تاریخ نگارش : پنجم ارديبهشت 1391
هر روز قیامت ...
حاجیه تقی زاده فانید
شاید تا حالا در مورد اینکه یک روز قیامت به اندازه ی چه تعداد از روز های دنیاست مطالبی رو شنیده باشید اما امروز میخوام دو آیه ی بظاهر متضاد رو در مورد مدت زمان یک روز در قیامت رو براتون بیان کنم.

آیه ۵ سوره سجده درمورد مدت زمان یک روز در قیامت میگه:«... فی‏ یَوْمٍ کانَ مِقْدارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ» یعنی:«... در روزی که مقدارش،(به اندازه ی) هزار سال است از(سالهایی که در دنیا( شما می شمارید.»

از طرف دیگه آیه 4 سوره معارج میگه:«تَعْرُجُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ إِلَیْهِ فی‏ یَوْمٍ کانَ مِقْدارُهُ خَمْسینَ أَلْفَ سَنَةٍ» یعنی:«فرشتگان و روح در آن روز که مقدارش پنجاه هزار سال است،بسوی او(بسوی خدا) عروج میکنند» حالا بین این دو یا باید کدوم قول رو قبول کنیم؟؟ اینو دیگه شاید تا حالا نشنیده بودید. درسته؟
کلید واژه : هر روز قیامت ...
شاید تا حالا در مورد اینکه یک روز قیامت به اندازه ی چه تعداد از روز های دنیاست مطالبی رو شنیده باشید اما امروز میخوام دو آیه ی بظاهر متضاد رو در مورد مدت زمان یک روز در قیامت رو براتون بیان کنم.

آیه ۵ سوره سجده درمورد مدت زمان یک روز در قیامت میگه:«... فی‏ یَوْمٍ کانَ مِقْدارُهُ أَلْفَ سَنَةٍ مِمَّا تَعُدُّونَ» یعنی:«... در روزی که مقدارش،(به اندازه ی) هزار سال است از(سالهایی که در دنیا( شما می شمارید.»

از طرف دیگه آیه 4 سوره معارج میگه:«تَعْرُجُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ إِلَیْهِ فی‏ یَوْمٍ کانَ مِقْدارُهُ خَمْسینَ أَلْفَ سَنَةٍ» یعنی:«فرشتگان و روح در آن روز که مقدارش پنجاه هزار سال است،بسوی او(بسوی خدا) عروج میکنند» حالا بین این دو یا باید کدوم قول رو قبول کنیم؟؟ اینو دیگه شاید تا حالا نشنیده بودید. درسته؟؟؟؟

اما جواب رو با یه حدیث از امام صادق(ع) براتون بیان میکنم که توی تفسیر نمونه، ج‏17، ص: 117 بیان شده و اونم اینه: امام صادق(ع)فرمود:
« ان فى القیامة خمسین موقفا، کل موقف مثل الف سنة مما تعدون، ثم تلا هذه الایة فِی یَوْمٍ کانَ مِقْدارُهُ خَمْسِینَ أَلْفَ سَنَةٍ»
« در قیامت پنجاه موقف (محل توقف براى رسیدگى به اعمال و حساب) است که هر موقفى به اندازه یکهزار سال از سالهایى است که شما می‏شمرید، سپس این آیه را تلاوت فرمود: در روزى که مقدارش پنجاه هزار سال است»

پس معلوم میشه اونجا که گفته روزی که مقدارش هزار ساله داره بیان میکنه که در هر موقفی از قیامت که انسان قرار بگیره،اون روز(مرحله و برهه ای از زمان) به اندازه ی هزار سال از سالهای دنیایی طول میکشه(أَلْفَ سَنَةٍ) و کل اگه بخواد از تمام موقف های و مرحله های بگذره باید از پنجاه مرحله ی هزار ساله عبور کنه که میشه پنجاه هزار سال(خَمْسینَ أَلْفَ سَنَةٍ).


در مورد کلمه روز باید خدمتتون عرض کنم که این کلمه صرفا به معنای محدوده ی زمانی،از طلوع خورشید تا غروب اون نیست بلکه گاها به معنای برهه ای از زمان هم هست.


مثل آیه ی زیر که داره قبل از خلقت آسمانها و خورشید(لازمه وجود روز، وجود داشتن آسمانها و خورشیده) در مورد روز صحبت میکنه: «إِنَّ رَبَّکُمُ اللَّهُ الَّذی خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ فی‏ سِتَّةِ أَیَّام‏» اعراف-54

یعنی:«همانا پروردگار شما کسیه که آسمانها و زمین رو در شش روز(مرحله) آفرید.»


از آیه بالا معلوم میشه که در اینجا روز به معنای مرحله و برهه ای از زمانه چونکه لازمه وجود روز، وجود داشتن خورشیده و لازمه ی وجود خورشید وجود داشتن آسمونه(چون خورشید توی آسمون قرار داره) پس چطور ممکنه قبل از اینکه آسمون و خورشیدی،آفریده شده باشه،روزی وجود داشته باشه؟؟؟؟؟

نتیجه اینکه روز در این آیه بمعنای مرحله است.


نتیجه کلی ،اینکه در قیامت پنجاه موقف و محل توقف وجود داره که هر مرحله(روز) در اونجا،به اندازه هزار سال از سالهای دنیایی طول میکشه و در کل ،پنجاه هزار سال طول میکشه.

پس هر دو آیه ی ذکر شده در ابتدای این پست نه تنها با هم اختلافی ندارن بلکه هردو دقیقا صحیح و کامل اند و هر کدوم به نکته ای از اسرار قیامت اشاره دارن.


(البته یه احتمال هم برخی از مفسران دادن و اونم اینه که ذکر کلمه هزار سال یا پنجاه هزار سال ممکنه از باب بیان کثرت باشه و این آیات بخوان بگن که هر روز در قیامت مدت خیلی زیادی طول میکشه.البته بنده خودم بالشخصه این احتمال رو قبول ندارم.)



والسلام علی من اتبع الهدی
منبع
http://mohaymen-fa.blogsky.com