شبهه ای در زیارت عاشوراء
 تاریخ نگارش : هجدهم دي 1390
شبهه ای در زیارت عاشوراء
حاجیه تقی زاده فانید
توی زیارت عاشورا، عبارتی وجود داره به این طریق که میگه:«انّی سلم لمن سالمکم و حربٌ لمن حاربکم» یعنی من با کسی که با شما در صلح و آشتی باشد من هم با او در صلح هستم و با هرکسی که با شما سر جنگ داشته باشد منم با اون سر جنگ دارم.
 کلید واژه : زیارت عاشوراء،شبهه
توی زیارت عاشورا، عبارتی وجود داره به این طریق که میگه:«انّی سلم لمن سالمکم و حربٌ لمن حاربکم» یعنی من با کسی که با شما در صلح و آشتی باشد من هم با او در صلح هستم و با هرکسی که با شما سر جنگ داشته باشد منم با اون سر جنگ دارم.

اما مثلا یه کسانی هستند که این افراد از نظر قرآن باید با اونها جنگید و سر جنگ داشت اما این افراد امام حسین(ع) رو دوست دارند و با امام حسین(ع) در صلح و آشتی هستند. مثلا قرآن میگه:«قاتِلُوا الَّذینَ لا یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ لا بِالْیَوْمِ الْآخِرِ وَ لا یُحَرِّمُونَ ما حَرَّمَ اللَّهُ وَ رَسُولُه‏»توبه-29 یعنی با اونهایی که(از اهل کتاب)که به خدا و روز قیات ایمان ندارند و آنچه را که خدا و رسولش حرام کرده رو حرام نمیکنند،بجنگید.

خوب اینجا یه سوال پیش میآد و اونم اینه که ممکنه از این اهل کتاب(مثلا یهودیان و مسیحیان) بعضیاشون امام حسین(ع) رو بخاطر عظمت وجودی و کاری که کرده دوست داشته باشه ولی اسلام و خدا رو قبول نداشته باشه،اونوقت تکلیف چیه؟ باید با او در صلح بود و یا در جنگ بود؟

شاید هم این فراز از زیارت عاشوراء مشکل داره؟؟؟

در جواب باید بگم که این صلح و آشتی بودن به معنای اینه که طرف مقابل فقط و فقط در شرایطی می تونه با امام حسین(ع) در صلح و آشتی باشه که با آرمانهای آزادی خواهانه و عدالت طلبانه ی امام حسین(ع) همراه باشه.

در غیر اینصورت ما با چنین افرادی نمیتونیم در مسالمت و صلح باشیم.

بعنوان مثال،فرض کنید که شما یه دوستی دارید که خیلی آدم مودب و با اخلاق و دینداری هست.

شما با اون بر سر یه قضیه ای اختلاف پیدا میکنید و مثلا اون یه مالی رو از شما غصب کرده و حاضر به برگردوندن اون مال نیست.

خوب حالا باید چیکار کرد؟ آیا باید بگیم که چون اون شیعه و دوستدار امام حسین(ع) هست پس ما باید از مال و حقمون بگذریم و بذاریم که اون بی عدالتی کنه؟؟

نه! اتفاقا اون، اینجا با امام حسین(ع) در صلح نیست. چون اگه در صلح و آشتی و به تعبیر زیارت عاشوراء،«سِلم» بود باید تسلیم منش و راه حسینی می بود و به اون عمل میکرد نه اینکه خودش در جبهه ی مخالفان این کار قرار بگیره.

چون امام حسین(ع) خودش هم در مقابل جور و ستم زمان خودش قیام کرد.

خوب پس این شخص با غصب مال شما داره خودش رو در جبهه ی جور و ستم قرار میده نه در جبهه ی حسینی!

پس باید در مقابل اون ایستاد و حق خودمون رو ازش مطالبه کنیم.


این یعنی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم.

والسلام علی من اتبع الهدی



منبع-

پایگاه قرآنی مهیمن،
امتیاز داوران :
امتیاز کاربران :
نظرات کاربران :
نظری ثبت نشده است.
بازديد کننده گرامی چنانچه تمایل دارید، نظر شما به نام خودتان ثبت و در سايت نمایش داده شود، قبل از ثبت نظر عضو سايت شويد و یا اگر عضو سايت هستيد لاگین کنید.[ عضويت در سايت ][ ورود اعضا ][ ورود ميهمان ]
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.