تاریخ نگارش : يازدهم بهمن 1394
تولی و تبری
محسن طبشی
این مقاله کاملا دیدگاهی شخصی در مورد معنی و مفهوم تولی و تبری است
مفهوم تولی و تبری
- «تولی» یعنی دوست داشتن امیرالمؤمنین «علی» علیه السلام و فرزندان آن حضرت علیهم صلوات الله اجمعین
«تبری» یعنی دشمن داشتن دشمنان علی (ع) و فرزندان آن بزرگوار
و منظور از دوست داشتن حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام و فرزندان آن وجود مقدس تنها محبت و ارادت خاص قلبی نیست بلکه هدف آن است ضمن داشتن محبت قلبی معتقد باشیم هر 12 نفر امام و پیشوا هستند و مرجعیت و ولایت دینی و رفتاری بر ما دارند
بر اساس این اندیشه ما تکلیف داریم امامان هدی (ع) را الگوی اعمال و رفتار خودمان قرار دهیم و دستورهای دینی ، رفتاری و خانوادگی خود و جامعه مان را از آنان بیاموزیم «قول» و «عمل» آنان را حجت بدانیم و اگر این گونه باشیم «تولی» مدار هستیم .
مفهوم «تبری» هم بر اساس الگوی «تولی» مشخص می شود یعنی این که ما همگی وظیفه داریم ضمن داشتن برائت قلبی از دشمنان حضرت امیرالمؤمنین (ع) و اولاد طاهرینش معتقد باشیم:
رفتار مخالفان علی و اولاد او نباید برای ما الگو باشد و این مخالفان هم در انسانها تجلی می یابد هم در رفتارها و صفات و گفتارها
بطور مثال همانگونه که اگر من با مولا مخالفت داشته باشم(معاذ الله) شخصیتا مردود هستم، رفتارهای منافق گونه مزورانه پیمان شکنانه و بی حرمتی ها و حتاکی ها نیز مردود هستند و در دل باید جدا از آنها تبری بجویم
دوستان همانگونه که اشاره شد تولی و تبری باید آثار رفتاری فردی و خانوادگی و اجتماعی داشته باشد
آیا از لحاظ عقلانی کسی میپذیرد من تولی علی را داشته باشم ولی سخاوتمند نباشم ، بخشنده نباشم ، متواضع نباشم ، به فکر یتیمان و همسایه نباشم ، صله ارحام نداشته باشم ، طاعت و تقوا نداشته باشم ، عفت و پارسایی و شاکریت نداشته باشم ، خوش خلقی و صداقت و امانت داری نداشته باشم ، صعه صدر و توکل و احترام به دیگران نداشته باشم ؟!!!!
پس داشتن این صفات یعنی تولی علی و اولاد او که در فرد و در خانواده و در جامعه باید تجلی یابد
در مقابل آیا کسی از من میپذیرد که من ادعای تبری از دشمنان علی را داشته باشم ولی دلی مملو از حرص و بخل و کینه و نفرت داشته باشم ، طمع و ناسازگاری و بدخویی و سفاهت داشته باشم ، دروغگو باشم و فریبکار ، نفاق داشته باشم و بهتان زن باشم ، در فضای خود خواهی باشم و جدل ؟!!!!
دوستان شیعه بون مسئولیت دارد شیعه بودن یعنی آگاهی مضاعف داشتن یعنی روشهای تمرینی عملیاتی داشتن
تصور کنید دو نفر در کنکور شرکت میکنند یکی فقط به کلاس درس دبیرستانی اکتفا کرده است
و دیگری در کلاسهای تقویتی مدرسان و قلمچی و گاج و ... شرکت کرده و همه این معلمان در خدمت او بوده اند
توقع از کدام بیشتر است
ما با داشتن امامان و شیوه های رفتاری آنان دوره های عینی عملیاتی قرآن را در مقابل دیدگان داریم
و مشمول این آیه در ابعاد وسیع تر نسبت به دیگران هستیم
فَإِن زَلَلْتُم مِّن بَعْدِ مَا جَاءَتْکُمُ الْبَیِّنَاتُ فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَزِیزٌ حَکِیمٌ
بقره ٢٠٩
و اگر بعد از این همه نشانههای روشن، که برای شما آمده است، لغزش کردید (و گمراه شدید)، بدانید (از چنگال عدالت خدا، فرار نتوانید کرد؛) که خداوند، توانا و حکیم است.
بنابراین مطالب، اگر لعن میکنیم باید قلبا و عملا همه رفتارهای مخالف رفتارهای علی را نیز لعن کنیم
الهم العن نفاق و الکذب ، الهم العن بخل و الکبر ، خدایا لعنت کن صفت خودخواهی و روش جدل در گفتمانم را ، خدایا لعنت کن خودخواهی و بدخویی ام را
خدایا لعنت کن .......
دوستان بیایید رفتار وسیره امامان را در خود نهادینه کنیم تا مشمول شفاعت آنان قرار گیریم شاید خداوند بپذیرند