تاریخ نگارش : سيزدهم خرداد 1390
از عذاب قبر در امان باشید
ابراهیم چراغی
(و به یاد آور) هنگامى که ما از پیامبران پیمان گرفتیم، و (همچنین) از تو و از نوح و ابراهیم و موسى‏ و عیسى‏ فرزند مریم، و از همه‏ى آنان پیمانى استوار گرفتیم (که در اداى مسئولیّت و دعوت کوتاهى نکنند)

ناشر : گروه فرهنگی مذهبی کربلا
احزاب، چهارمین سوره است که بعد از آل عمران در مدینه نازل گردید ، از لحاظ ترتیب نزول، سوره نود و در ترتیب فعلى قرآن مجید ، سوره سى و سوم مى‏باشد ، این سوره هفتاد و سه آیه دارد .

این جنگ از آن جهت که توسط گروه‏هاى مختلف برنامه‏ریزى شد ، جنگ احزاب ، و از آن جهت که مسلمانان براى دفاع از خود ، خندق کندند ، به معروف شد .

یهودیان مدینه ، مشرکان مکّه و منافقان پنهان در میان مسلمانان ، در سال پنجم هجرى براى جنگ با مسلمین متّحد شدند و پیامبر و یارانش در برابر هجوم آنان ، در اطراف مدینه خندق کندند.

در مجموع ، هفده آیه از این سوره درباره‏ى جنگ احزاب است و چون در آیات 20 و 22 ، سه بار کلمه‏ى احزاب به کار رفته ، لذا این سوره ، «احزاب» نام گرفته است .

علاوه بر جنگ احزاب ، مسائلى در مورد ظهار و طلاق جاهلى ، احکام پسرخواندگى ، موضوع حجاب و توجّه به معاد در این سوره مطرح شده است .



*فضیلت سوره احزاب

در حدیثى از پیامبر گرامى اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) مى‏خوانیم :

« من قرء سورة الاحزاب و علمها اهله ... اعطى الامان من عذاب القبر : کسى که سوره احزاب را تلاوت کند و به خانواده خود تعلیم دهد ، از عذاب قبر در امان خواهد بود .» (مجمع البیان ، جلد 8 ، صفحه 334)

و از امام صادق (ع) نقل شده که فرمودند : « من کان کثیر القراءة لسورة الاحزاب کان یوم القیامة فى جوار محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) و آله و ازواجه : کسى که سوره احزاب را بسیار تلاوت کند در قیامت در جوار پیامبر و خاندان او خواهد بود .» (مجمع البیان ، جلد 8 ، صفحه 334)

البته کراراً گفته‏ایم این گونه فضائل و افتخارات ، تنها به تلاوت بى روح و عارى از هر نوع اندیشه و عمل به دست نمى‏آید ، تلاوتى لازم است که مبدء اندیشه گردد و اندیشه‏اى که افق فکر انسان را چنان روشن سازد که پرتوش در اعمال او ظاهر گردد .

کسى که سوره احزاب را تلاوت کند و به خانواده خود تعلیم دهد، از عذاب قبر در امان خواهد بود
*محتواى سوره احزاب‏

این سوره یکى از پربارترین سوره‏هاى قرآن مجید است ، و مسائل متنوع و بسیار مهمى را در زمینه اصول و فروع اسلام تعقیب مى‏کند .

بحثهایى را که در این سوره آمده است مى‏توان به هفت بخش تقسیم کرد:



بخش اول- سرآغاز سوره است که پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) را به اطاعت خداوند و ترک تبعیت از کافران و پیشنهادهاى منافقان دعوت مى‏کند ، و به او اطمینان مى‏دهد که در برابر کارشکنیهاى آنها از وى حمایت خواهد فرمود .

بخش دوم- به پاره‏اى از خرافات زمان جاهلیت مانند مسأله" ظهار" که آن را وسیله طلاق و جدایى زن و مرد از هم مى‏دانستند ، و همچنین مسأله پسرخواندگى (تبنى) اشاره کرده و قلم بطلان بر آنها مى‏کشد ، و پیوندهاى خویشاوندى را در پیوندهاى واقعى و طبیعى منحصر مى‏سازد .

بخش سوم- که مهمترین بخش این سوره است مربوط به جنگ احزاب و حوادث تکان دهنده آن ، پیروزى اعجاز آمیز مسلمین بر کفار ، و کارشکنیها و بهانه‏جوئیهاى گوناگونو پیمان‏شکنى آنان مى‏باشد ، و در این زمینه دستورهاى جامع و جالبى بیان شده است .

