نويسنده : محمد هادی حاذقی
کلید واژه : اخلاق، ارزش، ایمان، فطرت، جهاد
در سلسه مقالات اخیر با هدف آشنائی با جنگ شناختی دشمن و یا به عبارتی تاثیر گذاری دشمن در تصمیم گیری افراد که امروزه از جدیدترین حربه های جنگ شناختی به شمار میرود ، ابتدا با فرایند تصمیم گیری انسان آشنا شدیم
عوامل تاثیر گذار بر تصمیم گیری را آموختیم
نقش عقل را در تشخیص و اعمال معیارها و ملاکهای نظام ارزشی مکتب را یادآور شدیم
عوامل مقدماتی و زمینه ای شکل دهی رفتار در حیطه عقل نظری یا اندیشه را ذکر نمودیم
عوامل شکل دهی رفتار در حیطه عقل عملی و انگیزش را مورد توجه قرار دادیم
و اکنون در این مقاله از عامل اساسی دیگر در شکل دهی رفتار تحت عنوان اخلاق سخن میگوئیم
مرحله تعقل در واقع تشخیص حق و باطل درست و غلط خیر و شر صواب و عقاب و ... است
و اخلاق با تکیه بر مفهوم پویائی و حرکت انسان به سمت ابدی تعریف میشود یعنی هر عمل که انسان را به
هدف انسان(لقاءالله) نزدیکتر نماید ارزشمند است یا اخلاقی است و یا دارای ارزش مثبت است .
نويسنده : محمد هادی حاذقی
کلید واژه : تقوی، توکل، اخلاص، دوستی، زیبائی
پس از ذکر بعضی ریشه های زیر بنائی عمل و رفتار، مفهوم عمده ای که در این بخش بایستی بطور اساسی مورد توجه قرار گیرد آشنائی با نظام ارزشی در مرحله رفتار و عمل است .
در واقع همین اصل و نظام است که وجه تمایز رفتار خوب و بد ، زشت و زیبا، صحیح و غلط، ثواب و خطا، حق و باطل را شکل میدهد .
یعنی نفس انسان، بعد از عبور از غربال تعقل و عقل، در واقع فرایندی را در راستای بروز نتیجه از مرحله اندیشه، در مرحله عمل و رفتار طی می نماید .که نهایتا او را به سوی درجات و یا درکات پیش میبرد .
حقیقت این فرایند همان تشخیص راه رشد و غی است که نهایتا به عمل و رفتار خارجی انسان می انجامد .
در این مقاله به بعضی از عوامل شکل گیری یک رفتار خوب و صحیح نسبت به یک عمل غلط و اشتباه اشاره میشود که بسط آن به مقالات وسیعی نیاز دارد .
نويسنده : محمد هادی حاذقی
کلید واژه : ایمان ، باور، عقیده، اراده، عزم، جزم
به دنبال بررسی ابعاد شناختی انسان به مرحله رفتار و عمل میپردازیم .
در ارتباط با رابطه علم و عمل بسیار شنیده ایم و خوانده ایم اما در این مقاله تاکید بر این است که اصولا مفاهیم علم و عمل در طول هم تعریف میشوند و علم بدون عمل کامل نیست و عمل هم بدون علم ناقص است .
برای آشنائی بهتر و عمیق تر با این مفاهیم ناچار به یادآوری بعضی موضوعات زیربنائی و فلسفی می باشیم که در این قسمت به اختصار به استحضار میرسد .
موضوعاتی چون مفهوم جبر و اختیار و ارتباط آنها با یکدیگر، قضا و قدر و تحلیل بعضی قوای موجود در انسان که در فرایند تصمیم گیری انسان و در تعاقب با مفاهیم اندیشه ای قرار میگیرد. یعنی بعضی از مفاهیمی که در مرز بین علم و عمل می باشد(مرز بین اندیشه و انگیزه) از جمله ایمان ، باور، عقیده، اراده، عزم، جزم و...
