران قرار گرفت خداوند به او گفت: «لا تخف» در صورتیکه ایشان هدایت یافته یوده اند.
قالب : تفسیری |
گوینده : محمد سجاد ابراهیمی |
منبع : |
موضوع اصلی : ایمان |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شاه آبادی (داور) : منظور اصلی خوف از رویدادهای بعد از مرگ بخصوص قیامت و حساب و کتاب آن و جهنم است، نه خوفهای بشری. گرچه آن هم برای مؤمنین تفاوتی دارد.
2)
الف : خوف هم از مواردی است که در صورت افزایش ایمان از غیر خدا صورت نمی گیرد.
همانطور که خود شما هم مثال زدید در ایه 20 طوره طه خداوند خطاب به حضرت موسی می فرماید قَالَ لَا تَخَافَا إِنَّنِی مَعَکُمَا أَسْمَعُ وَأَرَى
و یا در آیه 48 سوره انعام می فرماید : فَمَنْ آمَنَ وَأَصْلَحَ فَلاَ خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَلاَ هُمْ یَحْزَنُونَ
● سوره بقرة آیه 38 - ضمایر به کار برده شده درباره خداوند
چرا در این آیه در ابتدا خداوند امر هبوط را با ضمیر متکلم مع الغیر بیان کرد و در هدایت ضمیر را به متکلم وحده تغییر داد؟
قالب : تفسیری |
گوینده : محمد سجاد ابراهیمی |
منبع : |
موضوع اصلی : داستان حضرت آدم (علیهالسلام) |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
عالمی (داور) : باسلام
فرمان به هبوط نیازمند عظمت و جلالت است لذا جمع آمد
هدایت تنها به دست خداست پس منی متناسب این انحصار است
● سوره آل عمران آیه 151 - معنای ظلم
در این آیه منظور از ظلم، کفر است و یا شرک؟ چرا؟
قالب : تفسیری |
گوینده : محمد سجاد ابراهیمی |
منبع : |
موضوع اصلی : ظلم |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شاه آبادی (داور) : بنا به قرینه آیه مقصود، شرک است. البته علامه طباطبایی میفرمایند که کفر نیز یکی از انواع شرک است و میتواند در اینجا کفر را نیز دربربگیرد: یکى از شاخه هاى شرک نیز این است که کسى بگوید اصلا خدائى نیست ، چون چنین کسى هر اثر و تدبیرى را به دهر و ماده مستند مى کند که این هم خود شرک است .
● سوره آل عمران آیه 151 - شرک بی دلیل به خداوند
چرا در این آیه شرک بدون دلیل و سلطان را علت عذاب و ترس دانسته است؟
قالب : تفسیری |
گوینده : محمد سجاد ابراهیمی |
منبع : |
موضوع اصلی : شرک |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شاه آبادی (داور) : خداوند برای عذاب مشرکین، کارهای مختلفی را در دنیا و آخرت انجام میدهد. یکی از آثار شرک و عذابهای دنیوی آن، ایجاد ترس از «ومنین است.
● سوره آل عمران آیه 151 - ترس کافران
در این آیه خداوند چه نوع ترسی و ترس از که و یا چه را در قلوب کافران قرار می دهد؟
قالب : تفسیری |
گوینده : محمد سجاد ابراهیمی |
منبع : |
موضوع اصلی : کافر و کافران |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
● سوره آل عمران آیه 85 - قبولی دین اسلام
چرا در این آیه عدم قبولی دینی غیر از اسلام را به شکل مجهول آورد و نفرمود که چه کسی قبول نمی کند و یا نگفت که خداوند آن دین غیر از اسلام را از انسان قبول نمی کند؟
قالب : تفسیری |
گوینده : محمد سجاد ابراهیمی |
منبع : |
موضوع اصلی : اسلام |
|
امتیاز داوران : |
|
امتیاز کاربران : |
|
نظرات کاربران : |
1)
شاه آبادی (داور) : گاه در بیانات قرآنی امورات مختلف بسته به فاعلان گوناگون و شرایط مختلف به بیانهای گوناگونی ذکر میشود. در اینجا نیز گویی شرایط محکمهای قیامت تصویر شده و بر اساس اوصاف آن از این تعبیر استفاده شده است. در محکمه چیزی پذیرفته شده و یا رد میشود.