بخش چهارم- مربوط به همسران پیامبر است که باید در همه چیز الگو و اسوه براى زنان مسلمان باشند ، و در این زمینه دستورات مهمى به آنها مى‏دهد .

بخش پنجم- به داستان" زینب" دختر" جحش" که روزى همسر پسر خوانده پیغمبر (صلی الله علیه وآله وسلم) " زید" بود و از او جدا شد ، و به فرمان خدا با پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) ازدواج کرد و دستاویزى براى منافقان گشت . قرآن در این زمینه پاسخ کافى به بهانه‏جویان مى‏دهد .

بخش ششم- از مسأله حجاب سخن مى‏گوید که با بخشهاى گذشته نیز رابطه نزدیک دارد و همه زنان با ایمان را به رعایت این دستور اسلامى توصیه مى‏کند .

بخش هفتم- که آخرین بخش را تشکیل مى‏دهد ، اشاره‏اى به مسأله مهم" معاد" دارد ، و راه نجات در آن عرصه عظیم و همچنین مسأله امانت دارى بزرگ انسان یعنى مسأله تعهد و تکلیف و مسئولیت او را شرح مى‏دهد .



*پیمان محکم الهى‏



«وَ إِذْ أَخَذْنا مِنَ النَّبِیِّینَ مِیثاقَهُمْ وَ مِنْکَ وَ مِنْ نُوحٍ وَ إِبْراهِیمَ وَ مُوسى‏ وَ عِیسَى ابْنِ مَرْیَمَ وَ أَخَذْنا مِنْهُمْ مِیثاقاً غَلِیظاً ؛ (و به یاد آور) هنگامى که ما از پیامبران پیمان گرفتیم، و (همچنین) از تو و از نوح و ابراهیم و موسى‏ و عیسى‏ فرزند مریم، و از همه‏ى آنان پیمانى استوار گرفتیم (که در اداى مسئولیّت و دعوت کوتاهى نکنند). »(احزاب ، آیه 7)

از میان پیامبران، پنج نفر اولوا العزم یعنى داراى کتاب و شریعت بوده و از جایگاه خاصّى نزد خداوند برخوردار بوده‏اند ، این آیه از آنان به خصوص نام برده است .

البتّه از پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) قبل از بقیه نام برده شده است ، که این خود دالّ بر عظمتى دیگر دارد ، (بحارالانوار، ج 5 ، ص 236) چنان که از مادر حضرت عیسى نام برده شده که بیانگر موقعیّت ویژه حضرت مریم و تولّد معجزه‏آساى آن حضرتمی باشد ..

از آنجا که در آیات گذشته اختیارات وسیع و گسترده پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) تحت عنوان" النَّبِیُّ أَوْلى‏ بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ " بیان شد ، آیه مورد بحث وظائف سنگین پیامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) و سائر پیامبران بزرگ را بیان مى‏کند ، زیرا مى‏دانیم همواره اختیارات توأم با مسئولیتها است ، و هر جا " حقى" وجود دارد " تکلیفى" در مقابل آن نیز هست که این دو هرگز از هم جدا نمى‏شوند ، بنا بر این اگر پیامبر اسلام (صلی الله علیه وآله وسلم) حق وسیعى دارد ، تکلیف و مسئولیت سنگینى نیز در برابر آن قرار داده شده است .

(و به یاد آور) هنگامى که ما از پیامبران پیمان گرفتیم، و (همچنین) از تو و از نوح و ابراهیم و موسى‏ و عیسى‏ فرزند مریم، و از همه‏ى آنان پیمانى استوار گرفتیم (که در اداى مسئولیّت و دعوت کوتاهى نکنند)
پیام‏هایی از آیه:
1ـ براى آماده سازى روحى و تربیتى، آشنایى با تاریخ و سنّت‏هاى الهى لازم است. (اگر ما از تو میثاق مى‏گیریم ، سنّت و برنامه‏ى ما این است که از همه‏ى انبیاء پیمان گرفته‏ایم.) ؛ «أَخَذْنا مِنَ النَّبِیِّینَ»

2ـ اگر پیامبر اولى‏ بر مردم است، مسئولیّت و پیمان سختى نیز بر عهده‏ى اوست؛ «أَخَذْنا ... مِیثاقَهُمْ وَ مِنْکَ»، به عبارتی هر کس مقام برترى دارد، وظیفه‏اش سخت‏تر است.(خداوند از همه‏ى انبیا میثاق گرفت ولى از پیامبران اولوالعزم، میثاقی دشوارترگرفته است.) ؛ «مِیثاقاً غَلِیظاً»