تاریخ نگارش : بیست و دوم آبان 1390
چرا خواندن نماز دهه اول ذی الحجه با حج حجاج برابر است
ابراهیم صالحی
تا بحال به این فکر کرده اید که چرا ذکر شده کسانی که در دهه اول ذی الحجه نماز مخصوص دهه را بخوانند در ثواب حجاج شریک هستند.؟
براستی چنین است؟
و اگر هست چرا؟
حاجی ای که اهل و عیال خود را رها نموده و و برای زیارت خانه خدا عزم سفر کرده و هزینه و خطرات مسافرت را به جان خریده آیا با کسی که در جای خود نشسته و نماز خوانده در ثواب برابر میشود؟
بله به درستی که چنین است
کلید واژه : حج ، نماز دهه اول ذی الحجه ، ثواب ، حجاج
ناشر : ابراهیم صالحی
تا بحال به این فکر کرده اید که چرا ذکر شده کسانی که در دهه اول ذی الحجه نماز مخصوص دهه را بخوانند در ثواب حجاج شریک هستند.؟
براستی چنین است؟
و اگر هست چرا؟
حاجی ای که اهل و عیال خود را رها نموده و و برای زیارت خانه خدا عزم سفر کرده و هزینه و خطرات مسافرت را به جان خریده آیا با کسی که در جای خود نشسته و نماز خوانده در ثواب برابر میشود؟
بله به درستی که چنین است
و به این ثواب اعتقاد دارم
چرا که حج را جسمی است و روحی
و اما جسم حج همان جمع کردن و پاک کردن اموال و طلب حلالیت و وداع با زن و فرزند و ترک دنیا و پوشیدن کفن و طواف خانه الهی است
اما باطن و مغز حج چیست؟
ما در نماز دهه اول ذی الحجه چه می خوانیم؟
این نماز به جهت ذکر خاصی که در آن هست یک فریاد بیداری برای همه آنهاست که خوابند یا خود را بخواب زده اند
از میان 1001 رمز و راز این نماز که شاید بسی بیشتر باشد و من آنها را نفهمیدم یکی را که فهمیدم برای شما هم نقل میکنم
در این نماز یک آیه در هر دو رکعت تکرار میشود(که همان آیه و واعدنا موسی ثلاثین لیله..)است.
معنی آیه این است که خدا میفرماید ما با حضرت موسی 30 شب وعده کردیم و به این وعده 10 شب اضافه کردیم تا وعده موسی به 40 شب تمام شود.
پس موسی که میخواست 40 روز از قوم خود فاصله گرفته و نزد خدا رود برادرش هارون را خلیفه خود قرار داد و به او گفت در نبود من خلیفه این قوم باش و آنها را اصلاح کرده و جلوی راه مفسدان را بگیر و از آنها تبعیت مکن.
خوب این معنی آیه
از این آیه چه چیزی باید بفهمیم که اندازه یک حج با تمام اعمال قبول شده ارزش داشته باشد؟
حضرت موسایی که میخواهد سی روز پیش خداش برود و می داند که بعد از آن برمیگردد از گمراهی قومش میترسد و برادرش هارون را به عنوان جانشین به جهت اصلاح و هدایت کار قوم انتخاب می کند.
آیا این امکان دارد که پیامبر ما محمد بن عبدالله (صلی الله علیه و آله و سلم) که میداند آخرین روزای عمر را سپری می نماید و آخرین سفر حج را بجا می آورد و نام حجه الوداع را بر آن گذارده از گمراهی قومش نترسیده و آسوده خاطر روزها را بگذراند و برای خودش جانشینی معرفی نکند؟؟
جانشینی که نزدش به اندازه هارون نزد موسی قابل اعتماد باشد
فهمیدن این نکته به نظر من ارزشش از حج و اعمال و سختیهاش به مراتب بیشتره
اگر این رو در نظر بگیریم این دوتا کفه یکسانند
پس وقتی نماز دهه اول ذیحجه رو میخونیم این نماز از ما سوال میکنه که
آخه چطوریه که حضرت موسی حانشین دارد و پیامبر شما جانشین دارد
هیچ پیامبری قومش را رها نمی کند تا در سقیفه برای سرنوشتش تصمیم بگیرند