نويسنده : محمد هادی حاذقی
کلید واژه : الهام ، اشراق، شهود ، وحی ،تعقل ، عقیده و ایمان
در موضوع شناخت انسان از رویکرد درون نگر، پس از مرحله تفکر و اندیشه که قبلا به بعضی از عوامل موثر بر آن اشاره شد . اکنون به بعضی عوامل غیبی و ماوراء اراده انسان می پردازیم که در این مرحله از فیوضات خداوند به انسان ایفاد میگردد . مواردی چون الهام ، اشراق، شهود و وحی
مرحله بعد تعقل است که در واقع با تکیه بر ارزشها و معیارهای منطقی فطرت انسان شکل میگیرد.
و سپس ایجاد زمینه های تصمیم گیری با ایجاد گره بر حلقه های تعقل با عقیده و ایمان و... در این فرایند رخ میدهد
بنابراین این قسمت تا مرز عمل و اقدام مطالب را تبیین مینماید . تا در آینده به مفاهیم باور ، اراده ، عزم و... بپردازیم
نويسنده : محمد هادی حاذقی
کلید واژه : تفکر، اندیشه ، تبلیغ، ذکر، هنر، توهم، گمان
در راستای بررسی روش تاثیر گذاری بر تصمیم گیری انسانها که در شیوه جنگ شناختی دشمن به آن تکیه میشود .
ابتدا شناخت را از دیدگاه برون نگر و سپس در ابعاد درون نگر مطالعه نمودیم ودانستیم که ساده ترین وسیله شناخت در مرحله حسی و تجربی حاصل میشود .
در مراتب بعدی انسان از مفاهیمی که کسب نموده برای تفکر و اندیشیدن استفاده می نماید .
تفکر و اندیشه با کلیه عواملی که بر آن موثر میباشد زمینه را برای تعقل و تصمیم گیری مهیا می نماید تا انسان بطور منطقی و با تکیه بر ارزشهای حقیقی تصمیم گیری کند .
در این مقاله با بعضی از این عوامل که بطور خودآگاهانه و یا ناخود آگاهانه بر حاصل و نتیجه یک تفکر و اندیشه اثر میگذارد آشنا می شویم .
این مقاله تالیفی از نکات مربوط به عنوان، است که از تفسیر حضرت آیت الله جوادی آملی گرفته شده است .
نويسنده : محمد هادی حاذقی
کلید واژه : علم، حس ، تصور، تصدیق، مفهوم
چنانکه گفته شد امروزه مهمترین شیوه های مبارزه استکبار جهانی با معنویت و انسانیت در وادی شناختی صورت میگیرد بنابراین راههای مقابله با این دسیسه ها نیز بایستی مبتنی بر عوامل و فرایندهای شناخت شناسی انسان شکل بگیرد
در مقاله قبل مسئله شناخت انسان از دیدگاه درون نگر یعنی شناخت فرایندی تصمیم گیری انسان را آغاز نمودیم .
این روند در اولین گام به شناخت حسی ، تجربی و مادی انسان میپردازد که از ساده ترین و ابتدائی ترین و عامی ترین شناخت می باشد.
سعی میشود ترتیب ارائه مطالب نیز بر اساس ترتیب فرایندی تصمیم گیری تدوین شود . برای مثال در این مقاله از ورود اطلاعات انسان از مرحله حس بعنوان اولین و ابتدائی ترین دریچه دریافت علم و آگاهی در انسان شروع می نمائیم .
نويسنده : محمد هادی حاذقی
کلید واژه : انسان محوری (امانیسم)، علم ، عقل، روح، نقل
چنانکه در مقاله قبل یادآور گردید امروز استکبار جهانی در راه مبارزه با اصول حقه انسانیت و اسلامیت راه ترکیبی و پیچید ای در پیش گرفته که عمده ترین بخش آن تحت تاثیر قرار دادن زمینه های شناختی انسانهاست که توسط آن بتواند معیارهای باطل خود را حاکم و ارزشهای حقیقی انسان ساز را تحریف نماید .
