تاریخ نگارش : ششم آبان 1389
آیا آیه 48 سوره بقره با عقاید ما درباره شفاعت همخوان است؟
ریحانه فرحمند
اگر بخواهیم به نتیجهاى درست در مورد شفاعت از دیدگاه قرآن کریم برسیم، باید مجموع آیات مربوط به آن را بررسى کنیم. استناد به بعضى آیات و نادیده گرفتن برخى دیگر، منجر به فهم نادرست و برداشت غیرقابل اعتماد است. که در این مقاله به بررسی آن می پردازیم....
کلید واژه : شفاعت
آیا آیه 48 سوره بقره با عقاید ما درباره شفاعت همخوان است؟ چون ظاهر این آیه شفاعت را نفی می کند.
اگر بخواهیم به نتیجهاى درست در مورد شفاعت از دیدگاه قرآن کریم برسیم، باید مجموع آیات مربوط به آن را بررسى کنیم. استناد به بعضى آیات و نادیده گرفتن برخى دیگر، منجر به فهم نادرست و برداشت غیرقابل اعتماد است. به عنوان مثال آیا درست است با استناد به آیه A}«اللَّهُ یَتَوَفَّى الْأَنْفُسَ حِینَ مَوْتِها»{A؛ V}«خداست که جانها را هنگام مرگشان مىگیرد»: زمر (39)، آیه 42.{V نقش ملک الموت (عزرائیل) را در قبض ارواح منکر شویم و آیه A}«قُلْ یَتَوَفَّاکُمْ مَلَکُ الْمَوْتِ الَّذِى وُکِّلَ بِکُمْ»{A؛ V}«بگو: فرشته مرگ که بر شما گماشته شده، جان شما را مىگیرد»: سجده (32)، آیه 11.{V را فراموش کنیم؟ مجموع آیات قرآن در زمینه شفاعت - به معناى واسطه شدن در رسیدن فیض الهى به مخلوقات - سه دسته است. T}آیات شفاعت:{T دسته اوّل: آیاتى که شفاعت را فقط از آنِ خدا دانسته است: A}«قُلْ لِلَّهِ الشَّفاعَةُ جَمِیعاً»{A؛ V}زمر (39)، آیه 44.{V «بگو تمام شفاعت یکسره براى خدا است». دسته دوّم: آیاتى که به کلى شفاعت را نفى مىکند: A}«یَوْمٌ لا بَیْعٌ فِیهِ وَ لا خُلَّةٌ وَ لا شَفاعَةٌ»{A؛ V}بقره (2)، آیه 254.{V . دسته سوّم: آیاتى که شفاعت غیر خدا را، مشروط به اذن خدا مىداند: A}«یَوْمَئِذٍ لا تَنْفَعُ الشَّفاعَةُ إِلاَّ مَنْ أَذِنَ لَهُ الرَّحْمنُ وَ رَضِیَ لَهُ قَوْلاً»{A؛ V}طه (20)، آیه 109.{V «در آن روز شفاعت کسى سود نمىبخشد، مگر آن کس که خداى رحمان به او اذن ذهد و سخن او را بپسندد». T}شفاعت و توحید افعالى{T اگر مجموع این آیات با هم در نظر گرفته شود، مفاد آن اثبات شفاعت و تبیین آن، بر اساس «توحید افعالى» است. بنابر توحید افعالى، جهان هستى - با نظام علّت و معلولىاش - اثر و فعل خداوند و قائم به اراده و قدرت او است. همچنان که اصل وجود و هستى علّتها و اسباب از خدا است؛ هرگونه سبب بودن و تأثیرگذارىشان نیز از او است. در حقیقت، علتهاى مادى و معنوى، واسطههاى فیض الهىاند و فاعلیت آنها، در طول فاعلیت خداوند است. بر این اساس قبض روح، کار ملک الموت است؛ اما در عین حال او واسطه است و بدون اراده و قدرت الهى کارى انجام نمىدهد و کار او به «اللَّه» نسبت داده مىشود. آیات مربوط به شفاعت نیز، بیانگر سه نتیجه به دست آمده از توحید افعالى است: دسته اوّل، بیانگر این است که شفاعت یکسره و به تمامى متعلق به خدا است؛ چون شفاعتکنندهاى بدون اراده و مشیت خداوند، قدرت بر هیچ تأثیرى ندارد. دسته دوم - به قرینه آیات دسته اول و سوم - نفى شفاعت به غیر اذن خداوند و به صورت استقلالى است. مفاد آیات، این است که اسباب و وسایط با قطع نظر از اراده و مشیت الهى، هیچ گونه تأثیرى ندارند. دسته سوم، اثباتکننده شفاعت براى غیر خدا و تأثیر گذارى آنان به اذن و اراده و مشیت خداوند است.
1)
: چرانگارندگان محترم لغات رابدرستی معنانمی کنند.حضرت راغب درالمفردات میفریدشفاعت یعنی جفت شدن یعنی ضمیمه شدن دوچیزکه باهم جورند حالا آیات شفاعتا با توجه به این معنا بازنگری کنیدواینقدخودتون ودیگران رابازی ندید حال چرادرقرآن کلمه استشفانیمده
نظر شما ثبت شد و بعد از تائید داوران بر روی سایت قرار می گیرد.