تاریخ نگارش : نوزدهم مهر 1392
طراحی لباس ماچقدر منطقی و عقلانی است؟
سیده منصوره خادم
کلمه «جلابیب» جمع جلباب است، و آن جامهاى است سرتاسرى که تمامى بدن را مىپوشاند، و یا روسرى مخصوصى است که صورت و سر را ساتر مىشود.
آیه: یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً /سوره احزاب آیه 59
کلمه «جلابیب» جمع جلباب است، و آن جامهاى است سرتاسرى که تمامى بدن را مىپوشاند، و یا روسرى مخصوصى است که صورت و سر را ساتر مىشود.
در ذیل آیه «یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ» معصوم فرموده: سبب نزول این آیه چنین بود، که زنان از خانه بیرون مىشدند تا به مسجد آیند، و دنبال رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) نماز بخوانند، و چون شب مىشد، و زنان براى نماز مغرب و عشاء بیرون مىآمدند، جوانان سر راه آنان مىنشستند، و متعرض ایشان مىشدند، خداى تعالى این آیه را نازل فرمود.
جلابیب جمع جلباب، به معنای مقنعهای است که سرو گردن را بپوشاند و یا پارچه بلندی که تمام بدن و سر و گردن را می پوشاند. در آیات گذشته سخن از اذیت و آزار مؤمنان به دست منافقان بود. این آیه میفرماید : برای آنکه زنان مؤمن مورد آزار افراد هرزه قرار نگیرند، به گونهای خود را بپوشانند که زمینهای برای بیحرمتی آنان فراهم نشوند. براساس این آیه، نوعی روسری مورد استفاده زنان آن زمان بوده، لکن زنان در پوشاندن خود از نامحرم دقت نمیکردهاند. لذا سفارش این آیه نزدیک کردن جلباب به خود است، نه اصل جلباب که امری مرسوم بوده است. این آیه که فرمان حجاب میدهد، با تهدید مطرح نشده است بلکه فلسفه حجاب را چنین تبیین میکند: زنان و دختران اگر بخواهند از متلکها، تهمتها، تهاجمها و تهدیدهای افراد آلوده و هرزه در امان باشند باید خود را بپوشانند.