در مقابل، جبهه های حق گرا بایستی در دو گرایش با این ترفند استکبار مبارزه نمایند یکی شناخت انسان از دیدگاه بیرونی (برون نگر) و دیگر شناخت شناسی انسان از دیدگاه درونی (درون نگر)
ما در این مقاله و یکی دو مقاله آینده سعی مینمائیم این دو بعد شناخت را بررسی نمائیم تا بدینوسیله با دید صحیح و روشنی بتوانیم با توطئه های دشمن شناختی انسان، یعنی همان شیاطین جن و انس مقابله کنیم.
نويسنده : محمد هادی حاذقی
کلید واژه : وجود، هستی، خالق ، پروردگار ، عالم
همیشه در طول تارریخ حق و باطل در مقابل یکدیگر ایستاده اند و مبارزه کرده اند اما پیوسته باطل سعی کرده از موثر ترین راه حیل و امکره خود را پیاده نماید تا نهایتا فرزند آدم را از راه صراط مستقیم منحرف نماید امروزه شکل درگیریهای حق و باطل بسیار پیچیده. و ترکیبی شده خودشان میگویند0( کامپلکس و هایبرید) به عبارت ساده از همه امکانان خود در همه جوانب و شئون استفاده میکند تا به مقاصد شوم خود برسند.
آنها بیشترین و مهمترین زمینه سیاستهای فریبکارانه خود را در بخش شناختی اعمال مینماید یعنی همان عاملی که انسان بوسیله آن تصمیم می گیرد و عمل میکند.
همه شبکه های ارتباطی و رسانه های اجتماعی خود را در این طریق بکار میگیرد تا بیشترین جذب را داشته باشد و بیشترین نتیجه را به خیال پلید خویش دریافت نماید.
اما وظیفه جبهه حق چیست ؟
بایستی تمام تلاش خود را در همین زمینة و بستری که جناح باطل گستردۀ به عمل آورد تا توطئههای او را خنثی کند
یعنی همان جهادتبیین، به معنی استخراج حقایق سره از القائات نا سره دشمن که در کلیه رسانه های اجتماعی وی ارائه میشود
همه آن باصطلاح واقعیاتی که در این بستر تبلیغی(پروپاگاندا) ارائه میشود و حقیقت ندارد.
با تحقیقی که به عمل آمده ریشه بسیاری از سوء عملکردها در بسیاری از جوامع، ابهاماتی است که در بنیادهای فکری و اعتقادی افراد بی پاسخ مانده و لذا به باورهای سست و بی پایه خیالی و موهومی روی آورده اند.
از آن جهت سعی میشود در این سلسله مقالات از بعضی موضوعات ریشهای آغاز نموده و تا آنجا که میسر شد به زمینههای مبتلا به و به روز بپردازیم .
به دنبال مقاله قبل که در آن تا حدودی با مفهوم حق و باطل ، آشنا شدیم در این مقاله به اصل وجود و آفریدگار و پروردگار عالم میپردازیم.
لازم به ذکر است که محتوای این مقالات بر اساس تدبر در قرآن و با تکیه بر تفسیر نورانی تسنیم حضرت آیت الله جوادی آملی تهیه میگردد .
نويسنده : سید حسین اخوان بهابادی
کلید واژه : ختم- نور- قرآن-حج- ثواب- نماز- تدبر -قرائت -خواندن-تلاوت- ترتیل-- انصات - سکوت -استماع -گوش دادن معرفت- یادگیری- خیر- مسجد- عذر- محافل قرآنی-ترجمه -درک و فهم -دانستن- تکنولوژی.
