تاریخ نگارش : بیست و ششم تير 1390
امام سجاد و حکمت عبادت
فاطمه نصیری خلیلی
سخنان امام سجاد (سلاماللهعلیه) که بر منبر شام ایراد فرمود، نشان میدهد که حضرات معصومین (علیهم السلام) به حکمت عبادات رسیدهاند.
کلید واژه : حمت عبادت، امام سجاد، تقوا
ناشر : آیتالله جوادی آملی، حکمت عبادات ، ص 35
سخنان امام سجاد (سلاماللهعلیه) که بر منبر شام ایراد فرمود، نشان میدهد که حضرات معصومین (علیهم السلام) به حکمت عبادات رسیدهاند. در بخشهایی از سخنان آن حضرت آمده است: «أنا بن مکّة ومنی، أنا بن زمزم وصفا» ۱ من فرزند مکه و منا هستم؛ یعنی آن عبادتی که باید در مکه و منا انجام بگیرد من به آن رسیدهام و آن عبادت مرا به اینجا رساند، نه اینکه من فرزند سرزمین مکه و منا هستم. آنان که در منا زندگی میکنند و اهل آن سرزمیناند فرزند منا نیستند؛ آنکه قربانی میدهد تا دین زنده و محفوظ بماند او فرزند مناست. با اینکه در این مسافرت حسینبن علی (سلاماللهعلیه) از مکّه برگشت و دیگر به مشعر و منا و عرفات نرفت و در منی قربانی نکرد، قبل از روز دهم ذیالحجه حضرت از مکّه به طرف کوفه حرکت کردند، امام سجاد (علیهالسلام) هم به منا نرفت و قربانی نکرد، با این وجود فرمود: من فرزند مکه و منا هستم.
آن کسی که حاضر است بهترین شهدا را نثار و ایثار کند تا دین خدا محفوظ بماند، او به حقیقتِ قربانی رسیده است؛ او فرزند مناست گرچه منا نرفته باشد.
خداوند کریم در بیان حکمت قربانی، میفرماید: این قربانی کردنْ ظاهری دارد و باطنی. ظاهر قربانی به خدا نمیرسد؛ امّا باطن آن به خدا میرسد. ﴿لن ینال الله لحومها ولا دماؤها ولکن یناله التقوی) ۲ یعنی گوشت و خون قربانی به خدا نمیرسد. ولی آن تقوایی که در قربانی و کشتن گوسفند و شتر، که روح و درون و حکمت این عبادت است، به خدا میرسد.
در جاهلیت وقتی قربانی میکردند، مقداری از گوشت قربانی را به دیوار کعبه میآویختند و مقداری از خون آن را به دیوار میمالیدند تا قبول بشود!
اما اسلام روی این کار خطّ بطلان کشید. پس انسان متّقی که در حقیقت به باطن عبادت رسیده و میکوشد که به حکمت نهایی عبادت برسد به خدا میرسد
پاورقی ها :
۱ – خطبهٴ حضرت سجاد (علیهالسلام) در مسجد جامع دمشق (بحار، ج ۴۵، ص ۱۳۸؛ تذکرة الخواص، ص ۱۴۹).
۲ – سورهٴ حج، آیهٴ ۳۷/