به نظر می رسد مسائلی چون پرداختن به ختم ها فرصت پیاده سازی دستور قرآن درباره ی تدبر را از انسان سلب می کند؟! وقتی هم از اشخاصی که اعتقاد دارند که خواندن زیاد حتی بدون فهم کار خوب و خداپسندانه ای است انتقاد می شود در پاسخ می گویند که قرآن نور است و نگاه به آیات قرآن هم ثواب دارد که در این مقاله سوالی در این باب مطرح می شود که اگر بتوان از این نور قرآن بیشتر استفاده کرد آیا کار بهتری نخواهد بود؟ در این راستا مقایسه ای بین روش های بهره بردن از قرآن با حدیثی از امام صادق علیهالسلام در مورد حج صورت می گیرد که حضرت بر طبق این حدیث، برترین عمل که درصد بیشتری از رحمت الهی را جذب میکند، انجام طواف بر گرد خانه خدا دانسته و نماز خواندن را در درجه بعد قرار می دهند که در این مقایسه چنین نتیجه گیری می شود که نخست تدبر در قرآن از اهمیت زیادی برخوردار است و سپس مواردی چون تلاوت قرار دارند. در ادامه، یکی از بهترین زمینه ها برای افزایش معرفت خصوصاً در جوانان را تدبر در قرآن می داند و این سوال مطرح میشود که وقتی افرادی با خواندن قرآن و تامل در آن به حقانیت و اعجاز قرآن پی برده و مسیر زندگی آنها تغییر یافته چرا نباید زمینهی تدبر در قرآن فراهم شود؟ برای یادگیری و یاددادن قرآن هم مراحلی در نظر گرفته می شود که طبق دستور قرآن و روایات به قرار گرفتن در مراحل بالاتر توصیه می شود تا بتوان بهره ی بیشتری بدست آورد و به حدیث «لا خَیرَ فی قِراءةٍ لیسَ فیها تَدَبُّرٌ ،» پرداخته و آن را با حدیث«لا صَلاةَ لِجارِ المَسجِدِ إلاّ فی المَسجدِ» مقایسه و نتیجه گیری می شود که اگر قدرت تدبر در قرآن وجود دارد باید به تدبر در قرآن پرداخت و در پایان این مقاله هم به سوال و پاسخ هایی درباره ی مسایلی از قرآن می پردازد.
نويسنده : محمد هادی حاذقی
کلید واژه : حق، عدل، باطل، قانون، میزان
پس از اتمام سلسله مقالاتی که در مورد شواهد قرآنی مربوط به پایاننامه خود، تحت عنوان" الگوی مدیریت راهبردی مبتنی بر ارزشهای اسلامی" ارائه گردید اکنون در موضوعات مبتلابه عناوین خاصی را انتخاب و مقالاتی تهیه و ارسال میگردد.
نتانیاهوملعون میگوید حماس را مانند داعش از بین میبریم!!!!
ترامپ لئیم و رذل میگوید ما سلیمانی را بعنوان یک تروریست برای حفظ اسرائیل کشتیم!!!!!!
سازمانهای اروپائی و آمریکائی ایران را ضد حقوق بشر میدانند چون مثلا هم جن.... بازی را قانونی نمیکند آزاد نمیکند و وووو!!!!!!!
امروزه سوالی که در بین عوام و بعضا خواص و گاهی مومنین نسبی مطرح است این است که واقعا چه کسی حقیقت را میگوید.؟
هر کس به ادعای خودش حق میگوید و برای خود حق قائل است ما به چه کسی اعتماد کنیم ؟
آیا اصولا حقیقتی وجود دارد یا خیر؟ اگر خیر که همه چیز بی هدف و بی معنی میشود و هیچ غلطی با درستی فرق نمیکند اما اگر بله حقیقتی وجود دارد، در دست کیست نزد کیست؟
آیا ممکن است دو چیز مغایر، متفاوت و مختلف حق باشند اگر بله که تناقض بدیهی است اگر خیرسوال بعدی این است که حق کدام است ؟
با توجه به این نیاز در این مقاله بدنبال این هستیم که اولا معنای حق را بدانیم و ثانیا منشا و ماخذ آن را بدانیم تا از این سردرگمی بدر آئیم.
در این مجموعه از طریق تدبر در قرآن و استفاده از تفسیر تسنیم حضرت آیت الله جوادی آملی بهره برداری میشود.